KNRM test kleine reddingsmiddelen

Auteur Topic: KNRM test kleine reddingsmiddelen  (gelezen 8117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2010, 20:03:27
Dit topic begint meer op een RN taken versus KNRM taken te worden..  en beleidsmatig etc..

Daarbij gaat het topic om verschillende kleine reddingsmiddelen te testen volledig verloren..  En dat vind ik jammer.. Want veel van die reddingsmiddelen hebben ook toepassing bij Brandweer, Reddingsbrigades en andere water teams..

Dat KNRM kijkt naar een RNLI flooding teams die allemaal Rescue3 SRT opgeleid zijn vind ik op zich niet zo vreemd.. Ook een aantal reddingsbrigades kijken inmiddels naar Rescue3 Waterrescue opleidingen..  Daarbij komen de gedachten gang achter de verschillende toepassingen van dit soort kleine reddingsmiddelen ook naar voren...


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #31 Gepost op: 19 februari 2010, 20:07:57
Dit topic begint meer op een RN taken versus KNRM taken te worden..  en beleidsmatig etc..

Daarbij gaat het topic om verschillende kleine reddingsmiddelen te testen volledig verloren..  En dat vind ik jammer.. Want veel van die reddingsmiddelen hebben ook toepassing bij Brandweer, Reddingsbrigades en andere water teams..

Dat KNRM kijkt naar een RNLI flooding teams die allemaal Rescue3 SRT opgeleid zijn vind ik op zich niet zo vreemd.. Ook een aantal reddingsbrigades kijken inmiddels naar Rescue3 Waterrescue opleidingen..  Daarbij komen de gedachten gang achter de verschillende toepassingen van dit soort kleine reddingsmiddelen ook naar voren...


Topic is bij elkaar gevoegd in het kader van de intenties van de KNRM... ;)

En er gaat op het gebied van overstromingsopleidingen echt wel wat gebeuren bij de reddingsbrigade op termijn, binnen de nieuwe RVR projecten.

Overigens volg ik al een tijdje met verbazing de nieuwe 'kledinglijn' van de KNRM, ze organiseren nu zelfs modeshows  ???http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=14403&hm=1 Waar zijn al die leuke spulletjes uit de reddingswinkel gebleven en de vrijwilligers die het verkochten om de KNRM een warm hart toe te brengen? Volgensmij kan je hier ookwel 'schoenmaker blijf bij je leest' op loslaten...

Joost


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2010, 10:31:37
De de kleine reddingsmiddelen zijn ook te gebruiken bij de reguliere KNRM taken, bijvoorbeeld evacuatie van het wad..

Mijn voorstel zou zijn, om het topic te splitsen in testen verschillene reddingsmiddelen, en het KNRM beleid versus RN taken..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 20 februari 2010, 10:57:46
Topic is bij elkaar gevoegd in het kader van de intenties van de KNRM... ;)

En er gaat op het gebied van overstromingsopleidingen echt wel wat gebeuren bij de reddingsbrigade op termijn, binnen de nieuwe RVR projecten.

Overigens volg ik al een tijdje met verbazing de nieuwe 'kledinglijn' van de KNRM, ze organiseren nu zelfs modeshows  ???http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=14403&hm=1 Waar zijn al die leuke spulletjes uit de reddingswinkel gebleven en de vrijwilligers die het verkochten om de KNRM een warm hart toe te brengen? Volgensmij kan je hier ookwel 'schoenmaker blijf bij je leest' op loslaten...

Joost

Dit is precies wat ik bedoel, de KNRM is allang geen vrijwilligers organisatie meer, maar gewoon een bedrijf met enthousiaste vrijwilligers.
Van zo'n bedrijf kun je een aantal move's verwachten, die iedereen met gezond verstand zonder glazen bol kan voorzien.

Een van de doelen van een groot bedrijf is altijd groei: expantie. En daar waar de bedrijfsaktiviteiten uitbreid worden gaat dat altijd ten koste van andere spelers in dezelfde markt.

Net als Albert Heijn door middel van overname of wegconcurreren. Het enige wat de expantiedrift kan stoppen is het maken van goede afspraken. Kijken of er sprake kan zijn van een verdeling van de Markt. De NMA zal daarbij in dit geval een oogje dicht doen zo schat ik in...

