Wie is verantwoordelijk op de stranden

Auteur Topic: Wie is verantwoordelijk op de stranden  (gelezen 11009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 12 april 2004, 18:28:13
daar heb je voor een deel gelijk in.De brandweer zal graag een blik willen werpen op de nooduitgangen,noodverlichting en of de zaak verder brandveilig is.En daar in willen adviseren.Maar hoe de EHBO geregeld is,is  toch niet het pakkie aan  van de brandweer.Daar zal de organisatie zelf zorg voor moeten dragen

Het is maar hoe je het toezicht door een reddingsbrigade op een strand interrumpeert, als mostert na de maaltijd pleister plakkers of als door de brandweer aangewezen OOV organisatie met gedelegeerd takenpakket, als in Blaricum. Daar gebeurde het in een druk weekend dat de door de gemeente bedachte anti-in-de-berm-parkeren-palen er voor zorgden dat de 3000 bezoekers hun auto niet meer in de berm maar op de weg, de toerit van het strand parkeerden. Daar kon op laatst geen ambulance, laat staan een brandweer meer door. In no-time is er overleg geweest (dezelfde middag) met politie en gemeente en de zaak is opgelost. Ik zelf heb (toen ik nog bewakingscommessaris was) via de krant afgedwongen dat er toiletten kwamen en niet meer deze duizenden mensen hun behoeften in de struiken langs het strand  hoefden te doen. In persoonlijke gesprekken verweerden de bestuurders zich met het argument dat het strand niet voor recreatie bedoeld was en dus van de gemeente ook geen plaatsing van toiletten verwacht kon worden. In de krant houdt zo'n argument natuurlijk geen stand, dus al snel werden er toilet hokjes geplaatst. Wat in theorie niet werkt, gaat vaak wel in de praktijk. De theorie zal dan aangepast moeten worden.

Oja, natuurlijk vond men mij daarna wel weer wat lastiger maar dat heb ik heb zulke reacties nooit als storend ervaren.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #11 Gepost op: 13 april 2004, 11:06:55
Peter als er voorschriften in ee nvergunning staan over EHBO dan zullen deze nageleefd moeten worden. EN dus ook gehandhaafd, als er geen EHBO is dan gewoon de boel sluiten omdat het gevaarlijk is. Als een brigade dergelijke parkeerproblemen merkt dan kan je dit aangeven en zoeken naar een oplossing. Ik heb meerdere malen de politie gebeld op een warme zomer dag om auto's te laten bekeuren omdat ik er niet meer lang kon met mijn voertuig. Als de politie niet met andere (belangrijker) zaken bezig is dan komen er ee nagent langs met zijn bonnenboekje.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 13 april 2004, 17:08:02
Peter als er voorschriften in ee nvergunning staan over EHBO dan zullen deze nageleefd moeten worden. EN dus ook gehandhaafd, als er geen EHBO is dan gewoon de boel sluiten omdat het gevaarlijk is. Als een brigade dergelijke parkeerproblemen merkt dan kan je dit aangeven en zoeken naar een oplossing. Ik heb meerdere malen de politie gebeld op een warme zomer dag om auto's te laten bekeuren omdat ik er niet meer lang kon met mijn voertuig. Als de politie niet met andere (belangrijker) zaken bezig is dan komen er ee nagent langs met zijn bonnenboekje.

9910001
voor de volle 100% met je eens,maar ik vroeg wat de brandweer te maken heeft met de EHBO op een evenement ;)


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #13 Gepost op: 13 april 2004, 17:53:40
De brandweer geeft de vergunning af voor het evenement. In Zwolle heeft de brandweer geëist dat er bij bepaalde wateractiviteiten een vaartuig van de reddingsbrigade aanwezig moet zijn. Dus in het verstrekken van de vergunning zal ook wel e.e.a. geëist worden op het gebied van EHBO (tenslotte ook OOV).

bAdemArk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 13 april 2004, 20:19:35
Zoals Bademark al aan gaf kan een brandweer dit eisen in een vergunning, als ze dit doen dan moeten ze het ook controleren. Dat hebben ze er mee te maken.

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #15 Gepost op: 14 april 2004, 21:44:25
Volgens mij geeft alleen de gemeente een vergunning af en heeft de brandweer hierin een adviserende rol.
Controle vindt dan plaats door de afdeling Handhaving en toezicht van de gemeente.

Brandweer heeft wel een mening over de veiligheid, vluchtwegen, opslag gevaarlijke stoffen etc. maar kan volgens mij nooit ehbo eisen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 15 april 2004, 10:56:46
Dan zal de brandweer het niet eisen, maar als een gemeente het vermeld in een vergunning dan moet het ook gecontroleerd worden. (kan het zijn dat een buro GHOR hier eisen over steld???) Vind het geen vreemde eis om EHBO ter plaatse te hebben.

9910001
9910001


ard quak

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 15 april 2004, 15:28:39
Even jullie informeren over de gang van zaken omtrent het eerste en derde bericht.
Dinsdag 13 april heb ik in de middag een ambtenaar van de provinvie Zuid-Holland gesproken en hij vertelde me net als zovelen al weten en aangaven dat de burgermeester verantwoordelijk is voor OOV en ook voor de controle van diverse vergunningen. Hij adviseerde met de gemeente een gesprek te voeren en daarin in ook te vermelde dat de regionale hulpverleningsdienst Rotterdam-Rijnmond (RHRR) een rol speelt. Tijdens het gesprek werd mij ook duidelijk dat Rijkswaterstaat ook een verantwoordelijkheid heeft op het strand en dus daar ook een partner kan worden gezien.
In de avonduren volgde een gesprek met een ambtenaar en een wethouder en bleek dat de gemeente inderdaad verantwoordelijk was, echter waren ze niet bewust dat ook de reddingsbrigade een partner in openbare orde en veiligheid is. Afgesproken is dat de gemeente, RHRR en de brandweer samen een gesprek zullen hebben over de invulling. Ik heb toegezegd aan de gemeente en de reddingsbrigade met de Politie, recreatietoezicht en EHBO onderlinge afspraken te maken zo dat er meer duidelijkheid over OOV en verantwoordelijkheden ontstaat.

De brief was verstuurd alvorens het bestuur op de hoogte was.
Tijdens het onderhoud bleek dat communicatie van de gemeente beter zou worden.

Ard.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 15 april 2004, 16:55:27
Volgens mij geeft alleen de gemeente een vergunning af en heeft de brandweer hierin een adviserende rol.
Controle vindt dan plaats door de afdeling Handhaving en toezicht van de gemeente.

Brandweer heeft wel een mening over de veiligheid, vluchtwegen, opslag gevaarlijke stoffen etc. maar kan volgens mij nooit ehbo eisen.
precies,de brandweer zal er niet wakker van liggen of er nu wel of geen EHBO is.Alleen ze kunnen een aanbeveling doen daarvoor


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 15 april 2004, 21:47:04
Een goede organisatie kan voor de brandwee van groot belang izjn. EHBO kan daarbij ook helpen, neem als voorbeeld Dance Valley een paar jaar terug. Allemaal onderkoelde personen naar afloop. Nu moest de brandweer komen voor assistentie met een EHBO ploeg hadden ze minder te doen gehad.

9910001
9910001