Schietincidenten politie 2010

Auteur Topic: Schietincidenten politie 2010  (gelezen 41820 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2010, 17:19:00
En hierbij 2009:

Politiekogel doodt drie mensen per jaar


Per jaar sterven er in Nederland gemiddeld drie mensen door een politiekogel en raken er veertien mensen gewond. Dat stelt hoofddocent politiestudies Jaap Timmer van de Vrije Universiteit.

In 2009 vielen er drie dodelijke slachtoffers te betreuren. Naar schatting raakten er 25 mensen gewond door een politiekogel. Timmer hoopt binnenkort met definitieve cijfers te komen, als hij alle politiedossiers heeft doorgenomen. "In vergelijking met 2008 is dat een stijging", legt hij uit. Toen overleed er één persoon door politievuur en raakten er negentien gewond. "Maar over de langere termijn zie je een stabiel gemiddeld beeld."

Bron: AT5
http://www.at5.nl/artikelen/31881/politiekogel-doodt-drie-mensen-per-jaar


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2010, 17:22:50
En dit zijn nog maar de incidenten waarbij er daadwerkelijk mensen geraakt werden............

Hoewel e.e.a. vertekend wordt door de strandrellen in HvH waarbij de politie meerdere mensen raakte.

Een zoekslag via Google m.b.t. schietincidenten in 2010 leverde het volgende op:

19 januari: politie schiet op schoolplein in Heerenveen man neer die mes bij zich heeft
26 januari: politie schiet in Culemborg op inbrekers; niemand geraakt
26 januari: politie schiet in Den Dungen op inbrekers; niemand geraakt
1 februari: politie schiet in Son en breugel inbreker in arm
4 februari: politie lost waarschuwingsschot in Kesteren i.v.m. vluchtende inbreker
5 februari: poltiie schiet in Spijkenisse iemand dood die op zijn ex schoot
7 februari: politie lost in Capelle a/d IJssel waarschuwingsschoten bij de arrestatie van 2 mannen
9 februari: politie schiet in Deventer op inbrekers en raakt 1 van de mannen
9 februari: politie schiet op overvaller in Amsterdam en verwondt deze.

Dat zijn 9 schietincidenten na iets meer dan een maand, daar waar in 2006 totaal 14 keer moest worden geschoten.......
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #12 Gepost op: 9 februari 2010, 18:45:43
Je moet natuurlijk wel naar het doel van schieten kijken ...


Aanhoudingsvuur of zelfverdediging (noodweer)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2010, 18:48:58
Uiteraard, dat ook. Maar sowiezo die sterkte stijging overall intrigeert me.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #14 Gepost op: 9 februari 2010, 19:06:45
Goed idee om een lijst bij te gaan houden.

Ik kan ook meerdere oorzaken benoemen. 1 is natuurlijk de verharding van de maatschappij. Een veel genoemde oorzaak wat volgens mij nog niet wetenschappelijk bewezen is maar wat denk ik zo onderhand wel als feit gepresenteerd kan worden. Ik merk het in de dagelijkse politie praktijk ook dat de afgelopen jaren er een verharding merkbaar is in geweld tegen politie ambtenaren, aard van de meldingen en gebruik van wapens bij plegen bepaalde feiten. Waren we een paar jaar geleden, zoals hier al beschreven was, nog niet erg gericht op het gebruik van het vuurwapen is er de afgelopen 3 a 4 jaar duidelijk meer aandacht voor gebruik vuurwapen. Tijdens IBT lessen is het vuurwapen niet alleen maar uit het holster tijdens de schietlessen maar we maken ook steeds meer gebruik van submunition wapens (walther met verfpatronen erin). Dit wapen gebruiken we in diverse casussen en hierdoor ontstaat een soort van "gewenning" van het wapen in andere situaties dan in een standaard situatie op de schietbaan. Er is dan tijdens die casussen ook extra veel aandacht voor de ambtsinstructie waardoor je nadenkt over het gebruik van het wapen. Door deze gewenning met het wapen in soms stress volle casussen zal je in de praktijk toch sneller aan het vuurwapen denken. De taboe sfeer is er een beetje van af merk ik. Er zijn toch echt wel best veel situaties waar je gebruik mag maken van het wapen. Vroeger werd er echt ingeramd door de ibt docenten om het wapen maar zoveel mogelijk in het holster te laten zitten en het alleen te gebruiken in uiterste nood. Nu zal er niet zo snel moeilijk meer over gedaan worden als het wapen ook sneller gebruikt zal worden bij het aanhouden van een verdachte.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 9 februari 2010, 19:54:03
Er is ook een boek op de markt genaamd Onder Schot en laat vuurwapengebruik van de Nederlandse politie zien in de periode 1978-1995 en daarin staat ook interessante informatie.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #16 Gepost op: 9 februari 2010, 20:27:18
Ik ga met Mon3aantje mee in zijn redejavascript:void(0);nering. Er wordt ook meer de aandacht op aanhoudingsvuur gericht ( ::)). Dit om mogelijk noodweer voor te zijn. Noodweerschoten hebben vaak een fatalere uitwerking dan aanhoudingsvuur heeft.

En ik heb ook echt het idee dat er meer vuurwapens zijn dan een paar jaar geleden, vooral bij de jongere crimineel. Oorzaak daarvan? Ondanks dat velen roepen dat het niet zo is, ben ik toch geneigd (lees hoe voorzichtig ik het breng...) te zeggen dat het komt door de aandacht voor geweld in computerspellen, videoclips, etc.

Toen ik 16 was, was een zakmes al heel wat en was the A-team zo'n beetje het gewelddadigst. En dat is echt niet zo heel lang geleden en ik woonde niet in een klein dorp...


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #17 Gepost op: 9 februari 2010, 20:54:27

Toen ik 16 was, was een zakmes al heel wat en was the A-team zo'n beetje het gewelddadigst. En dat is echt niet zo heel lang geleden en ik woonde niet in een klein dorp...

mag ik vragen hoe lang geleden dat was ? ik ben namelijk 17, en woon in a'dam.
want een zakmes word nu voor fruit gebruikt, en het A-team heeft plaats moeten maken voor het bewonderen van personen als Dino S. en Holleeder.

Je hebt helemaal gelijk over de toename.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #18 Gepost op: 9 februari 2010, 21:19:28
mag ik vragen hoe lang geleden dat was ?

Ben ik tot antwoorden verplicht  :D Nu ik het typ is het toch langer geleden dan ik het beleef, 19 jaar  :'(


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2010, 21:38:58
Ben ik tot antwoorden verplicht  :D Nu ik het typ is het toch langer geleden dan ik het beleef, 19 jaar  :'(

Naja, de reden dat ik het vraag is omdat ik van meer mensen hoor dat vroeger dit soort dingen minder erg waren. Ik heb heel wat gezien op scholen, ik ga dat niet allemaal op het forum plaatsen. Maar dan vind je bv. munitie in de wc op school, dan word van de school verwacht dat je je mond houd. Maarja off topic mode weer uit.