Dierenpolitie '144, red een dier'

Auteur Topic: Dierenpolitie '144, red een dier'  (gelezen 44812 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #50 Gepost op: 11 maart 2011, 00:07:14
Dierenpolitie Capelle nog niet drukbezet

http://www.refdag.nl/nieuws/regio/dierenpolitie_capelle_nog_niet_drukbezet_1_538910
10-03-2011 08:52
 
CAPELLE A/D IJSSEL – De komst van de dierenpolitie in Capelle aan den IJssel heeft vooralsnog niet geleid tot een toename van het aantal meldingen van dierenleed in deze gemeente.

Dat zei een woordvoerder van de Dierenbescherming woensdag.

Bij de gemeente wil een woordvoerster niets zeggen over het aantal meldingen dat is binnengekomen sinds twee zogeheten boa’s (bijzondere opsporingsambtenaren) –een man en een vrouw– sinds 15 februari op pad zijn. Het enige wat ze kwijt wil, is dat in de eerste week door het duo drie meldingen zijn nagetrokken.

„Drie meldingen in een week tijd is wel erg veel”, aldus de zegsman bij de Dierenbescherming.

Bij de meldkamer van deze organisatie komen per jaar ongeveer twintig serieuze meldingen uit Capelle aan den IJssel binnen. Waarom de gemeente nu zelf geen cijfers openbaar maakt, blijft onduidelijk. Volgens de woordvoerster komt verantwoordelijk wethouder Eerdmans volgende week wel met gegevens naar buiten.

„Vorig jaar hadden wij 33 meldingen”, aldus de gemeentewoordvoerster. „Daar zit dan wel van alles tussen. Van een kat in de boom tot daadwerkelijke verwaarlozing van dieren.” De komende maanden moet blijken of de twee ‘agenten’ voldoende werk hebben. Behalve op dierenkwesties richten ze zich ook op andere zaken, zoals overlast.

Het initiatief van de gemeente Capelle aan den IJssel staat los van het plan van het kabinet om binnenkort met een echte dierenpolitie te komen.

Het kabinet komt binnen een maand met een plan voor 500 zogeheten animal cops in Nederland.

Landelijk komen er jaarlijks 40.000 meldingen binnen van dierenmishandeling. Vierduizend daarvan zijn serieus, zegt de Dierenbescherming.
Samen sterk in de hulpverlening!


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #51 Gepost op: 11 maart 2011, 02:59:27
Voor sommigen is het de gewoonste zaak van de wereld,
levend dier doorboren en langzaam verzuipen of hopen dat een ander beest het naarbinnen werkt.

De meeste van deze dierenmisdadigers staan zelfs geregistreerd om hun hobby legaal uit te kunnen voeren.
Daar misschien eerst eens kijken, in het bestand van de vis-akte  :-\

Antecedenten onderzoek wordt ook leuk,
"Sorry meneer, u komt niet in aanmerking voor deze functie, u bent in het verleden bewust tot doodslag over gegaan en herhaaldelijk tot poging tot doodslag. "

"kom, nu moet u niet van een mug een olifant maken"

etc.

Het leukste zal natuurlijk het vraagstuk worden waar men de grens trekt.
Bij een hnd of kat, een cavia of een wurm.

En wat dacht je van alle biologen in de dop die vliegen of vlinders de vleugels uittrekken of doorboren voor eenverzameling  :-X

Het zal mij benieuwen hoe men dit denkt te gaan uitwerken.
Een deel van de huidige agenten verspreid over de korpsen bijscholen zodat ze bijvoorbeeld de dierenbescherming of handhavers kunnen bijstaan met speciefieke kennis en kunde en bevoegdheden is natuurlijk een heel ander verhaal dan wanneer je deze agenten alleen voor deze taak zou inzetten.
De functie van "caviapolitie" als neventaak voor een reguliere agent lijkt me meer op zijn plaats. En dan nog moeten er altijd een goede prioriteitstelling zijn lijkt me zo. Dus eerst de politie zorg voor mensen en openbare orde en veiligheid, en dan pas voor dieren.

Zeer geschikt om deze agenten bijvoorbeeld in te zetten bij losgeslagen vee of wild welke de (verkeers) veiligheid in gevaar brengen. Meteen een extra middel geven om dergelijke dieren effectief en het liefst op een zo humaan mogelijke manier te vangen / af te maken. Zodat het niet meer nodig is om een koe of hert met -tig schoten neer te leggen.

GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #52 Gepost op: 11 maart 2011, 07:50:55
Las zojuist in het AD dat deze dieren-eenheid ook bewapend zal worden. Ik vind het i.i.g. een goede zaak dat dierenleed eindelijk serieus aangepakt gaat worden.Maar beetje wazig nog: bewapend volgens de ene krant, volgens de andere krant weer niet.

