KNRM test kleine reddingsmiddelen

Auteur Topic: KNRM test kleine reddingsmiddelen  (gelezen 8154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2010, 12:51:02
Prachtig Henk, je weet precies wat de KNRM allemaal wilt, werk je ook bij astro tv?

Altijd maar die grote boze KNRM, die iedereen angst inboezemt. Terror is upon us?


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2010, 12:51:48
De logica zie ik niet in de afsplitsing, maar in de KNRM die de reddingsbrigades op de knieën dwingt.

Henk

En dat is dus waar de KNRM volgens mij een kapitale fout maakt die ze op den duur gaat opbreken: de KNRM kiest voor vijandige overname in plaats van een samenwerking die moet leiden tot een fusie (waar RN op aan stuurt). En vijandige overnames lopen bijna nooit goed af, voor beide partijen....

Jullie zetten RN hier neer als een klein zielig vogeltje, maar dat is volgens mij echt een verkeerde voorstelling van zaken. Als je alle reddingsbrigades, boten en mensen los bekijkt, staat er een grote organisatie met veel enthousiaste mensen met veel potentieel. Er ontbreekt alleen een eenduidige vorm, maar daar ligt een concreet plan voor op tafel. Voor en achter de schermen wordt er hard gewerkt, waaruit blijkt dat deze club zich niet zomaar naar de slachtbank laat leiden.

Het kan nu een hele smerige strijd worden, met alleen maar verliezers. Beide organisaties bestaan, zijn beide niet van plan te stoppen en de overheid wil met 1 partij aan tafel,  dus is samenwerking de enige nette uitweg. Ik denk dat het bestuur van RN dit heel goed heeft gezien en dat de KNRM een rare sprong maakt door eerst mee te werken en er dan toch uit te stappen. Dat maakt je bestuurlijk ongeloofwaardig richting partners als BZK, zeker als je aast op iets wat de ander (voorlopig) heeft.

Ook al vinden ze het allebei niks, samenwerking op gelijkwaardig niveau is naar mijn mening voor beide partijen de enige weg naar de toekomst. De KNRM heeft misschien wel meer kwaliteit, maar is ook vele malen kleiner dan RN. Als de KNRM in 1 klap alle hulpverlening (strand, rampenvloot, uitruk) zou binnenhalen, moeten ze zo'n groeispurt maken in mensen en materieel dat ze die kwaliteit nooit kunnen vasthouden. Dit is het verhaal van Porsche die Volkswagen wilde overnemen, daar bijna failliet aan ging en nu zelf door Volkswagen wordt gekocht....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2010, 13:07:53
Ik ben het helemaal met je eens. Het beste is altijd samenwerking. Maar bij samenwerking hoort de wil tot delen en dus inleveren van wat macht.
Respect voor elkaars kunnen en zijn.

Daar zit 'm de kneep.  Daar moet eerst aan gewerkt worden, want daar ontbreekt het aan bij de KNRM. Wat betreft RN: soms moet je respect verdienen, soms moet je het afdwingen. In de afgelopen jaren was RN in mijn ogen geen kleine, maar een grote vogel en zeker niet zielig.

Jammer dat ie af en toe wel vleugellam leek.

Henk


Frank Tamis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2010, 14:00:24
"...de KNRM een rare sprong maakt..."

"Ook al vinden ze het allebei niks, samenwerking op gelijkwaardig niveau is naar mijn mening voor beide partijen de enige weg naar de toekomst. De KNRM heeft misschien wel meer kwaliteit, maar is ook vele malen kleiner dan RN. Als de KNRM in 1 klap alle hulpverlening (strand, rampenvloot, uitruk) zou binnenhalen, moeten ze zo'n groeispurt maken in mensen en materieel dat ze die kwaliteit nooit kunnen vasthouden. Dit is het verhaal van Porsche die Volkswagen wilde overnemen, daar bijna failliet aan ging en nu zelf door Volkswagen wordt gekocht...."

De KNRM maakt geen rare sprong, ze maken een hele logische. De vele convenanten met de veiligheidsregios bewijzen het gelijk. Samenwerken met een organisatie die eerst al zijn leden op orde moet roepen duurt te lang, voor BZK, voor de reddingsbrigades die graag willen, voor iedereen.

En de groeispurt die ze zouden moeten maken, dat geldt net zo hard zo niet harder voor RN. Die vergelijking gaat dus mank. RN moet heel hard aan de slag als het zichzelf neer wil zetten als overkoepelend orgaan waar afspraken mee gemaakt kan worden, eenduidig beleid, materiaal en werkwijzes voor alle(!) reddingsbrigades voorschrijft en handhaaft(!), gedegen opleidingen die internationaal erkend zijn en meer gericht op de operatie dan het opleiden zelf (zoals nu het geval is). Ik kan nog wel even doorgaan......Het grootste goed waar RN mee schermt is het grote aantal vrijwilligers (wat eigenlijk alleen maar tegen RN werkt omdat ze niet gebonden zijn), de eigen identiteit van de afzonderlijke reddingsbrigades (wat nog meer tegen ze werkt) en het grote aantal reddingen van vorig jaar, iets wat kan worden toegeschreven aan de lokale reddingsbrigades maar niet aan RN als organisatie.

