Tips & Truc's voor foto's

Auteur Topic: Tips & Truc's voor foto's  (gelezen 38292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Gepost op: 29 januari 2010, 11:01:26
Omdat het ''mooiste foto'' topic onder begon te sneeuwen (toepasselijk) door alle verzoeken om commentaar, tips en truc's afgesplitst en een eigen hokje gegeven!
Mod. Jerommeke


ik zou graag jullie mening / opbouwende kritiek willen krijgen over onderstaande foto's:

foto 1:


foto 2:



foto 3:


foto 4:


alvast bedankt voor de moeite

groeten fast-one




MarcoV

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2010, 12:29:23




Foto 1 en 2 heb ik wat aangepast.

Foto 3 zie je twee cirkels in vanwege de zon. Ziet het maar net, maar probeer daar op te letten.

Foto 4 heb je een statief daar voor gebruikt??


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2010, 12:38:24
Bij foto drie (http://i559.photobucket.com/albums/ss33/fastonemestreech/jekerdal1.jpg) zie je links onderin net nog het stenen muurtje. Een stap naar voren en je had deze er niet opgehad (en dus minder afleidende dingen) ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2010, 13:06:16
Bij foto 1 had ik de brug meer prominent in beeld gebracht. Of een stap naar links zodat hij meer door de foto liep, of wat meer naar rechts zodat je onder de brug het wegloopeffecht krijgt. En door het zwart-wit oogt de linkerkant als één donkere vlek.

Foto 2 is volgens mij niet waterpas. Tevens had ik rechts wat meer ruimte gelaten.

Foto 3 had ik boven en onder afgeknipt zodat je een panorama-effect krijgt.

En foto 4 lijkt mij prima, op de scheve horizon na.  :)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2010, 13:12:59
Bij foto 1 had ik de brug meer prominent in beeld gebracht. Of een stap naar links zodat hij meer door de foto liep, of wat meer naar rechts zodat je onder de brug het wegloopeffecht krijgt. En door het zwart-wit oogt de linkerkant als één donkere vlek.

Foto 1 is grijs/wit en niet zwart/wit.. Zelf een zwart/wit omzetting maken en niet het automatische knopje gebruiken dus O0


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2010, 13:26:34
Foto 1 is grijs/wit en niet zwart/wit.. Zelf een zwart/wit omzetting maken en niet het automatische knopje gebruiken dus O0
Hoe maak je dan zelf een grijs-wit/zwart-wit omzetting dan zonder "het automatische knopje"? Het lijkt mij óf een knopje in de camera, óf een knopje in je fotobewerkingsprogramma...  :|


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2010, 14:14:48
Hoe maak je dan zelf een grijs-wit/zwart-wit omzetting dan zonder "het automatische knopje"? Het lijkt mij óf een knopje in de camera, óf een knopje in je fotobewerkingsprogramma...  :|

Met zelf bedoel ik natuurlijk niet alleen op het automatisch knopje drukken maar met de schuifjes en je curves spelen dmv een adjustmentlayer..



Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2010, 14:43:20
Hoe maak je dan zelf een grijs-wit/zwart-wit omzetting dan zonder "het automatische knopje"? Het lijkt mij óf een knopje in de camera, óf een knopje in je fotobewerkingsprogramma...  :|

Het gaat niet om het woord 'knopje' maar om het woord 'automatisch', wat inhoudt dat er niet echt over is nagedacht door jezelf... Wanneer je een foto met desaturate grijs maakt heb je geen controle over de uitkomst. Er zijn diverse mogelijkheden om een beter zwart-wit te maken dan dat. In deze thread kun je een aantal manieren vinden, en ook met google kun je op 'tutorial black white photoshop' het e.e.a. vinden.

In photoshop is op dit moment mijn favo-tool hiervoor de 'black and white' adjustmentlaag. Met die tool kun je namelijk in je foto zelf klikken, en bepaalde kleuren door met ingedrukte knop te slepen lichter of donkerder maken in de zwartwit versie. Ideaal wanneer je niet exact weet hoe een bepaalde kleur filter je uitkomst zal beinvloeden.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2010, 16:11:19
Foto 4 vind ik erg mooi, goed gelukt. 2 en 3 zijn OK, compositie had nog iets beter gekund. Vooral bij foto 2 had ik de brug of veel schuiner of kaarsrecht in beeld gebracht. Nu gaat je oog een beetje 'dwalen' over de foto. Foto 1 was in kleur waarschijnlijk ook wel mooi geweest, met het rood van de huisjes en het blauw van de lucht. Je kunt het rood dan nog iets 'oppompen' om het contrast nog groter te maken. (zoek met google maar eens op 'photoshop velvia Lab tutorial')

Zou je mij het origineel van die foto 1 eens kunnen mailen? Ik wil wel eens kijken wat ik er van kan maken... doe maar naar j o a c h i m . b o l t e @ g m a i l . c o m , en dan zonder al die spaties.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2010, 09:02:01
allereerst allemaal erg bedankt voor de tips & trics aangaande de foto's
ik zal proberen de gestelde vragen te beantwoorden.

foto 4 is genomen vanaf een statief (dat dus niet recht stond)
de cirkels van de zon in foto 3 ik zie ze inderdaad nu maar hoe kun je dit voorkomen?

voor de rest begrijp ik dat ik nog beter de randen moet checken zodat muurtjes e.d. er niet meer opstaan.

alle foto's zijn genomen met de standaard sony 18-70 mm lens die bij de camera geleverd is.
ik heb inmiddels een lens bijgekocht van sigma  70-300/4-5.6 APO DG Macro.
maar ben er ook over aan het denken om de sony kitlens te vervangen door een sigma

wat betreft de compositie van de brug foto 1:
ik probeerde eigenlijk net wat diepte in de foto te krijgen door de foto op deze manier te nemen.
maar ik heb ook nog een andere:



is dit wat jullie bedoelen?

groeten fast-one