Logistiek voertuigen

Auteur Topic: Logistiek voertuigen  (gelezen 49685 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DeltaBravo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #10 Gepost op: 30 april 2010, 18:58:59
Duidelijk zo, bedankt.


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #11 Gepost op: 30 april 2010, 19:12:31
Lijkt me wel handig, dan zijn ze ook te gebruiken voor andere dingen. Als je dan toch een auto bestelt, waarom niet met primaire striping..

Waarom niet? Omdat het geen voertuig is met een primaire functie in de hulpverlening. Het is een ondersteunend voertuig, dus volgens de richtlijnen gewoon netjes secundaire striping erop ;)


DeltaBravo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #12 Gepost op: 30 april 2010, 19:20:09
Vandaar ook mijn vraag. maar het argument van Ba(a)s klinkt op zich ook logisch. Ik vind toch wel dat er erg laks word gedaan met secundaire striping, m.u.v. politie.
Als ik op de kazerne in Tilburg (Centrum) kijk dan zijn er ontzettend veel voertuigen die onnodig primair gestriped zijn. Neem bijvoorbeeld dienstauto's van de afdeling veiligheids management & Risico beheersing. Nu zag ik hier weer z'n voorbeeld, ik dacht het eens te vragen ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 30 april 2010, 19:21:57
Waarom niet? Omdat het geen voertuig is met een primaire functie in de hulpverlening. Het is een ondersteunend voertuig, dus volgens de richtlijnen gewoon netjes secundaire striping erop ;)

''Secundaire striping

Als secundaire voertuigen worden voertuigen aangemerkt die niet dagelijks deelnemen aan de spoedeisende hulpverlening in opdracht van Centrale Post Ambulancevervoer, alsmede alle ambulances t.b.v. bedrijfsambulance en ambulance t.b.v. defensie en NRK. Secundaire voertuigen zijn voorzien van de blauwe striping.''

Nadeel is echter wel dat een voertuig zonder rode/oranje strepen (veel) slechter zichtbaar is, reden dat er ook bij de politie nog regelmatig ''primaire'' strepen op secundaire voertuigen worden geplakt. Persoonlijk zeg ik, vaste signalering = primaire striping.

Ik vind toch wel dat er erg laks word gedaan met secundaire striping, m.u.v. politie.
Als ik op de kazerne in Tilburg (Centrum) kijk dan zijn er ontzettend veel voertuigen die onnodig primair gestriped zijn.

Vergeet niet dat het item secundaire striping pas sinds kort in de lucht is, zéker bij de ambulance en brandweervoertuigen.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #14 Gepost op: 30 april 2010, 19:30:34
Vergeet niet dat het item secundaire striping pas sinds kort in de lucht is, zéker bij de ambulance en brandweervoertuigen.

Ook zijn er plaatsen waar de B-ambu's (deze nemen dus geen deel aan dagelijkse spoedeisende hulpverlening) ook worden ingezet bij reanimaties. Daarnaast zijn er B-ambu's die later pas overgegaan zijn van reguliere ambu naar B-ambu. Gezien o.a. de betere zichtbaarheid van primaire striping en bovengenoemd argument m.b.t. AED's, lijkt het me logisch dat een RAV de primaire striping op zo'n voertuig laat zoals die is.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


DeltaBravo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #15 Gepost op: 1 mei 2010, 18:42:16
.

Vergeet niet dat het item secundaire striping pas sinds kort in de lucht is, zéker bij de ambulance en brandweervoertuigen.


Ja dat realiseer ik me maar al te goed. Maar de voertuigen waar ik over sprak van brandweer tilburg zijn nog niet zo oud en rijden totaal geen spoed ritten. Ook de voertuigen die worden gebruikt door afdeling facilitaire zaken zijn primair gestriped. Dan weet ik niet of bij de aanschaf van deze voertuigen de secundaire striping bij de brandweer al bestond.

De bovenstaande argumenten om toch primaire striping te voeren op ondersteunende voertuigen klinken erg logisch en daaruit blijkt ook gewoon dat primaire striping voeren gewoon een voordeel is.
Maar dan kom ik op een volgend punt: waarom is de secundaire striping dan zo ontworpen dat het al deze nadelige dingen met zich mee brengt... ::)


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2010, 19:22:48
Maar dan kom ik op een volgend punt: waarom is de secundaire striping dan zo ontworpen dat het al deze nadelige dingen met zich mee brengt... ::)

Goede vraag, waarom is er eigenlijk secundaire striping? Brengt het duidelijke voordelen met zich mee, naast het feit dat de voertuigen die wel en niet aan de dagelijks spoedeisende hulpverlening onderscheiden kunnen worden?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2010, 20:24:16
Je zou er het onderscheid mee kunnen aanbrengen in wagens van primaire diensten en wagens van secundaire diensten. Kijkende naar de ambulances die voor secundaire striping in aanmerking komen staan, in de beschrijving zoals Jerommeke heeft aangehaald, duidelijk defensie en het Rode Kruis genoemd.
Overigens is de secundaire striping binnen de ambulancezorg al geruime tijd in gebruik. Echter de laatste tijd gaan meer diensten er op over voor bijvoorbeeld de B-wagens. In de begin periode van deze striping heeft het Rode Kruis Den Haag hun 4x4 Peugeot secundair gestriped en ook de wagens van de ondersteunende diensten van UMCG Ambulancezorg Drenthe (en daarvoor RAV AZG) zijn al lang secundair gestriped.
De ondersteunende diensten zijn een voorbeeld van een duidelijke groep die voor secundaire striping in aanmerking komen. Voor een buitenstaander is het dan ook een voertuig die er anders uitziet en waar men dus ook iets anders van mag / moet verwachten.
Geloof niet alles wat je denkt.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2010, 11:47:56
Heeft het een rede dat enkele van deze logistieke voertuigen primair gestriped zijn?



Dienst: Connexxion Ambulancezorg Kennemerland
Post: Velsen
Roepnummer: 12-502
Soort voertuig: Logistiek
Merk & type: Mercedes A-klasse
Byzonderheden: Drie-tonige sirene, voormalig voertuig regio NHN.

Jerommeke en Delta Bravo,

op dit voertuig staat inderdaad 12-502. Op de andere Mercedes Vito staat 12-503. Helaas is men wat overijverig geweest met de nummering plakken. Zoals al is opgemerkt mogen logistiek voertuigen niet primair gestript worden. In functie zijn dit ook uitwijkvoertuigen voor de motor verpleegkundigen. Vandaar dat de eigenlijke nummering moet zijn:
12-502 => 12-342
12-503 => 12-341

De voertuigen zijn dusdanig geprogrammeerd dat zij dienst kunnen doen in zowel Kennemerland als in Noord-Holland Noord.

RR (knippen en plakken)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2010, 13:09:26
Wel apart om te zien. Allemaal `logistieke` voertuigen, maar sommigen toch totaal verschillende roepnummers...  ::)
Dacht dat dit landelijk vastgesteld was...  :P