Flitsen: irritant bij incidenten?

Auteur Topic: Flitsen: irritant bij incidenten?  (gelezen 18974 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2010, 15:56:42
Als je toch flitst, die dan de flitser een standje omhoog zodat hij schuin staat. Dan flits je niemand recht in de ogen en dan is de flits ook niet te veel aanwezig . En je krijgt toch normaal gespoken goede foto's. En als er licht genoeg is, ben je uiteraard geen flits nodig.


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2010, 18:34:04
Als ik met de KNRM meevaar in de nacht (gebeurt zelden, maar toch, en geen actie) flits ik wel af en toe. Bij het ene station flitse ik af en toe, en werd er gevraagd of ik daar wel eens mee wilde ophouden (pikdonker op het water). Bij een ander station vroeg ik eerst of ik mocht flitsen, en toen was het nonchalante antwoord dat ik mocht flitsen zoveel ik wilde...

Groet,
Nils.
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2010, 23:15:36
Wanneer een fotograaf z'n camera van de automatische stand afhaalt en serieus met de flitser gaat spelen, komt tot de verrassende ontdekking dat je zelden qua kracht boven de 1/32e van het totale kunnen van de flitser hoeft te flitsen. (Vaak zelfs 1/64, met een beetje redelijk omgevingslicht.) Gevolg is dat striping ineens níet meer lelijk reflecteert en dat de foto niet meer doodslaat. Én de flits is zo zwak dat 'ie amper meer opvalt. Gevalletje win-win en iedereen blij. De fotografen hier in de regio gaan deze techniek stiekem doorkrijgen, dus de foto-kwaliteit gaat langzaamaan vooruit. Plus dat de agenten opeens veel minder geïrriteerd reageren op het flitstuig :)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2010, 10:31:11
Er zijn fotografen die het nodig vinden om overdag ook te flitsen, wat complete waanzin is in mijn ogen... 's nachts is het een kwestie van wat is de opstelling en waar komt het licht vandaan. Als je serieus wilt fotograferen, zorg je er als eerste voor dat je de beschikking hebt over zeer lichtgevoelige lenzen (dus met lage diafragma-getallen). D

Als je je een beetje verdiept in je camera zal je ontdekken dat overdag flitsen wel degelijk heel veel kan toevoegen aan je foto. Het is dan geen flits om licht te krijgen maar je hebt dan een invul licht waarmee je de schaduwen in je foto wat zachter kan maken en zo in het geheel een zacht plaatje kan krijgen. Daar kan je met je F2.8 niet tegenop ;)
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Herdervriend

  • Fotograaf/Filmer
  • Verbannen gebruiker
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
    • Herdervriend
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2010, 11:49:08
Zelf flits ik alleen als mijn camera mij geen andere optie biedt, wazigheid en zo. En ik heb daar nog nooit last mee gehad. Maar ik zal het wel snappen als mensen gaan klagen. Want ja, flitsen zijn nogal fel en ja, het is toch een beroep waarbij al genoeg geflitst word. Maar ja, ik zal niet weten wat mensen er echt van vinden, wel weet ik dat ze me hier niet echt prettig vinden om te zien, ze ontwijken me als gekken die 112 medewerkers. Agh ja. Ik heb in ieder geval geen last gehad van flits problemen, dus ja.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2010, 16:37:29
Ik flits in het donker meestal op 1/8 flits, maar ik heb er nog nooit klachten over gehad.
Om extreme reflectie op striping tegen te gaan heb ik een omnibounce op mijn flitser (dat is een wit stukje plastic wat licht doorlaat maar de flits verzacht).
Dat werkt prima, het levert goed resultaat op!

(...)

Maar sowieso. Flitsen is lelijk... sommige mensen maken er echter een sport van om de lelijkste flitsfoto's te maken ::) en daar slagen ze dan best wel in ^-^

Dat ligt meer aan de onkunde van de fotograaf dan aan het flitsen op zich.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2010, 12:19:21
Ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Natuurlijk moet je geen hulpverleners van een paar meter afstand recht in hun gezicht flitsen, dat zou je zelf ook allerminst prettig vinden. Ik zet de flitskop meestal in een hoek van 45 graden, zodat de flits toch al iets minder direct is. En zoals Stefan aangeeft, soms is flitsen niet eens nodig 8)


Adriaan1988

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 913
Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2010, 12:39:58
ik flits nooit s`avonds/s`nachts. ik zoek meestel een plek waar bij genoeg licht is bijvoorbeeld bij een lantaarnpaal of het licht van de TS.


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2010, 14:01:55
ik flits nooit s`avonds/s`nachts. ik zoek meestel een plek waar bij genoeg licht is bijvoorbeeld bij een lantaarnpaal of het licht van de TS.

Nooit -> Meestal.. ::)

Ik heb er nog nooit commentaar op gehad. Natuurlijk moet je geen hulpverleners van een paar meter afstand recht in hun gezicht flitsen, dat zou je zelf ook allerminst prettig vinden. Ik zet de flitskop meestal in een hoek van 45 graden, zodat de flits toch al iets minder direct is. En zoals Stefan aangeeft, soms is flitsen niet eens nodig 8)

Hier ook nooit commentaar gehad en met diverse mensen van de HV diensten het erover gehad.. Geen enkele had last van het geflits, ze vinden het niet erg/hinderlijk/opvallend.. Als er niet geflitst hoeft te worden doen we dat ook niet :)..

Ik flits in het donker meestal op 1/8 flits, maar ik heb er nog nooit klachten over gehad.
Om extreme reflectie op striping tegen te gaan heb ik een omnibounce op mijn flitser (dat is een wit stukje plastic wat licht doorlaat maar de flits verzacht).
Dat werkt prima, het levert goed resultaat op!

Dat ligt meer aan de onkunde van de fotograaf dan aan het flitsen op zich.

Ik flits 1/1 en regel de ''sterkte'' door de flitskop omhoog/omlaag te zetten, met omnibounce natuurlijk, de strepen gaan hierdoor ''kapot'' waardoor je er ook geen last van heb.. 1/1 flitsen is niks.. Maar dat verschilt keer op keer, meestal sta ik dichtbij genoeg om deze methode aan te passen en die werkt voor mij echt nog het beste.. Zijn er vlammen aanwezig dan schakelen we over naar een andere methode natuurlijk :)..

Wanneer een fotograaf z'n camera van de automatische stand afhaalt en serieus met de flitser gaat spelen, komt tot de verrassende ontdekking dat je zelden qua kracht boven de 1/32e van het totale kunnen van de flitser hoeft te flitsen. (Vaak zelfs 1/64, met een beetje redelijk omgevingslicht.)

Ik zal volgende keer is kijken op 1/32 maar ik denk dat dat niet gaat werken, voor mij dan toch :)..


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2010, 12:13:36
Waarom zou dat niet werken bij jou?