oranjekruisboekje

Auteur Topic: oranjekruisboekje  (gelezen 24315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 24 april 2004, 13:58:35
De vorige landelijke protocollen ambulance werkte ook met het CAB protocol. Men heeft alleen veel sneller ingespeeld op de nieuwe richtlijnen.

Het probleem is het EHBO onderwijs zit hem in het feit dat veel instructeurs het "hoe" wel uitleggen, maar niet het "waarom". Ik vrees zelfs dat een aantal instructeurs het "waarom" zelf ook niet weten.

Dat leidt dan tot opmerkingen in de zin van "de zoveelste verandering, waarom niet in een keer goed"

Zelf vind ik het "waarom" veel belangrijker dan het "hoe". Dat wil niet zeggen dat het aanleren van basishandelingen niet belangrijk is.
Natuurlijk moet iedere EHBO de basishandelingen beheersen, maar hij zal ze ook moeten kunnen aanpassen waar dat nodig is. Om dat te kunnen moet je weten waarom je iets doet.


Anton engels

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 april 2004, 15:05:57
ABC of CAB? Bedankt voor de antwoorden. Het is fijn te weten dat ik niet enige ben die kan relativeren. Zo van "als iemand geen circulatie heeft ademt diegene toch ook niet, dus waarom eerste de ademhaling controleren" Het laatste antwoord dat het waarom het belangrijkste is kan ik geheel mee instemmen.
Het is wel fijn dat er een algemeen protocol is en veel wijze mannen hebben na veel wikken en wegen hiervoor gekozen en het dus zinvol is om dit te volgen. Echter menings- en kennisuitwisseling verhoogt de kwaliteit.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #22 Gepost op: 27 april 2004, 15:18:45
Anton,

Je begint met de A (ademweg beoordelen en vrijmaken) de B is het beademen (de 2 effectieve in maxc 5 pogingen) en dan de C. Simpel: als A niet vrij is, heeft dat prioriteit boven C. Rondpompen van bloed zonder zuurstof is net zo zinloos als met een vinger in de dijk voorkomen dat het achterliggende land onderloopt....  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 27 april 2004, 16:06:07
"als iemand geen circulatie heeft ademt diegene toch ook niet, dus waarom eerste de ademhaling controleren"

Er is in de literatuur bekend dat dat het, zeer sporadisch voorkomt dat iemand met een circulatiestilstand tioch een ademhaling kan hebben.

Het ging daarbij om mensen die in een hevige astma aanval alles uit de kast moesten halen om lucht binnen te krijgen. Dus al ademend creer je dan afwisselend over en onderdruk in de borstkas. De ultime zelfhulp.
Je moet natuurlijk niet even uitrusten  8)


Paul SEH

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 27 april 2004, 16:23:52
Dan ben ik heel benieuwd naar het artikel. Hartstilstand resulteert vrijwel direct in een ademhalingsstilstand.
Het kan nog ongeveer 10 tot 20 sec duren voordat de ademhaling stopt. Die laatste stuiptrekkingen van de ademhaling noemt men ook wel gaspen. Dit is snakken naar ademhaling.  8)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 27 april 2004, 16:26:58
Er is in de literatuur bekend dat dat het, zeer sporadisch voorkomt dat iemand met een circulatiestilstand tioch een ademhaling kan hebben.

Het lijkt me echt een hele theoretische situatie.
De levenskansen lijken met ook niet echt geweldig.
Hoe lang kan je dat volhouden?

"Zonder transport staat alles stil."


Ambu.952

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 27 april 2004, 16:32:45
ABC staat toch voor Airway, Breathing, Circulation???

C voor simpel ken ik niet.. ???

Of zit ik nu weer fout...


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #27 Gepost op: 27 april 2004, 16:38:13
Er stond:

Citaat
en dan c. Simpel

In woorden:
en dan c punt einde zin. Hoofletter S, begin nieuwe zin. ;)

Rader


helm

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 27 april 2004, 17:57:09
He! Cough CPR steekt weer eens de kop op.  ;D
Nu is het natuurlijk wachten op alle andere, al dan niet onzinnige, reanimatie varianten.

Vrienden,... als zaken in de literatuur zijn terug te vinden wil dat nog niet zeggen dat er direct sprake is van wetenschappelijk onderzoek waar beleid op gemaakt of aangepast moet worden. Vaak gaat het nl. om zaken die gewoon beschreven worden en als discussiestuk of de aanzet tot een onderzoek kunnen worden.


Er is in de literatuur bekend dat dat het, zeer sporadisch voorkomt dat iemand met een circulatiestilstand tioch een ademhaling kan hebben.

Het ging daarbij om mensen die in een hevige astma aanval alles uit de kast moesten halen om lucht binnen te krijgen. Dus al ademend creer je dan afwisselend over en onderdruk in de borstkas. De ultime zelfhulp.
Je moet natuurlijk niet even uitrusten  8)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 27 april 2004, 20:47:02
Bart massaer benoemd op zijn website een tweetal voorbeelden van circulatieherstel door drukverschillen in de borst. Ik kan niet zo gauw meer terug traceren waarin ik de casus heb gelezen dat men pas met defibrilleren kon beginnen nadat het slachtoffer na geruime tijd in een astma aanval te hebben gezeten het bewustzijn verloor.

Natuurlijk is het een hoge zeldzaamheid dat het gebeurd, maar het toont van de andere kant ook aan dat Appie Happie gelijk had toen hij zei "zeg nooit nooit"

De door Bart Massaer genoemde casussen hebben er indirect wel toe geleid dat men ging beseffen dat het mechanisme anders was dat wat men tot dan toe dacht. Op deze nieuwe inzichten is de richtlijn aangepast.

Maar lees zelf het hele verhaal.

http://allserv.rug.ac.be/~bmassaer/cpr/