Samenwerken heeft alleen zin als alle partijen ook daadwerkelijk iets toevoegen aan de samenwerking. Op dit moment heeft de KNRM politiek en organisatorisch gezien de beste papieren en zie ik weinig wat RN daar concreet tegenover kan zetten. Het zou zomaar eens vijf voor twaalf kunnen worden....


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2010, 16:14:17
Kan RN in onderhandelingen een partner zijn zoals de KNRM dat kan? Ze zijn geen eigenaar van de stations. Ze kunnen de afzonderlijke brigades toch bijna niets opleggen? Dat zie je met die uniformiteit van kleding en materieel. Op vrijwillige basis doen brigades mee, anderen gaan geheel hun eigen weg. Ook varen er brigades die niet aan bondsopleidingen doen. Dat alles in tegenstelling tot de KNRM. Daar bepaald de organisatie het grootste deel. Als Redned gedeltelijk samen zou gaan met de KNRM (ik noem maar een optie) kunnen ze dan werkelijk iets beloven met betrekking op de repressie vanuit brigades?


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2010, 16:52:31
Kan RN in onderhandelingen een partner zijn zoals de KNRM dat kan? Ze zijn geen eigenaar van de stations. Ze kunnen de afzonderlijke brigades toch bijna niets opleggen? Dat zie je met die uniformiteit van kleding en materieel. Op vrijwillige basis doen brigades mee, anderen gaan geheel hun eigen weg. Ook varen er brigades die niet aan bondsopleidingen doen. Dat alles in tegenstelling tot de KNRM. Daar bepaald de organisatie het grootste deel. Als Redned gedeltelijk samen zou gaan met de KNRM (ik noem maar een optie) kunnen ze dan werkelijk iets beloven met betrekking op de repressie vanuit brigades?

Tijdens de rayonbijeenkomst in Zwolle (N+O) gingen voor het RVR-plan de handen van alle aanwezige brigades op elkaar, iets wat ik niet verwacht had, zeker niet van de 'zwemclubjes'.  Ik denk dat de brigades zeker wat in dit plan zien en dat het plan voor kleine clubjes alleen maar groei kan betekenen. Er kan in mijn ogen zeker wel een vuist gemaakt worden tegen een 'vijandige overname' door de KNRM. Ook de eilandjescultuur lijkt zo weg te ebben.

Lees het verslag van de pilots maar eens door.

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2010, 17:53:07
Lees het verslag van de pilots maar eens door.

Voor de mensen die niet van zoeken houden: http://www.reddingsbrigade.nl/overredned/landelijk/eindrapport_rvr  ;)

Joost (Voor de discussie over dit rapport is een ander topic...)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #27 Gepost op: 19 februari 2010, 17:56:39
ook de KNRM is al lang niet meer de organisatie van vroeger die met door pijprokende vrijwilligers bemande houten scheepjes er op uit trekt om belangeloos de bemanning van gestrande schepen te redden.
Henk

Henk ik weet dat je de KNRM LEIDING niet pruimt maar volgens mij zetten een kleine 1000 KNRM vrijwilligers zich wel degelijk nog steeds 24/7 belangeloos in voor de medemens.
Niet echt netjes om deze collega vrijwilligers in een kwaad daglicht te stellen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2010, 18:02:18
Henk ik weet dat je de KNRM LEIDING niet pruimt maar volgens mij zetten een kleine 1000 KNRM vrijwilligers zich wel degelijk nog steeds 24/7 belangeloos in voor de medemens.
Niet echt netjes om deze collega vrijwilligers in een kwaad daglicht te stellen.

Even voor de duidelijkheid, ik denk dat we het hier allemaal hebben over het bestuur van de KNRM en hun politieke standpunt in deze kwestie. Mijn ervaringen met de vrijwilligers is dat het zeer aardige mensen zijn, waarmee prima kan worden samengewerkt O0

Joost


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2010, 18:39:35
Henk ik weet dat je de KNRM LEIDING niet pruimt maar volgens mij zetten een kleine 1000 KNRM vrijwilligers zich wel degelijk nog steeds 24/7 belangeloos in voor de medemens.
Niet echt netjes om deze collega vrijwilligers in een kwaad daglicht te stellen.

Nee, natuurlijk doelen wij op het beleid en de directie van de KNRM.  De vrijwilligers zijn top en worden ook maar gestuurd, de KNRM is geen democratische vereniging.

Je ziet dat bv een andere direkteur/manager kan zorgen voor een totaal andere bedrijfsmatige insteek.

Zo noemde de vorige direkteur de KNRM nog geen monopolistische organisatie, die ten alle tijde met iedere gelijkgestemde organisatie dient samen te werken en er naar moet streven die te versterken en niet af te vallen.

Nou, daar kan ik me helemaal in vinden.

In het veranderde beleid van de KNRM van nu gewoon wat minder.  En ik spreek veel mensen die er precies hetzelfde over denken, maar dit niet in het openbaar durven te zeggen.  Je wordt dan niet op inhoud aangevallen, maar er wordt even op de man gespeeld.
Er zijn al genoeg mensen die alleen maar staan te juichen bij alles wat de KNRM doet. Het is niet nodig dat ik me daarbij schaar.

Henk