oranjekruisboekje

Auteur Topic: oranjekruisboekje  (gelezen 24312 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Romeo Mike

  • Student Master Verpleegkunde (Universiteit Antwerpen)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #60 Gepost op: 19 mei 2013, 12:03:32
Om over de ontbrekende vital signs (oa ademfrequentie!!!) nog maar te zwijgen.

Hoi Delta,

Bedankt voor de reacties. Het valt mij nu inderdaad ook op dat het niet handig is om de letters ABCDE te kiezen in deze. Ik zie dat ze het bij iedere stap toepassen.
Wellicht dat het te maken heeft met het feit dat ik het gekopieerd het uit een scorelijst om de ABC-methodiek te toetsen. In het protocol zelf staat het duidelijker beschreven.
Ook staat daar een stuk in over monitoring van de vital signs (o.a temperatuur, polsslag/hartslag, bloeddruk, ademhalingsfrequentie, EMV), die in de scorelijst daar niet staan.
Hieronder het originele document waaruit ik mijn eerste reactie gehaald heb.

Groeten,
Romeo Mike


PS: Ik ben zelf niet werkzaam op de SEH, maar ik heb deze info van collega's en intranet.




Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #61 Gepost op: 19 mei 2013, 12:15:59
Wat onoverzichtelijk formulier. De ABCDE die je bij Five interventions hebt overgenomen wordt waarschijnlijk gebruikt om een onderdeel van het scoreformulier aan te geven.

In de ATLS en ALS wordt over het algemeen aangeleerd om metingen van de vitale functies direct te doen tijdens je primaire onderzoek en niet zoals in de TNCC in een later stadium bij de 'full set of vital signs'. In de praktijk is dat nog wel eens onhandig, omdat de arts bij de B graag wil dat de saturatiemeter wordt aangesloten terwijl de verpleegkundige op een ander spoor zit. Op zich is voor beide benaderingen wat te zeggen, maar ik zelf geef er de voorkeur aan om tijdens de primary survey direct saturatie, niet-invasieve bloeddruk en 3-lead ECG aan te sluiten en in de D een glucosecontrole te doen. Het kost relatief weinig tijd en levert (samen met het onderzoek) veel informatie op.

Tav van het formulier: het geven van zuurstof met een hoge flow is een handeling die  bij voorkeur al bij de Airway wordt uitgevoerd. Hypoxia kills fast.