Headsets in helm

Auteur Topic: Headsets in helm  (gelezen 14793 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #10 Gepost op: 21 april 2004, 21:47:59
ik denk dat dat bij de meeste korpsen geld dat iedereen op c 2037? zit te wachten. Dit hele verhaal loopt immers al 7 8 of misschien nog wel langer en niemand die nu nog een hoop gaat investeren voor een "korte" tijd. Was er van te voren al bekend dat het pas in 2005 zou gaan draaien dan denk ik persoonlijk dat al veer meer korpsen deze apparatuur hadden en per persoon een portofoon.

Ik kan me vergissen maar een heleboel over verbindingen word nu op c 200 afgeschreven.


Sander Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #11 Gepost op: 16 april 2005, 13:36:10
Collega's,

Bij ons in het korps gaan wij op korte termijn over op het gebruik van headsets in de helm. Ik ben benieuwd naar de reacties van degene die daar reeds ervaring mee hebben. Bevalt dit goed of juist niet. Wat zijn de voordelen en de nadelen? Ik ben benieuwd

Sander


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #12 Gepost op: 18 april 2005, 10:14:20
Voordeel van een helmset is dat je beide oren vrij hebt. Waar je wel op moet letten is dat wanneer je je helm loskoppeld de portofoon terug schakeld naar zijn eigen speaker. Anders ben je namelijk niet bereikbaar als je je helm niet op hebt!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 18 april 2005, 10:32:17
Welke sets gebruiken jullie in de helm ?,

welk merk en welk type ?


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #14 Gepost op: 8 mei 2005, 18:05:35
Hebben in Zeist ook een proef gedaan, maar het is niet goed bevallen! het systeem stoord heel erg, en als er iemand praat en jij moet luisteren naar bv een vuurhaard, of slachtoffer, is het soms een heel erg lastig systeem.
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


brw martijn

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2005, 20:54:39
lijkt mij niet handig (geen ervaring mee)

nadelen:

-alleen jij hoort wat er gezegt word niet je maat of een andere colega.
-je moet altijd je plug in de portofoon doen, extra handeling
-de kans is dat de plug afbreekt als je blijft hangen
-en een vraagje waar moet je het snoertje laten als je geen porto hebt


voordelen:

-je bent minder snel afgeleid als er wat gezegd word, hoort weinig om je heen


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #16 Gepost op: 23 mei 2005, 11:19:27
Wij gebruiken oortjes. Dit is erg makelijk. Nooit meer rondzingen alle ploegleden zijn van alles op de hoogte. Het werkt perfect.

enige min punt is dat je maar een oor vrij hebt.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #17 Gepost op: 23 mei 2005, 23:20:16
lijkt mij niet handig (geen ervaring mee)

nadelen:

-alleen jij hoort wat er gezegt word niet je maat of een andere colega.
-je moet altijd je plug in de portofoon doen, extra handeling
-de kans is dat de plug afbreekt als je blijft hangen
-en een vraagje waar moet je het snoertje laten als je geen porto hebt


voordelen:

-je bent minder snel afgeleid als er wat gezegd word, hoort weinig om je heen


Wij werken hier nu een paar maanden met een helmset ingebouwd in een Gallet helm i.c.m. C2000.
Het systeem bevalt redelijk tot goed. De verstaanbaarheid van het gesproken woord via de helmset microfoon  is matig tot slecht, maar maak je gebruik van de porto micro, dan is het uitstekend.

-alleen jij hoort wat er gezegt word niet je maat of een andere colega.
Alle manschappen zouden voorzien van een porto moeten zijn ivm veiligheid. Dit zou gelijk met het C2000 ingvoerd moeten worden.

-je moet altijd je plug in de portofoon doen, extra handeling
Je moet de porto ook aanzetten, veilig in je zak steken, instellen e.d. daar kan inpluggen ook nog wel bij.
 
-de kans is dat de plug afbreekt als je blijft hangen
Er is een korte versie van een 6.3 mm Jack plug toegepast. Deze is dermate sterk dattie niet zomaar afbreekt. En als hij breekt, dan is er meer aan de hand.

-en een vraagje waar moet je het snoertje laten als je geen porto hebt
Heb je de kabel links dan steek je hem in je borstzakje en heb je hem rechts dan klem je hem tussen een of ander stukje klitteband.


De ervaring die ik ken is dat er meer rust op de werkplek heerst. Zeker bij een hulpverlening is dit fijn.
Nadeel is bij 'zoeken en luisteren' dat je afgeleid wordt door het porto verkeer. Tip: Laat je maat zijn porto zacht zetten en laat hem luisteren.


brw martijn

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2005, 16:18:42
Wij werken hier nu een paar maanden met een helmset ingebouwd in een Gallet helm i.c.m. C2000.
Het systeem bevalt redelijk tot goed. De verstaanbaarheid van het gesproken woord via de helmset microfoon  is matig tot slecht, maar maak je gebruik van de porto micro, dan is het uitstekend.

-alleen jij hoort wat er gezegt word niet je maat of een andere colega.
Alle manschappen zouden voorzien van een porto moeten zijn ivm veiligheid. Dit zou gelijk met het C2000 ingvoerd moeten worden.

-je moet altijd je plug in de portofoon doen, extra handeling
Je moet de porto ook aanzetten, veilig in je zak steken, instellen e.d. daar kan inpluggen ook nog wel bij.
 
-de kans is dat de plug afbreekt als je blijft hangen
Er is een korte versie van een 6.3 mm Jack plug toegepast. Deze is dermate sterk dattie niet zomaar afbreekt. En als hij breekt, dan is er meer aan de hand.

-en een vraagje waar moet je het snoertje laten als je geen porto hebt
Heb je de kabel links dan steek je hem in je borstzakje en heb je hem rechts dan klem je hem tussen een of ander stukje klitteband.


De ervaring die ik ken is dat er meer rust op de werkplek heerst. Zeker bij een hulpverlening is dit fijn.
Nadeel is bij 'zoeken en luisteren' dat je afgeleid wordt door het porto verkeer. Tip: Laat je maat zijn porto zacht zetten en laat hem luisteren.

er is bij ons net genoeg geld om mobilofoons en bevelvoerders porto's te kopen volgend jaar krijgen we eens 3 manschappen porto's maar de rest die op het voertuig zitteen horen niks, probleem!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2005, 16:58:46
er is bij ons net genoeg geld om mobilofoons en bevelvoerders porto's te kopen volgend jaar krijgen we eens 3 manschappen porto's maar de rest die op het voertuig zitteen horen niks, probleem!

Hoe zit het dan met de veiligheid van de manschappen. Jou verhaal klinkt als een arbo probleempje......