En over wat die kleine reddingsiddelen hier mee te maken hebben, dat is een logische lijn. Als je ziet dat de KNRM juist die middelen aan het testen is die bij uitstek geschikt zijn voor gebruik bij het strand ga je je afvragen: wat moet de knrm bij dat strand...
Als dat parallel loopt aan het uitstappen van de KNRM bij een samenwerking verband met RN daarover hoef je alleen nog maar één en één op te tellen.
Ze willen dat in hun eentje gaan doen. Ik zou maar gauw bedenken hoe ik ze aan de onderhandelingstafel kon dwingen. Inderdaad is een optie naar de overheid stappen: wij willen wel, zij willen niet, doe daar eens wat aan. Want had vroeger de overheid niets te zeggen over de KNRM, (wie kent niet de kreet "wars van overheidsbemoeienis") nu is de KNRM als geen andere organisatie verweven met de overheid (een van de grote opdrachtgevers van de KNRM BV) door convenanten, subsidies, apparatuur en materiaal.
Ik zou vanuit het standpunt van RN zorgen dat je het zo aantrekkelijk mogelijk maakt voor reddingsbrigadesbrigades met één paspoort bij RN te blijven. Als de reddingsbrigade eenmaal gelieerd aan de KNRM wordt, ben je 'm eigenlijk al kwijt.
Kijk ik ben voor gelieerde reddingsbrigades. Maar gelieerde reddingsbrigades krijgen de identiteit van een KNRM station. En die KNRM insteek vind ik niet goed voor de bewaking van een strand. Als ik als reddingsbrigade op het strand loop wil ik niet alleen de ogen en oren van de grote jongens zijn die thuis op het piepen van hun pager zitten te wachten om de krenten uit jouw pap te halen.
Ik wil die kleine boot zelf houden waarmee ik langs het strand kan patrouilleren en zelf het gewonden vervoer doen met de 4x4 en die grote zoekaktie in de duinen opzetten.

Ik wil de mensen de zee uit sturen vóór ze in moeilijkheden raken.  Ik wil de hele dag het water zijn zonder de smoes oefenen te hoeven gebruiken, gewoon voor patrouille...
Snel hulp bieden doe je het beste vanaf het strand/water en niet vanaf thuis.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #34 Gepost op: 20 februari 2010, 11:11:22
Voor het gebruik van kleine reddingsmiddelen voor op het Wad lijkt mij Zeeland geen handige plek om te testen. Zelf zou ik deze reddingsmiddelen alleen op het wad gebruiken als deze vanaf een grotere boot komen., dit omdat ze erg klein zijn om zelfstandig over het wad te kunnen navigeren.

9910001
9910001


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #35 Gepost op: 20 februari 2010, 17:58:17
Kan RN in onderhandelingen een partner zijn zoals de KNRM dat kan? Ze zijn geen eigenaar van de stations. Ze kunnen de afzonderlijke brigades toch bijna niets opleggen? Dat zie je met die uniformiteit van kleding en materieel. Op vrijwillige basis doen brigades mee, anderen gaan geheel hun eigen weg. Ook varen er brigades die niet aan bondsopleidingen doen. Dat alles in tegenstelling tot de KNRM. Daar bepaald de organisatie het grootste deel. Als Redned gedeltelijk samen zou gaan met de KNRM (ik noem maar een optie) kunnen ze dan werkelijk iets beloven met betrekking op de repressie vanuit brigades?

En juist op dat punt is RN totaal omgeslagen: als onderdeel van het RVR-project worden er op dit moment overeenkomsten aangegaan tussen individuele brigades en RN. Hierin verklaart de brigade zich te conformeren aan landelijke (kwaliteits)eisen en onderhandelingsrechten te verlenen aan RN op enkele gebieden als rampenbestrijding en waterhulpverlening. Veel brigades zijn er mee bezig om dit intern door de ledenvergadering te krijgen en het eerste convenant met RB Castricum is al getekend. De bedoeling is dus dat RN in de onderhandelingen met BZK en veiligheidsregio's kan laten zien dat zij brigades dingen 'kunnen opleggen' zoals jij het noemt.

Ik denk dat de meeste brigades er ondertussen wel van doordrongen zijn dat uniformiteit noodzakelijk is. Waarom het bijvoorbeeld met kleding en materiaal zo lang duurt is denk ik ook gewoon een centenkwestie. De meeste brigades gaan gefaseerd over, als oude dingen afgeschreven zijn komt er nieuw volgens de landelijke normen. Ik zag op dit forum ook ergens een foto van KNRM-jongens in 3 verschillende (kleuren) droogpakken, zij vervangen ze toch ook pas als het is afgeschreven?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch