Tips & Truc's voor foto's

Auteur Topic: Tips & Truc's voor foto's  (gelezen 38297 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #30 Gepost op: 17 oktober 2011, 11:08:11
Ik vind er eerlijk gezegd niks moois aan. Geen van de drie foto`s is scherp.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #31 Gepost op: 17 oktober 2011, 11:28:54
Mee eens, de foto's zijn geen van de drie scherp door beweging (lange sluitertijd). Beetje kritisch zijn mag best. ;-)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Reactie #32 Gepost op: 17 oktober 2011, 17:29:27
Misschien toch maar inversteren in betere spullen? Zelfs met flits zijn je foto's niet scherp... laat staan 'erge mooi'   :|

Excuses voor de misschien ietwat botte reactie, maar zo is het wel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #33 Gepost op: 17 oktober 2011, 18:32:03
Misschien toch maar inversteren in betere spullen? Zelfs met flits zijn je foto's niet scherp... laat staan 'erge mooi'   :|

Excuses voor de misschien ietwat botte reactie, maar zo is het wel.

Heeft nul komma nul met betere spullen te maken maar met de juiste instellingen !
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #34 Gepost op: 17 oktober 2011, 19:22:48
Heeft nul komma nul met betere spullen te maken maar met de juiste instellingen !
Deels onzin. Met een simpele compactcamera is het quasi onmogelijk om in het donker fatsoenlijke foto's te maken.

De foto's zijn gemaakt met een Fujifilm Finepix S2800HD. Best kans dat de fotograaf er nu het maximaal haalbare uit heeft gehaald. In dat opzicht wellicht een compliment waard, al ben ik onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden met de betreffende camera.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #35 Gepost op: 17 oktober 2011, 19:49:23
Deels onzin. Met een simpele compactcamera is het quasi onmogelijk om in het donker fatsoenlijke foto's te maken.

De foto's zijn gemaakt met een Fujifilm Finepix S2800HD. Best kans dat de fotograaf er nu het maximaal haalbare uit heeft gehaald. In dat opzicht wellicht een compliment waard, al ben ik onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden met de betreffende camera.
Ben ik het ook mee eens, maar dat is nog geen reden om de foto`s in het topic met "Mooie inzetfoto's" te plaatsen.
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #36 Gepost op: 17 oktober 2011, 19:57:11
Ben ik het ook mee eens, maar dat is nog geen reden om de foto`s in het topic met "Mooie inzetfoto's" te plaatsen.
Daar heb je dan ook weer gelijk in. Dergelijke foto's zouden bij mij in aanmerking komen voor de prullenbak.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #37 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:00:09
Toch zit er een grote kern van waarheid in de woorden van Jerommeke. Laat ik het anders zeggen, zoals ik het wel vaker zeg; ik zie soms figuren met de mooiste/grootste/duurste camera lopen waar de meest waardeloze foto's uit komen. Een 'goede' camera is absoluut geen garantie op goede foto's. Met name in het donker wordt de kennis van de fotograaf op de proef gesteld. Het meest opvallend blijft altijd die gele/oranje/rode waas als het donker is en de straatverlichting heeft toevallig die kleur. Vaak gaat dat dan de hele foto overheersen terwijl dat echt niet noodzakelijk is. Maarja een dure camera op de automatische piloot en jezelf totaal niet verdiepen in fotografie (kan ook simpelweg door duizenden foto's te schieten en maar te blijven spelen met de instellingen) dan krijg je vroeg of laat een keer commentaar.

Fotografie is en blijft een vak, maar door die digitale camera's (foto's die direkt klaar zijn, etc) denkt iedereen zich vandaag de dag maar "fotograaf" te kunnen noemen :)


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #38 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:04:49
Hunter, je raakt de kern, maar ik mag aannemen dat je het met me eens bent dat je met een simpele compactcamera geen bijzondere prestaties moet verwachten in moeilijke lichtomstandigheden. Daar heb je gewoon beter materiaal voor nodig, waar je bovendien ook nog mee om moet weten te gaan zoals je aangeeft  ;)


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #39 Gepost op: 17 oktober 2011, 20:16:37
Natuurlijk, goed gereedschap is het halve werk. Voor mijn werk heb ik echt een doodsimpel cameraatje ter beschikking en daarmee loop ik zelfs bij daglicht tegen beperkingen aan, laat staan in het donker. Zelf heb ik in het verleden hele goede resultaten behaald met Fuji FinePix camera's. Zegmaar de wat uitgebreidere compact (spiegelreflex look-a-like, of hoe dat ook alweer heet). De juiste instellingen, soms een statief, soms een externe flitser (niet direkt op de camera zelf ivm retroreflectie) en veel, heel veel proberen. Dat is het voordeel van digitaal, klik maar raak, vroeger kostte het een rolletje. Tegenwoordig hebben we te maken met een generatie voor wie het vaak al teveel moeite kost om de eigen camera onder de knie te krijgen, terwijl dat juist zoveel makkelijker is dan vroeger. Ga maar eens een complete avond volcontinu zitten klikken, 10 jaar geleden was dat bijna onbetaalbaar :)