Functies binnen het MMT

Auteur Topic: Functies binnen het MMT  (gelezen 10747 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #10 Gepost op: 11 februari 2010, 19:24:27
Welke handelingen voert een MMT verpleegkundige uit, welke een AVP niet doet?

Om even als leek te reageren op de reacties, die zijn gekomen op bovenstaande zin.

Als ik in Engeland ben, zie ik daar heel vaak "Doctors" rijden. Personenauto (Vauxhall, BMW) met striping, optische en geluidssignalen etc.

In mijn gedachte is dit eigenlijk een soort MMT-arts. Wat me opvalt, is dat deze vaak óf alleen ter plaatse komen, of vergezeld door een chauffeur, welke overigens over het algemeen door het regionale politiekorps geleverd schijnt te worden.

Zit er verschil tussen de functie van een MMT in Nederland en de Doctor in UK, of zit er verschil in de opleiding / bevoegdheden van een ambulanceverpleegkundige in Nederland / UK?

Voor het beeld heb ik even van een site een foto van zo'n Doctor's auto afgehaald:

Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2010, 09:41:50
De artsen in Engeland zijn doorgaans vrijwilligers van deze organisatie (m.u.v. Londen, daar zijn ze in dienst van het traumacentrum): http://www.basics.org.uk/

De bevoegdheden van een ambulanceverpleegkundige in Nederland en een "paramedic"in Engeland zijn niet te vergelijken. Over het algemeen hebben wij hier meer zelfstandig beslissingsbevoegdheid en een grotere arsenaal aan medicatie e.d.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2010, 11:08:14
De artsen in Engeland zijn doorgaans vrijwilligers van deze organisatie (m.u.v. Londen, daar zijn ze in dienst van het traumacentrum): http://www.basics.org.uk/

De bevoegdheden van een ambulanceverpleegkundige in Nederland en een "paramedic"in Engeland zijn niet te vergelijken. Over het algemeen hebben wij hier meer zelfstandig beslissingsbevoegdheid en een grotere arsenaal aan medicatie e.d.

WM

Ok, duidelijk. Ik heb even die site een beetje doorgelezen, het zijn inderdaad echte vrijwilligers als bij ons de vrijwilliige brandweer.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2010, 16:56:14
Je doet de MMT verpleegkundige eigenlijk tekort door hem (respectievelijk 'haar') nog 'verpleegkundige' te noemen:P
Alle bijkomende taken en verantwoordelijkheden zijn behoorlijk indrukwekkend...
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2010, 17:25:22
Skippert, het leest wat lekkerder met zo hier en daar een nieuwe alinea!  :)

Onder het mom van "beter laat dan nooit"; de startposting even her-opgemaakt.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #15 Gepost op: 9 december 2014, 08:25:00
Mijn missietijd heeft me flexibel gemaakt

Gepco Ruitenberg (52) was in 1992 op missie in Cambodja en tussen 2000 en 2004 regelmatig in Bosnië. Nu is hij traumahelikopterpiloot bij de ANWB. “Deze baan heb ik te danken aan Defensie.”

Gepco Ruitenberg is na zeventien jaar overgestapt van Defensie naar het commerciële ANWB MAA (Medical Air Assistance). “ANWB heeft vier traumahelikoptervestigingen in Nederland. Ik werk voor het station lifeliner 2, in Zuidwest-Nederland.”
In het belang van Nederland

Gepco had niet de intentie om van baan te wisselen en op te stappen bij Defensie. “Maar toen dit op mijn pad kwam, besloot ik er tóch voor te gaan. Het was tijd voor wat nieuws, een nieuwe uitdaging. Deze baan is ook beter te combineren met een prettig gezinsleven. En een heel groot verschil tussen mijn oude en nieuwe baan is er niet. Er is juist een grote overeenkomst. Ik werk nog steeds in het belang van Nederland.”
Voor het ‘echie’

Er is één groot verschil tussen zijn huidige baan en zijn tijd bij Defensie. “Nu vlieg ik altijd voor het ‘echie’. Ik weet niet waar ik heenga, wie ik aantref en hoe het afloopt. Wel weet ik dat wij als traumahelikopterteam ons uiterste best doen om mensen te helpen. In de tijd dat ik bij Defensie werkte, was ik vooral veel aan het oefenen. Tijdens opdrachten en missies moet je rekening houden met meerdere scenario’s. Je hebt van te voren een plan en daar maak je weer een back-upplan voor. Tussen die scenario’s moest ik snel schakelen, dat heeft me flexibel gemaakt en daar doe ik in mijn huidige werk nog steeds mijn voordeel mee.”