oranjekruisboekje

Auteur Topic: oranjekruisboekje  (gelezen 24339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #30 Gepost op: 28 april 2004, 14:10:44
Bart massaer benoemd op zijn website een tweetal voorbeelden van circulatieherstel door drukverschillen in de borst. Ik kan niet zo gauw meer terug traceren waarin ik de casus heb gelezen dat men pas met defibrilleren kon beginnen nadat het slachtoffer na geruime tijd in een astma aanval te hebben gezeten het bewustzijn verloor.

Natuurlijk is het een hoge zeldzaamheid dat het gebeurd, maar het toont van de andere kant ook aan dat Appie Happie gelijk had toen hij zei "zeg nooit nooit"

De door Bart Massaer genoemde casussen hebben er indirect wel toe geleid dat men ging beseffen dat het mechanisme anders was dat wat men tot dan toe dacht. Op deze nieuwe inzichten is de richtlijn aangepast.

Maar lees zelf het hele verhaal.

http://allserv.rug.ac.be/~bmassaer/cpr/  

EHBO-er, dat men in dat geval mogelijk moest wachten met defibrilleren omdat de patient nog bij bewustzijn was kan betekenen dat het geen ventrikelfibrilleren was maar bijvoorbeeld een Ventrikel Tachycardie met intacte circulatie en bewustzijn. Medicamenteuze therapie is dan het eerst aangewezen en evt. cardioversie als het bewustzijn van de patient verminderd is.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #31 Gepost op: 17 mei 2004, 22:22:07
Citaat
ABC staat toch voor Airway, Breathing, Circulation???

Tijdens een uitruk vandaag (brandweer) waar de ggd ook bij was hoorde ik ze zeggen dat de D instabiel was. Nu ken ik het ABC wel maar waar staat de D voor?


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #32 Gepost op: 17 mei 2004, 22:34:41
D staat voor Disability, en daar kun je gemakshalve de neurologische toestand van het slachtoffer onder verstaan


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #33 Gepost op: 17 mei 2004, 22:35:54
en waar moet ik dan aan denken als leek? ;)


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #34 Gepost op: 17 mei 2004, 22:40:22
Bewustzijn, krachtsverlies aan armen en/of benen, verhoogde druk in de hersenen (te zien door een afwijkende reactie van pupillen op fel licht), verbale reacties, te scoren in b.v. de EMV-schaal. Voordat je het gaat vragen:
E staat voor Eyes (ogen), M staat voor Movement (beweging) en V staat voor Verbal Response (verbale reactie)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #35 Gepost op: 17 mei 2004, 22:43:29
Bedankt Jos,

Ik zal niet verder vragen. De symptomen die je noemt waren inderdaad in verminderde mate aanwezig dus het is mij geheel duidelijk. Bedankt voor de snelle reactie! :)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #36 Gepost op: 18 mei 2004, 18:59:49
En dan heb je ook nog een E in het rijtje... Ik weet alleen niet meer precies wat het betekent. :-[

Christian


helm

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 mei 2004, 21:03:43
E = exposure


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 19 mei 2004, 00:57:09
En ook E = event (wat is er aan vooraf gegeaan)


helm

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 19 mei 2004, 08:36:53
Nee joh,... de E van Event is van AMPLE