Prijs alarmering

Auteur Topic: Prijs alarmering  (gelezen 8736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Gepost op: 12 april 2004, 20:31:54
Reddingsstation Zeevang betaalt 800 euro per jaar aan de brandweer Purmerend voor de alarmeringen. Volgens mij krijgt de brandweer van de binnelandse zaken geld voor deze alarmeringen en wordt dit dus dubbel betaalt. Nu vraag ik me af óf dit zo is en hoe dit geregeleld is bij andere brigades/gemeentes.




Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #1 Gepost op: 12 april 2004, 20:53:50
De financiering van de hulpverlening is tamelijk ondoorzichtig en een interessante zaak, want nog altijd geldt 'wie betaalt die bepaalt'. Wat ik weet is dat de instandhouding van zowel de AC als de CPA gemeentelijke taken zijn en dus (vooral ?) door de gemeentes worden betaald. De gemeentes hebben dit samen met andere gemeentes ondergebracht in gemeenschappelijke regelingen. De CPA ontvangt sowieso geld uit de CPA-opslag op de uitgevoerde ambulanceritten. Dit betreft de AC/CPA, dus de daadwerkelijke alarmeringskosten, de aanschaf en het onderhoud van piepers staat hier over het algemeen los van. Ook ik ben benieuwd of iemand hier meer van weet. En vooral of BZK direct aan de regio's betaalt. Mogelijk stellen zij alleen materieel beschikbaar, zoals dompelpompunits, VC's, GNK's en de C2000-infrastructuur.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #2 Gepost op: 12 april 2004, 22:06:20
Die 800 euro is dus zonder matriaal en dergelijke en dus alleen om daadwerkelijk de pieper over te laten gaan


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #3 Gepost op: 12 april 2004, 22:11:45
Ik dacht dat de rac Alkmaar wordt bekostigd door de gemeentes hier. De rac berekend kosten voo de alarmeringen. De reddingsbrigades zijn daar van vrijgesteld.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 13 april 2004, 08:41:58
Er zijn twee mogelijkheden betreffende de alarmeringen van reddingsbrigades:
* alarmering incidenteel en eigen alarmontvangers.
Bij deze alarmering, welke gebruikt wordt door CPA en politie, wordt er gebruik gemaakt van het regulaire telefoonnetwerk en wordt de reddingsbrigade gealarmeerd door een bekend gemaakt GSM nummer of sematone, alwaar de reddingsbrigade zelf het onderhoud in handen heeft van de apparatuur.
* alarmering met alarmontvangers bijvoorbeeld van RAC.
Bij deze methode heeft de reddingsbrigade de alarmontvangers in bruikleen van de RAC en gebeurt daar ook het onderhoud. Tevens wordt er gealarmeerd via de Brandweer kanalen en niet via het telefoonnetwerk. Voor het gebruik van deze frequentie moet je dus eigenlijk de overdracht betalen.

Overigens zal bij het overgaan naar P2000 alle meldkamers de zelfde methodiek gaan gebruiken, zoals dde RAC nu doet en zal elke hulpverlenende instantie dus moeten gaan betalen per alarmering. (ongeveer hetzelfde als de afdracht per gesprek bij C2000 (eigenlijk T2000).
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #5 Gepost op: 13 april 2004, 10:56:35
Voor de meeste brigades langs de kust neemt de RAC deze kosten zelf voor zich. Ik weet wel dat de knrm ook moet betalen aan de RAC voor de alarmeringen. Mijn verwachting is dat ze jullie gelijk zien aan de knrm wat alarmeren betreft en dat jullie ook mogen betalen.

9910001
9910001


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #6 Gepost op: 13 april 2004, 14:45:18
aha, maar het is dus in ieder geval niet alleen in Zeevang zo...


AS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 109
Reactie #7 Gepost op: 13 april 2004, 14:48:05
Misschien is het mijn persoonlijke gevoel (als vrijwilliger)..
Maar als jouw lokale overheid of een OOV instantie in jouw regio niet voor jouw alarmeringen en gesprekskosten wil betalen maar ze maken wel gebruik van je diensten, krijg ik toch een raar gevoel in mijn maag. Betalen om je te laten alarmeren... Nou sorry dan maar niet.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 13 april 2004, 15:31:18
Je doet een bepaalde hulpverlening waaraan kosten zijn verbonden, ook de alarmcentrale maakt kosten. De knrm heeft als doelstelling geen gebruik te maken van overheidsgelden en daarom betalen ze ook voor de alarmering. Volgens mij betaald de ambudienst ook nagelang hoeveel gebruik er gemaakt wordt van de RAC voor de kosten van de AC. Als patient zijnde moet je ook kosten betalen voor het gebruik van de RAC als je vervoerd wordt (wel is waar verzekringswerk). Dus vreemd is het niet.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 13 april 2004, 16:58:35
Je wilt toch geen ambulancedienst gaan vergelijken met de reddingsbrigade  :o ? Volgens mij blijft een vaartochtje met de reddingsboot wel onder de € 200,00 en is de reddingsbrigade een vrijwilligers organisatie. die niet net zoveel inkomsten heeft als de ambulancediest.

Henk