Wie is verantwoordelijk op de stranden

Auteur Topic: Wie is verantwoordelijk op de stranden  (gelezen 11009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ard quak

  • Gast
Gepost op: 11 april 2004, 20:28:50
Wie is verantwoordelijk voor het strand en de veiligheid van de bezoekers?

Sinds een aantal jaren ben ik algemeen commandant van de Vrijwillige Reddingsbrigade Rockanje en heb ik bijna ieder jaar te maken over wie verantwoordelijk is voor de veiligheid van de bezoekers van het badstrand. Tijdens evenementen in diverse seizoenen werden ik geconfronteerd dat de gemeente vergunningen af had gegeven, echter werden deze niet gecontroleerd en konden wij als reddingsbrigade optreden als eerste hulp verleners terwijl de afgegeven vergunningen een EHBO vereniging omschreven.
Toen ik in 2002 een dag na een aanvaring van een speedboot met een beschonken bestuurder en een kind kreeg bleek wederom dat de gemeente zich niet verantwoordelijk voelde toen ik de gemeente om politie toezicht vroeg, omdat de politie geen mutatie van het voorval bleek te hebben. Door de gemeente werd geen inzage van onze dagrapporten gedaan.
Ook dit jaar lijkt de gemeente weer niet bereid tot het erkennen van het adviezen van de reddingsbrigade. Na de storm van 8 februari verwittigde ik de gemeente over een zeer gevaarlijke situatie door drijfhout met soms lengten van 6 meter. Ik vertelde dat ik had overwogen het strand te laten afsluiten voor het publiek, omdat de mensen de afgeslagen terrasdelen van een paviljoen van dicht bij wilden zien en daadoor soms bijna werden geraakt. Ook stonden mensen op afgeslagen stukken strand, welke elk moment in konden storten.
Na het verwittigen duurde het een maand voor ik iets vernam van de gemeente terwijl ik gedurende deze maand gemiddeld 3 maal belde met de gemeente. Toen ik werd gebeld moest ik maar binnen 3,5 uur op het gemeentehuis verschijnen. Omdat ik les stond te geven aan buitenlandse mensen heb ik geregeerd dat ik dit niet zou accepteren en de provincie en BZK zou informeren. Tot 2 weken na de vergadering van de gemeente heb ik ook weer gemiddeld 3 maal per week geprobeerd contact te krijgen. Een maand na de vergadering heb ik een brief de gemeente gestuurd en heb gewaarschuwd de provincie en BZK te informeren als de burgermeester geen contact met mij opneemt. Eén dag na ontvangst van de brief werd ik door mijn voorzitter gebeld dat ik dinsdag 13 april mij moet verantwoorden bij een wethouder en een ambtenaar.




muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2004, 20:31:52
Het is een lange verhaal maar het komt erop neer dat de burgemeester verantwoordelijk is. Dit is eigenlijk altijd uitgedelegeerd naar de commandant brandweer.
Troost je, deze problemen komen overal voor


ard quak

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 11 april 2004, 20:43:04
Als het probleem op meerdere plaatsen voordoet is het misschien mogelijk het bondsbureau in te schakelen en deze aan te laten dringen bij BZK. Ik wacht de volgende reacties af.

Ard


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 11 april 2004, 22:08:08
Ard,

bijna elke badplaats heeft dit dillemma. Eén van de oplossingen is zelf een goede band opbouwen met de verantwoordelijke strandgebonden agenten, brandweer commandanten of ambulance personeel, eigenlijk de werkvloer. Als het dan daadwerkelijk een keer goed fout gaat kan je terugvallen op die personen die je daadwerkelijk kunnen helpen en niet de gemeenteraadsleden, welke immers met hun handen in hun zak staan.

Overigens kan je een gedeelte van deze problematiek oplossen door je kerntaken vast te leggen en bij de gemeenteraad ter kennis geving neer te leggen. Dan heb je direct het dillemma van de preventieve bewaking bij evenementen niet meer en hoef je ook niet een EHBO-ploeg achter de hand te hebben. (Tenzij je dit regionaal met andere reddingsbrigades kan afdichten) Ook zou je andere taken kunnen afstoten of juist aanhalen, al naar gelang de prioriteit die je er aan hangt.

Tevens denk ik niet dan het NTC zich hierin zal mengen en zij zullen zeker geen statement maken, welke ten nadele uit zou kunnen werken in het overleg naar BZK. Met die kontdraaierij schiet je helemaal niets op, want ze wachten nu nog steeds op de juiste persoon op een plekje bij BZK die hun uitnodigen.

By the way, heb je de brief uit eigen naam geschreven of als commandant van de reddingsbrigade met of zonder kennisgeving naar je eigen bestuur?
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 12 april 2004, 10:11:48
Volgens de brandweerwet is de burgemeester de verantwoordelijkheid voor de gemeentegrond, hij heeft dan ook openbare orde en veiligheid (OOV) in z'n portefuille. Om die taak uit te kunnen voeren staan de brandweer en de politie tot z'n beschikking, dit is wettelijk geregeld. De aansturing van de ambulance geschiedt onder verantwoordelijkheid van de GGD.