Gewoon alle instanties dat met dieren werkt, samenvoegen, kan toch ook?
Het idee is wel goed, dus waarom zo'n lol?

Lol, omdat e.e.a. aan de uitvoering van dit geheel anders zou moeten. Dus ik deel de mening van Maarten en van jou. Dus geen ''lol'' omdat ik bv niet het beste voor heb met dieren.  ;)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #53 Gepost op: 11 maart 2011, 20:20:08
Ook ik sluit me bij Maarten aan. Overigens vind ik het ook vrij bijzonder dat de Amerikaanse 'Animal Cops' steeds als voorbeeld worden gebruikt. Natuurlijk heb ik dit programma ook wel eens op TV gezien en wat me daarbij opviel was dat deze coppers eigenlijk weinig tot geen bevoegdheden hebben. Zodra er een inbeslagname of iets dergelijks ging plaatsvinden kwam de lokale politie/sherrif/... daarvoor opdraven.
Senior GGP / Oost-Brabant


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #54 Gepost op: 11 maart 2011, 21:28:13
Ik denk dat je je vergist qua bevoegdheden. Dat de lokale sheriff er vaak bij is, zegt e.e.a. over het soort volk waartegen verbaliserend op moet worden getreden. En soms zijn de straffen voor bv verwaarlozing niet misselijk, daar in the States. Als iemand al diverse waarschuwingen te pakken heeft en uiteindelijk is daar het moment dat er rigoureuze stappen worden ondernomen kan het geen kwaad de plaatselijke cops erbij te hebben. Het is een einde van een langer lopend traject, waarbij betrokkene niet heeft voldaan aan gemaakte afspraken.

V.w.b. ''onze'' dierenpolitie; e.e.a. begint lachwekkende vormen aan te nemen. Plaatsvervangende schaamte, heet dat toch?  ::)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #55 Gepost op: 11 maart 2011, 21:37:50
Ik denk dat je je vergist qua bevoegdheden. Dat de lokale sheriff er vaak bij is, zegt e.e.a. over het soort volk waartegen verbaliserend op moet worden getreden. En soms zijn de straffen voor bv verwaarlozing niet misselijk, daar in the States. Als iemand al diverse waarschuwingen te pakken heeft en uiteindelijk is daar het moment dat er rigoureuze stappen worden ondernomen kan het geen kwaad de plaatselijke cops erbij te hebben. Het is een einde van een langer lopend traject, waarbij betrokkene niet heeft voldaan aan gemaakte afspraken.

V.w.b. ''onze'' dierenpolitie; e.e.a. begint lachwekkende vormen aan te nemen. Plaatsvervangende schaamte, heet dat toch?  ::)

Het kan inderdaad geen kwaad om wat backup bij te hebben, maar ik meen me echt te herinneren dat de betreffende inspecteurs zelf bijna niets mochten. Overigens zijn er meerdere versies van het programma en is het politiesysteem in de VS natuurlijk ontzettend versplinterd. Kan dus zomaar zo zijn dat het in verschillende steden, staten etc. anders geregeld is. En we dus beide een beetje gelijk hebben ;).

Onze dierenpolitie is duidelijk een politiek prestigeproject waarover niet bijster goed is nagedacht. Zoals Maarten al aangaf is er wel al bedacht hoe het uiteindelijke elitekorps er ongeveer uit moet zien, maar het onderbouwde waarom nog niet. Tegen welk dierenleed wordt op getreden? Wordt er ook naar de veeindustrie gekeken of alleen naar hobby- en huisdieren? Hoe zit het met vervolging? Is dierenmishandeling, -verwaarlozing etc wel afdoende strafbaar gesteld? Allemaal vragen die in mijn ogen essentieel zijn. Als je daar een antwoord op hebt kun je eens gaan nadenken over hoeveel mensen je in gaat zetten, waar zij vandaan komen en hoe het een en ander gefinancieerd wordt. Maar ja, ik hoef niet mee te schrijven aan verkiezingsprogramma's en regeer- en gedoogakkoorden, dus misschien denk ik niet makkelijk genoeg over dat soort zaken  98uiye.
Senior GGP / Oost-Brabant


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #56 Gepost op: 11 maart 2011, 21:43:30
Denk dat wij het redelijk eens zijn!  ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #57 Gepost op: 15 maart 2011, 07:59:50
Citaat
di 15 mrt 2011, 06:10
 
Dierenbescherming bepleit 'slachtofferhulp'

DEN HAAG -  De Dierenbescherming vreest dat het kabinet met de komst van vijfhonderd dierenagenten zich alleen gaat richten op handhaving en geen oog heeft voor het slachtoffer, oftewel het dier. De 'advocaat van de dieren' begint daarom dinsdag met een campagne om daar de minister op te wijzen.


