Tips & Truc's voor foto's

Auteur Topic: Tips & Truc's voor foto's  (gelezen 38307 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2010, 09:22:36
Dan zou ik ook wel wat commentaar willen over mijn foto's.... Ze zijn zo van m'n camera, ik wel photoshop maar hoe je der mee werkt... Als sla je mij dood :P
Onder de foto zali k zelf het commentaar zetten wat er beter moest aan de foto. De foto's zijn geen actie shots ofzo, want plaatjes van reddingboten die met 60 km/ph langs je heen stuiven heb ik er genoeg van.... Daar is dit topic niet voor denk ik.


Harlingen 2009. Aardig foto, helaas was de zon iets te scherp en de horizon mocht wel wat rechter (helaas lukt dat niet als je tegen de felle zon in kijkt met een aardig windje


Italie, Maaugnana, Monta Rosa. Geen commentaar.


Marken, zonsondergang. Jammer dat die mensen op het havenhoofd staan. Horizon is weer ietsje scheef


Italie, Mottarone, Lago Maggiore. Jammer van de zendmast links in de foto.


Terschelling, Badhuiskuil. Geen commentaar


Terschelling, duinen. Geen commentaar.


Terschelling West. Geen commentaar.


Terschelling Hogeland. Geen commentaar.


Terschelling West. Jammer van dat vliegtuigspoor en weer die horizon…


Terschelling ter hoogte van Kinnum. Wat heb ik een hekel aan de horizon…

Ik ben net 13 jaren jong, dus heb nog niet zoveel ervaring als jullie. Dit zijn mijn mooiste ‘stillevens’ (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Ik heb nog veel actie foto’s van schepen, maar daar zitten jullie denk ik niet op te wachten. Ik fotografeer digitaal bijna 2 jaar, dus kom maar op met jullie commentaar! ;)
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2010, 09:57:54
Erg mooie fotos!  O0 Kheb weinig aan jou commentaar toe te voegen!
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2010, 11:38:03
Harlingen 2009. Aardig foto, helaas was de zon iets te scherp en de horizon mocht wel wat rechter (helaas lukt dat niet als je tegen de felle zon in kijkt met een aardig windje
-Horizon is niet zo heel erg bij deze foto, je hebt veel verschillende lijnen dus het valt niet zo op.. Mocht je willen is de horizon altijd nog recht te zetten ;).. Vind 'm een tikkeltje te donker..

Marken, zonsondergang. Jammer dat die mensen op het havenhoofd staan. Horizon is weer ietsje scheef
-Ook deze horizon is recht te zetten als je wilt.. Als je camera het kan, probeer bij een zonsondergang 1 stop te onderbelichten, krijg je vaak nog mooiere zwarte silhouetten..

Terschelling West. Jammer van dat vliegtuigspoor en weer die horizon…
-Vliegtuigspoor voegt wel iets toe vind ik, mocht je het weg willen hebben is dat mogelijk, evenals de horizon die recht te zetten is ;)

Ik ben net 13 jaren jong, dus heb nog niet zoveel ervaring als jullie.
-Je fotografeert al 2 jaar zeg je, is genoeg om ervaring op te doen ;).. Ik ken personen van 13/14/15 jaar met een portfolio waar menig prof fotograaf jaloers op zou zijn..


Sneeuw en bergenplaatjes zijn fijn  O0


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2010, 00:26:03
ik zou graag jullie mening / opbouwende kritiek willen krijgen over onderstaande foto's:

je hebt me het origineel van foto 1 gestuurd, dat zag er zo uit:



Het viel me op dat het al zonder kleur was. Wanneer je zwartwit mooi vindt kun je dat beter op de PC doen dan via de camera. Kleur weghalen is makkelijk, terugbrengen lukt niet... weg is weg... Ten eerste heeft de PC meer bewerkingsmogelijkheden, en ten tweede is ze stukken sneller en 'slimmer' dan de chip in je camera (hoe goed die ook is). Postprocessing hoort er gewoon bij in dit digitale tijdperk, wen er maar vast aan...  ;D

Als voorbeeld over het tekortschieten van je camera: de lucht links van de brug heeft 'banding' waarbij de tinten grijs niet mooi in elkaar overvloeien, maar harde overgangen vormen. Op een computer had je de kleurenversie zo aan kunnen passen dat dit niet was gebeurd. Maar goed, gedane zaken.