Hier wordt dus de reddingsbrigade niet in genoemd. Je bent dus officieel geen partij in deze. In de plaatsen waar het goed geregeld is, valt de reddingsbrigade onder de brandweer en heeft deze zijn taken betreffende de veiligheid op het water en soms ook het strand naar hen gedelegeerd. Mijn ervaring is dat gesignaleerde toestanden dan veel eenvoudiger kunnen worden aangekaart via de brandweercommandant. Die heeft veel meer invloed op de gang van zaken dan een commandant van de reddingsbrigade. De brandweer is een adviesorgaan van de burgemeester, oa bij het verstrekken van vergunningen, veel moet de brandweer zijn goedkeuring verlenen voor deze verstrekt kunnen worden. Zie dus een afspraak te regelen met jullie brandweercommandant en vraag hem bij het overleg te zijn. Ik zou mij (maar wie ben ik) mij van het strand terugtrekken als ik het gevoel had de situatie niet meer onder controle te hebben doordat de gemeente niet meer achter mij stond.

Heb je trouwens de politie niet rechtstreeks gebeld?

Sterkte,

Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #5 Gepost op: 12 april 2004, 11:07:13
Je staat vrij machteloos als je geen goede band hebt met je gemeente.
Er zitten wel mogelijkheden in het duale systeem van de gemeente. Ik weet niet of dit bij jullie al is ingevoerd maar dan zijn de partijen net zo belangrijk als B&W. Die kunnen dan vragen gaan stellen.

Verder moet je niet als commandant van de reddingsbrigade een brief schrijven, maar kan dit beter door het bestuur namens de vereniging gedaan worden. Als het goed is hebben die contacten met de gemeente. Ik mis namelijk in je verhaal de positie in deze van het bestuur.

Maar verantwoordelijk voor OOV is de gemeente, als zij genoegen nemen met de huidige situatie dan kan je je daar alleen maar bij neerleggen. Natuurlijk moet je wel aangeven wat je signaleert aan het college, maar de gemeente bepaald welk risico zij accepteert.

Dreigen helpt dus niet, dus moet gewoon de stappen nemen die denkt te moeten nemen.

Vergeet echter niet waar je geldstroom vandaan komt en probeer eerst een dialoog op te zetten met de gemeente en begin dan bij de verantwoordelijke ambtenaar.
Verwacht geen heil van krantenberichten of "hogere" bestuurslagen. Je gemeente is je partner in deze en daar zul het mee moeten doen.

Naar de toekomst kijkend wordt de hulpverleningsregio is steeds machtiger, dus zorg daar ook voor contacten.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 12 april 2004, 12:16:44
Ik een hok vol herrie kom je ook niets verder, je kan het met beslissingen niet eens zijn maar de burgemeester is veratnwoordelijk en je kan iet meer doen als hem er op aan spreken. Als het dan mis gaat dan kan je naar hem wijzen, de burgemeester hoeft niet naar je te luisteren. Als er een evenement op het strand wordt georgniseerd en welke zelf voor EHBO moet zorgen en deze is er niet,dan zou ik toch eens gaan bellen met de brandweer, zeker niet zelf een EHBO ploeg optrommelen. Ook eens informeren bij de organisatie kan geen kwaad.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 12 april 2004, 12:20:37
Ik een hok vol herrie kom je ook niets verder, je kan het met beslissingen niet eens zijn maar de burgemeester is veratnwoordelijk en je kan iet meer doen als hem er op aan spreken. Als het dan mis gaat dan kan je naar hem wijzen, de burgemeester hoeft niet naar je te luisteren. Als er een evenement op het strand wordt georgniseerd en welke zelf voor EHBO moet zorgen en deze is er niet,dan zou ik toch eens gaan bellen met de brandweer, zeker niet zelf een EHBO ploeg optrommelen. Ook eens informeren bij de organisatie kan geen kwaad.

9910001
maar wat denk je te gaan bereiken met de brandweer bellen?
Ik vrees toch dat je weer terug wordt gestuurd naar een EHBOvereniging :-\


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 12 april 2004, 12:33:33
Volgens mij mag je altijd een verzoek indienen tot handhaving van een vergunning. Als brigade heb je dit recht om te doen als ze bij jou komen terwijl je van niets weet. De brandweer moet volgens mij een stuk veiligheid controleren bij deze evenenten.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 12 april 2004, 14:27:12
Volgens mij mag je altijd een verzoek indienen tot handhaving van een vergunning. Als brigade heb je dit recht om te doen als ze bij jou komen terwijl je van niets weet. De brandweer moet volgens mij een stuk veiligheid controleren bij deze evenenten.

9910001
daar heb je voor een deel gelijk in.De brandweer zal graag een blik willen werpen op de nooduitgangen,noodverlichting en of de zaak verder brandveilig is.En daar in willen adviseren.Maar hoe de EHBO geregeld is,is  toch niet het pakkie aan  van de brandweer.Daar zal de organisatie zelf zorg voor moeten dragen