 „De dierenpolitie pakt de dader. Maar wie helpt het slachtoffer?”, kopt de nieuwe campagne van de Dierenbescherming. „Er wordt nu wel heel de tijd gesproken over de komst van vijfhonderd animal cops, of hoe ze ook gaan heten, maar waar we niemand over horen is het budget en de mankracht die nodig zijn om het slachtoffer weer op de been te krijgen”, licht directeur Frank Dales van de Dierenbescherming toe.

Dales verwacht een forse toename van meldingen over dierenleed, omdat er een speciaal nummer wordt ingevoerd: '114, red een dier'. „Extra aandacht voor dieren leidt altijd tot meer meldingen. Daar kun je vergif op innemen, maar wat wordt er in de plannen meegenomen over de opvang en verzorging van verwaarloosde of mishandelde dieren?“

Dales maakt zich zorgen omdat hij het opvallend vindt dat de Dierenbescherming niet is betrokken bij de plannen. Dat komt, denkt Dales, omdat de dierenpolitie valt onder het ministerie van Veiligheid en Justitie van Ivo Opstelten. „Onze natuurlijke partner is staatssecretaris Henk Bleker van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ELI). Dat ministerie gaat over dierenwelzijn, maar Opstelten gaat weer over de handhaving.”

Met Bleker heeft de Dierenbescherming regelmatig contact gehad over de dierenpolitie, maar half februari maakte hij bekend dat zijn collega Opstelten binnenkort de definitieve plannen presenteert. De minister heeft vooralsnog geen contact gezocht met de Dierenbescherming. Dales vindt dat vreemd. De Dierenbescherming heeft zelf ook geen contact gezocht met Opstelten.

De belangenorganisatie heeft wel een verkennend gesprek gehad met de politie over het geven van een cursus of opleiding aan de vijfhonderd dierenagenten. „Ik ontken ons eigen belang niet. Ik wil zeker niet preken voor eigen parochie. Maar het gaat er ons om dat er ook een serieuze discussie wordt gevoerd over de gevolgen van de handhaving en dat is nog niet gebeurd.”

De Dierenbescherming krijgt jaarlijks 40.000 telefoontjes via de meldkamer. In achtduizend gevallen gaat er een inspecteur aan de slag.


BRON:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9268163/___Slachtofferhulp__diereneigenaar__.html?sn=binnenland


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 17 maart 2011, 13:45:59
Dierenpolitie krijgt vijftien meldingen

http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/binnenland/article8339943.ece
donderdag 17 maart 2011 | 12:36
 
CAPELLE AAN DEN IJSSEL – De dierenpolitie in Capelle aan den IJssel heeft in de eerste maand dat zij actief is, vijftien meldingen van dierenleed binnengekregen. Vier meldingen zijn serieus genoeg voor nader onderzoek en mogelijke vervolging.


In vijf gevallen was het loos alarm. Zes keer bleef het bij een stevig gesprek met de eigenaar van de dieren. Dat meldde verantwoordelijk wethouder Joost Eerdmans (Wonen, Verkeer en Beheer) donderdag.

Bij veruit de meeste meldingen (twaalf) ging het om honden die verwaarloosd of mishandeld zouden zijn. Een geval dat nader wordt onderzocht, betreft de zaak van een paard dat werd aangevallen door een hond, zei Eerdmans, die voor Leefbaar Capelle in het college zit.
Samen sterk in de hulpverlening!


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #59 Gepost op: 18 maart 2011, 00:30:13
Maar zou het niet ook zo moeten zijn dat deze agenten (als elite korps van de politie) juist worden ingezet in situaties dat er dieren betrokken zijn bij o.a. het verstoren van de openbare orde, het veroorzaken van (verkeers)gevaarlijke situaties, het belemmeren van de rechtsgang (aanhouden van iemand met een agressieve mastiff oid) en uiteraard ook voor het opsporen van dieren mishandelaars.

Ik denk persoonlijk dat als je een dierenpolitie als een elite korps van de bestaande politie wil vormen, dat deze dan juist getraind moeten worden in het `handelen`van dieren. Ik denk dat er in het huidige systeem al genoeg mogelijkheden zijn om te handhaven op dierenmishandeling zonder daar direct agenten (blauw op straat) aan op te offeren. Het lijkt mij dat er genoeg kundige instanties zijn als het gaat om dierenwelzijn. Als deze via een duidelijke regelgeving ook BOA taken (uiteraard na scholing en screening) mogen vervullen kan je denk ik een hoop winnen.

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.