KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010

Auteur Topic: KLM toestel stijgt op vanaf taxibaan - Schiphol 10-02-2010  (gelezen 13629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rein

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 894
Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2010, 01:36:12
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Ik vind het niet meer dan logisch dat er een onderzoek gestart wordt, juist om ongelukken in de toekomst te voorkomen.


riromic

  • bhv
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,409
Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2010, 05:43:57
p2kflex
19:47:27 11-02-10GROUP-1PRIO 1 LUCHTHAVEN AMSTERDAM AIRPORT CEINTUURBAAN NOORD LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS 10108321BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Blusploeg - TS 340)
VOS 10108382BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


hoort deze hierdan bij?


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2010, 07:15:33
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.
Ben ik met je eens hoor, in Nederland hebben we er een handje van om bij het minste of geringste een onderzoek er in te gooien.
Vraag die mensen die dat vliegtuig vliegen even wat er nou precies mis ging en hoe ze het gaan voorkomen en dan is het toch klaar denk ik?
Moeten we daar nou in Nederland weer een heel jaar over vergaderen?
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2010, 08:11:54
Het mooie aan dit vind ik dus dat er nu een heel onderzoekscircus op gang gezet gaat worden, er waarschijnlijk onderzocht moet worden hoe dit kan worden voorkomen in de toekomst met waarschijnlijk aanpassingen aan zus en zo, vervolgens uiteraard belachelijk veel media-aandacht en zo maken we van een mug een olifant.

Tuurlijk, dit had een ramp kunnen zijn, maar er bestaat ook zoiets als een menselijke fout. Je kunt gevaar niet voor 100% wegnemen met middeltjes. Waarschijnlijk dus weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.
Ben ik met je eens hoor, in Nederland hebben we er een handje van om bij het minste of geringste een onderzoek er in te gooien.
Vraag die mensen die dat vliegtuig vliegen even wat er nou precies mis ging en hoe ze het gaan voorkomen en dan is het toch klaar denk ik?
Moeten we daar nou in Nederland weer een heel jaar over vergaderen?

Wat heten onzinnige onderzoeken en van een mug een olifant maken??
Stel dat er wel een ander toestel toevallig net zijn neus om de hoek steekt ergens?
Wat dan.... ??? Dan heeft iedereen weer zijn mond vol over hoe gevaarlijk enz enz.... nu is er dan geen gevaarlijke situatie ontstaan maar moet men wel
onderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren om dit soort manouvres in de toekomst te voorkomen. !!!!


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2010, 11:02:02
Ik denk dat iedereen wel weet wat een opstijgend en taxiend vliegtuig te weeg kunnen brengen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigramp_Tenerife

(Dit zijn andere omstandigheden, maar even ter illustratie)

Ik denk ook dat het goed is om te zien waarom een fout gemaakt is. Immers door de fout te analyseren en de procedures aan te scherpen, voorkomen we dat deze fout nogmaals plaats kan vinden met mogelijk wel dramatische gevolgen.

Ik ben het ook eens met de stelling dat het niet groter gemaakt moet worden dan noodzakelijk, maar het is heel serieus. Laten de onderzoekers nu maar eerst gaan kijken wat de verklaringen van de vliegers zijn, dan zien we daarna weer verder. Misschien is het wel zoiets simpels als het asfalt/bordjes niet goed sneeuwvrij gemaakt waardoor (ik noem maar wat) het pijltje dat verwijst naar een baan niet zichtbaar was, maar het nummer wel. Kortom allemaal speculatie. Gewoon even afwachten
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2010, 11:39:29
Links de startbaan, rechts de taxibaan...  ::)


bron: Google Earth
Samen sterk in de hulpverlening!


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2010, 12:24:37
Er liggen naast de 36C 2 taxibanen, over de gehele lengte paralel aan de 36C. De foto's die Live laat zien zijn outdated, toen de 2e taxibaan nog niet volledig was doorgetrokken tot het einde.
De baanverlichting van taxibanen en runways verschillen, de breedte verschilt en er staat geen baannummer markering op een taxibaan, bordjes die aangeven welke baan of taxiway je kruist of je op bevindt, talloze visuele herkennigspunten.
Wat de reden is geweest dat de piloot de taxibaan voor de runway heeft aangezien zal uit het onderzoek blijken. En gelukkig maar dat we in Nederland direct daarna aan onderzoeken doen, de hoeveelheid luchtvaartvoorvallen is in Nederland één van de laagste in Europa. Lars94 denkt hier wel heel lichtzinnig over. Het doel van dit soort onderzoeken is om het in de luchtvaartwereld breed bekend te maken en soortgelijke voorvallen proberen te voorkomen hierdoor.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #17 Gepost op: 12 februari 2010, 12:27:35
Nee dit schijnt een vliegtuig met pech te zijn geweest op een baan. Brandweer is hier wel bijgeweest maar geen sprake van brand. Wel vliegtuigen er achter die vaststonden waardoor er overlast ontstond. Dit was ook merkbaar in de aankomst- en vertrekhal op Schiphol waar uiteindelijk wel bekend werdt dat er iets mis was.

Dit hoorde ik van een DJ op 3FM die dit allemaal weer van Twitter had.



p2kflex
19:47:27 11-02-10GROUP-1PRIO 1 LUCHTHAVEN AMSTERDAM AIRPORT CEINTUURBAAN NOORD LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10106581BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode OvD)
VOS 10108321BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Blusploeg - TS 340)
VOS 10108382BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Lichtkrant)
VOS 10108999BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)


hoort deze hierdan bij?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #18 Gepost op: 12 februari 2010, 13:21:03
Volgens FlightGlobal.com was het toestel op weg naar Warschau.

Citaat
Dutch investigators have opened an inquiry after a KLM Boeing 737-300 took off from a taxiway at Amsterdam Schiphol yesterday.

The aircraft, registered PH-BDP, was departing on a service to Warsaw when the incident occurred.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Guppie3335

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,143
Reactie #19 Gepost op: 12 februari 2010, 19:35:36
Ik denk dat iedereen wel weet wat een opstijgend en taxiend vliegtuig te weeg kunnen brengen
Ik denk ook dat het goed is om te zien waarom een fout gemaakt is. Immers door de fout te analyseren en de procedures aan te scherpen, voorkomen we dat deze fout nogmaals plaats kan vinden met mogelijk wel dramatische gevolgen.

Volkomen mee eens, maar om op voorhand te gaan beginnen met uitspraken van
Citaat van: stefanuzz
heel onderzoekscircus, uiteraard belachelijk veel media-aandacht, mug een olifant.
weer een stomzinnig onderzoek. De tijd, energie en geld mogen ze van mij liever steken in onderzoeken naar echte rampen zoals op Turkish Airlines, naar iets waar écht levens op te redden zijn.

Ook dit onderzoek zal waarschijnlijk een aanbeveling of procedure opleveren welke een eventeel echte ramp kan voorkomen  O0!!