Bergen van voertuigen met "apparatuur"

Auteur Topic: Bergen van voertuigen met "apparatuur"  (gelezen 5228 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Gepost op: 28 januari 2010, 16:00:22
Is er eigenlijk een richtlijn opgesteld voor het bergen van voertuigen waar apparatuur in zit die niet in verkeerde handen mag komen?
Ik denk bij voorbeeld aan een C-2000 mobilofoon of andere randapparatuur welke ingebouwd is.

Het komt namelijk steeds meer voor dat deze apparatuur in voertuigen zit waar je dit niet zo snel zou verwachten.
Is dit geregeld en hoe is dit geregeld als de inzittende(n) niet (kunnen) aangeven dat dit er in zit?


Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2010, 17:33:52
Is er eigenlijk een richtlijn opgesteld voor het bergen van voertuigen waar apparatuur in zit die niet in verkeerde handen mag komen?
Ik denk bij voorbeeld aan een C-2000 mobilofoon of andere randapparatuur welke ingebouwd is.

Het komt namelijk steeds meer voor dat deze apparatuur in voertuigen zit waar je dit niet zo snel zou verwachten.
Is dit geregeld en hoe is dit geregeld als de inzittende(n) niet (kunnen) aangeven dat dit er in zit?

Voor zover bij mij bekend is hier niet specifiek een protocol voor. Over het algemeen zal een berger of geinformeerd worden door de betrokkenen (ik denk daarbij aan een tijdje terug toen een politie-auto in venlo op een stadsafsluiter was vastgereden. De agenten hebben toen zelf alles uit de auto gehaald wat los was en mee moest (kogelwerende vesten etc.).

Aan de andere kant zal bij bijvoorbeeld een ongeval waarbij de inzittenden niet meer kunnen aangeven wat er in zit, snel genoeg politie ter plaatse zijn. Dit zal ook gebeuren als er auto's van bijzondere diensten (onopvallende auto's van AIVD / BBE) ergens bij betrokken zijn gebeuren.

Al met al denk ik dat het niet noodzakelijk is om hier een aparte procedure voor op te stellen.
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2010, 11:46:29
Actueel puntje helaas, CMKMaat.

Aan de andere kant zal bij bijvoorbeeld een ongeval waarbij de inzittenden niet meer kunnen aangeven wat er in zit, snel genoeg politie ter plaatse zijn. Dit zal ook gebeuren als er auto's van bijzondere diensten (onopvallende auto's van AIVD / BBE) ergens bij betrokken zijn gebeuren.

Al met al denk ik dat het niet noodzakelijk is om hier een aparte procedure voor op te stellen.

Alleen is lang niet bij alle agenten bekend welke diensten er allemaal beschikking hebben over dit soort apparatuur. Daarnaast praat je, naast apparatuur, ook over ander gekwalificeerd materiaal.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2010, 12:24:12
Diezelfde auto's staan ook regelmatig voor preventief onderhoud bij particuliere bedrijven in de garage.
Dan wordt de (c2000) apparatuur ook overgegeven in "vreemde" handen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2010, 12:59:19
Tja, bij gerubriceerd materiaal moeten er z.s.m. collega's of KMar tp komen om e.e.a. veilig te stellen. Zwart wit gezien.. mag niemand de auto doorzoeken etc. Maar ja, in geval van nood...

Gaat het nou alleen om de apparatuur, dan zou het mij m'n derriere oxideren wie het voertuig optakelt of duikelt.  :)


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2010, 22:05:42
Diezelfde auto's staan ook regelmatig voor preventief onderhoud bij particuliere bedrijven in de garage.
Dan wordt de (c2000) apparatuur ook overgegeven in "vreemde" handen.

Onze voertuigen zijn uitgerust met C2000, de daadwerkelijke zendunit zit in een koffer met 2 snelsluitingen voor de bekabeling. Op het moment dat de voertuigen naar een extern bedrijf gaan, wordt deze koffer er uit gehaald, zodat C2000 niet gebruikt kan worden.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2010, 12:15:39
Met 1 telefoontje kunnen de C2000 randapparaten uit het netwerk gehaald worden. Je hebt er dan niets meer aan tot dat deze weer geactiveerd worden
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2010, 17:51:36
Ach, de berger doet er toch niets mee. Alles wordt netjes bij het schadebedrijf (of waar dan ook) weer gelost.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2010, 12:23:04
Ach, de berger doet er toch niets mee. Alles wordt netjes bij het schadebedrijf (of waar dan ook) weer gelost.

Tsja, en een melding bij de politie dat er bij het plaatselijke schadebedrijf al dagen lang af en toe met politievoertuig met toeters en bellen over het terrein word gescheurd komt ook nóóit voor  :|
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2010, 16:12:06
Mijn vorige werkgever kreeg weleens politievoertuigen binnen van Rotterdam die uitgelijnd moesten worden.
Was een politiepost in Berkel en Roderijs en dat viel officieel onder District Noord van Rotterdam.
Maar aangezien mijn werkgever om de hoek zat daar werd er niet naar de Boezembocht gereden maar mochten wij dat doen.

En tsja...
ook al was de auto volledig recht uitgelijnd volgens de computer,
er werd altijd even een proefritje gedaan  8)

Zelf een keer gehad dat de mob. nog gewoon aan stond..
Was nog wel in de analoge tijd dus de meldkamer was toen een bekend geluid nog.
Groetjes, Marco