Na enig klooien in PS bij deze mijn bijgewerkte versie:



Ik ben begonnen met het beter vullen van het histogram, omdat er geen echt zwart en wit in je foto aanwezig waren. Daarna met een curve wat meer contrast ingebracht. Daarna de foto bijgeknipt waardoor de waterlijn rechter lijkt, en er via een high-pass layer een radicale verscherping op toegepast. Wellicht iet te radicaal voor op het scherm, maar om uit te printen zou het perfect zijn. Daarna naar 'echte' grijswaarden omgezet, daarna naar duotone en er een warmere, iets gekleurde grijsversie van gemaakt.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2010, 00:46:19
@JaVaZee,

Erg mooie plaatjes, qua belichting en kleur doe je dat erg goed moet ik zeggen. Ik vind het laatste plaatje zelf wat platslaan vanwege het zwartwit (lucht is hetzelfde contrast als horizon), maar dat moet je je camera ook niet voor je laten doen, zie de bovenstaande post.

Wanneer ik je 1 tip zou mogen geven zou dat zijn dat je eens wat moet gaan spelen met je standpunt. Het zijn stuk voor stuk redelijk tot goede foto's, maar wel hoofdzakelijk op ooghoogte, van gemiddelde afstand, zonder duidelijk onderwerp, mooi waterpas en met de horizon bij het midden van de foto. Qua compositie zou je ervoor kunnen kiezen je camera eens vlakbij een object te houden, zonder in de zoeker te kijken 'uit de hand' fotograferen, de camera expres flink scheef houden, en eens wat googlen over de 'rule of thirds' en de gulden snede.

Een 'goede foto' is net een verhaal, het vertelt de waarnemer iets, straalt iets uit. Wanneer je op die manier naar je foto's kijkt, wat denk je dat de waarnemer erbij zou denken?
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2010, 00:58:33
foto 4:


aanpassing 4, gedaan met een kopietje van de foto op lage resolutie hierboven, dus een beetje gritty.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2010, 02:39:52
Graag wat tips etc. Alvast bedankt. Zal mn eigen commentaar er ook onder zetten :)


Had iets donkerder gemogen en is niet helemaal scherp (bewegingsonscherpte), verder geen commentaar.


Had die twee blauwe misschien net wat meer ruimte moeten geven (camera naar onder dus). Alleen had een 70-300 erop zitten dus moest al achteruit lopen om deze plaat te maken


Kan hier geen eigen commentaar op bedenken


Ook hier weet ik geen eigen commentaar


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2010, 02:45:19
Graag wat tips etc. Alvast bedankt. Zal mn eigen commentaar er ook onder zetten :)


Had iets donkerder gemogen en is niet helemaal scherp (bewegingsonscherpte), verder geen commentaar.


Had die twee blauwe misschien net wat meer ruimte moeten geven (camera naar onder dus). Alleen had een 70-300 erop zitten dus moest al achteruit lopen om deze plaat te maken

Waarom bewerk je foto 1 niet eerst op de punten die je zelf zegt? Voeg contrast en sharpening toe.. Zou wat van de onderkant croppen zodat het boven en beneden gelijk is.. Fijne plaat is het dan O0

En bij 2, om een camera naar onder te mikken hoef je niet naar voor of naar achter te lopen ;)


Brambd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 684
  • Student Integrale Veiligheidskunde
    • bramvanoosterhout.nl
Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2010, 02:48:54
Waarom bewerk je foto 1 niet eerst op de punten die je zelf zegt? Voeg contrast en sharpening toe.. Zou wat van de onderkant croppen zodat het boven en beneden gelijk is.. Fijne plaat is het dan O0

En bij 2, om een camera naar onder te mikken hoef je niet naar voor of naar achter te lopen ;)
Eeh, het is al laat Tim ;D had er niet aan gedacht om te bewerken! Maar dat van 2 heb je gelijk, maar was al druk bezig met achteruit lopen dat ik toen maar heb geklikt voordat het te laat was :P


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2010, 09:08:22

Marken, zonsondergang. Jammer dat die mensen op het havenhoofd staan. Horizon is weer ietsje scheef
-Ook deze horizon is recht te zetten als je wilt.. Als je camera het kan, probeer bij een zonsondergang 1 stop te onderbelichten, krijg je vaak nog mooiere zwarte silhouetten..
Helaas heb ik als camera niet zo'n monster als jullie dus dat kan helaas niet...

Bedankt ook iedereen voor de complimenten en tips!

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT