SIV Snel Interventie Voertuig (brandweer)

Auteur Topic: SIV Snel Interventie Voertuig (brandweer)  (gelezen 130129 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #200 Gepost op: 12 februari 2016, 14:17:20
Kleine brandweerwagen was te duur en staat daarom stil

DOETINCHEM - De proef met de kleine brandweerwagen (SIV) in Doetinchem is gestopt vanwege de kosten en niet uit angst voor banenverlies.

Dat zeggen Oscar Budding en Marc Koenders, beiden vrijwillig brandweerman en lid van de ondernemingsraad van de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland (VNOG). Burgemeester Niels Joosten van Doetinchem zei vorige week in De Gelderlander dat het experiment met het snelle interventievoertuig (SIV) is gestopt omdat de vakbonden bang waren voor banenverlies.

Mogelijkheden onderzoeken
Niet waar, zeggen Budding en Koenders. "Het kost 60.000 euro om een SIV neer te zetten naast de gewone brandweerwagens die we al hebben. Wij vinden dat alle andere mogelijkheden ook onderzocht moeten worden. Je kunt bijvoorbeeld ook de grote brandweerwagen met 2 of 4 man laten uitrukken."

Gebrek aan vrijwilligers
Binnen de VNOG worden verschillende mogelijkheden bekeken om met het gebrek aan vrijwilligers om te gaan. Donderdag meldde deze krant dat de brandweer in Doetinchem vaak te laat is omdat er bij een piepermelding overdag gemiddeld maar 3 of 4 vrijwilligers naar de kazerne komen.

Kleine incidenten
De korpsleiding ziet wel degelijk voordelen in de inzet van de SIV. "Bij kleine incidenten kun je snel handelen met de kleine wagen", zegt Verlinden. "En we moeten iets doen om de paraatheid te verhogen. Daarbij kijken we ook naar de SIV."

Bron:
http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/doetinchem/kleine-brandweerwagen-was-te-duur-en-staat-daarom-stil-1.5717729


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #201 Gepost op: 26 maart 2016, 13:42:05


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #202 Gepost op: 26 maart 2016, 17:50:17
Is het ook niet zo dat tussen een bijvoorbeeld moderne Atego met +/- 300 pk en een vlotte Allison automaat en een zwaardere Sprinter maar weinig verschil meer zit in snelheid?


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #203 Gepost op: 1 april 2016, 10:18:49
Ik denk dat er zeker wel verschil zit.
Acceleratie draait om PK/weight ratio, en het verloop van de koppelkromme. Aan de koppelkromme kun je mooi aflezen hoe het vermogen geleverd wordt, een auto met een platte koppelkromme heeft ook onderin meer vermogen en zal dus sneller zijn (in tussensprints) als een auto met een schuine koppelkromme.

Nu weet ik van de atego (290pk) dat er daar niet eens sprake is van een koppelkromme, want die is zo plat als een dubbeltje 0098, over het hele toerenbereik +-1100 a 1200 Nm koppel. Die van de sprinter zal daarentegen wat minder vlak zijn vermoed ik.

Max gewicht van de atego is een ton of 14 dus 300/14.000=0.02143 pk/kg
De 519CDI van Nijmegen heeft 190pk en 440 Nm koppel. Dus 190/5000=0.038 pk/kg.

De sprinter zal dus best wel sneller zijn als de atego, nu is de acceleratie van veel dingen afhankelijk, maar dit is een hele simpele uitleg.
Daarnaast zal het zwaartepunt van de sprinter lager liggen (mits fatsoenlijk opgebouwd), en kan er dus harder door bochten gereden worden.

Hoeveel dit in de praktijk scheelt is compleet afhankelijk van het werkgebied, uitruk, verkeersomstandigheden.. Misschien 1 minuut? Ik vermoed dat het in de meeste situaties niet (veel) meer gaat zijn. Als je ziet hoe ze in Amsterdam met de Atego's kunnen scheuren zegt (ook door bochten) zegt dat wel iets over hoe capabel de wagen is qua wegligging etc.

Het voordeel van de siv zit hem in de kleine straatjes waar een TS het moeilijk krijgt, daar verliest de TS tijd, al zal er in het geval van nood gewoon doorgereden worden. Dan maar wat schade. Daarnaast zijn de Atego's in amsterdam wat ingekort qua wielbasis, dit levert een kortere draaicirkel en wendbaarheid op waarbij dit verschil dus verkleind wordt.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #204 Gepost op: 1 april 2016, 10:46:34
Waar ik vooral weinig voordeel van een SIV zie zijn de beroepsposten, zoals hier in Roermond: Vaker als de SIV (2 personen) en de TS (4 personen) gealarmeerd en dan rijdt vaak genoeg alleen de TS (met 6 man) erheen. Dan zie je ook dat bij een automatische handmelding die erna komt dat er ook daarvoor SIV+TS gealarmeerd word terwijl normaal tijdens kantooruren alleen de SIV erop zou rijden. Zie deze meldingen:


p2kflex
13:45:02 30-03-16GROUP-1P 1 BR GEBOUW Hoogstraat Herten 235189 235131 235151
1001732BRW Limburg-Noord (Roermond) (Bemanning SIV)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)
p2kflex
13:53:47 30-03-16GROUP-1P 1 AM HANDMELDING Ondernemersplein Limburg Steegstraat 5 Roermond 235189 235131
1001732BRW Limburg-Noord (Roermond) (Bemanning SIV)
1001742BRW Limburg-Noord (Roermond) (Kazernealarm)


Op de melding in Herten zijn de TS en de HW heen gegaan, en naar de melding op de Steegstraat in Roermond is alleen de TS geweest. De SIV is niet buiten de deur geweest. En dit is een voorbeeld, maar dit gebeurd vaker dat men in Roermond alleen met de TS rijdt terwijl TS+SIV gealarmeerd is.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #205 Gepost op: 1 april 2016, 11:29:18
Als ik het zo lees en ook in andere berichten gaat het niet zo goed met al die SIV experimenten. En dat is misschien ook niet verwonderlijk. Ik zie de bijvoorbeeld de brandweer in Londen of New York nog niet zo gauw met een SIV rijden. Is de oorzaak van de problemen niet het aantal automatische meldingen ? Dan zou je beter daar wat aan moeten doen.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #206 Gepost op: 1 april 2016, 13:26:15
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1416814 date=1459500394
Waar ik vooral weinig voordeel van een SIV zie zijn de beroepsposten, zoals hier in Roermond: Vaker als de SIV (2 personen) en de TS (4 personen) gealarmeerd en dan rijdt vaak genoeg alleen de TS (met 6 man) erheen. Dan zie je ook dat bij een automatische handmelding die erna komt dat er ook daarvoor SIV+TS gealarmeerd word terwijl normaal tijdens kantooruren alleen de SIV erop zou rijden. Zie deze

De tijdwinst is qua rijtijd inderdaad te weinig om rendabel te zijn. Daarom valt dit voertuig wat mij betreft af voor beroepsposten zodra er een tankautospuit mee moet rijden naar het incident.

Het verschil zit em in het feit dat vrijwillige korpsen met een SIV + TS kunnen uitrukken. De eerste twee personen pakken de SIV en de rest de TS, dan levert het wat tijdwinst op. Echter heeft een SIV veel beperkingen/risico's op die veel besproken worden in het andere topic. Ipv al die voertuigen uit te rusten met het ''fantastische'' DLS kunnen ze er beter een COBRA plaatsen. Veilig een eerste aanval kunnen doen van buitenaf, of van de beneden verdieping door het plafond naar boven.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #207 Gepost op: 1 april 2016, 13:29:22
Ben benieuwd hoe het hier in Gelderland zuid gaat aflopen, tot eind mei loopt de proefperiode van de SIV's in Nijmegen en Tiel.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #208 Gepost op: 1 april 2016, 16:12:34
Citaat van: Djseb link=msg=1416847 date=1459509975
Ipv al die voertuigen uit te rusten met het ''fantastische'' DLS kunnen ze er beter een COBRA plaatsen. Veilig een eerste aanval kunnen doen van buitenaf, of van de beneden verdieping door het plafond naar boven.
Als we eerst ook eens gaan onthouden waarvoor COBRA bedoeld is, en de TSen gewoon eens standaard gaan uitrusten. Zolang je niet weet waar je vuurhaard zit heeft het totaal geen nut om met een COBRA naar binnen te gaan spuiten. COBRA is aanvullend bedoeld, never nooit als vervanging.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #209 Gepost op: 4 april 2016, 09:42:46
Citaat van: Peter71 link=msg=1416894 date=1459519954
Als we eerst ook eens gaan onthouden waarvoor COBRA bedoeld is, en de TSen gewoon eens standaard gaan uitrusten. Zolang je niet weet waar je vuurhaard zit heeft het totaal geen nut om met een COBRA naar binnen te gaan spuiten. COBRA is aanvullend bedoeld, never nooit als vervanging.

Uiteraard, maar bij een woningbrand kan er wel meteen een relatief veilige inzet gedaan worden. Een SIV bij een industriebrand/bedrijfspand waar de brandhaard nog gelokaliseerd moet worden is voor de veiligheid van het personeel in mijn ogen een NO-GO.

Ook het punt van de uitrusting van brandweervoertuigen ben ik met je eens, ik bedoelde alleen te zeggen; als je dan toch een SIV wilt neerzetten is de COBRA naar mijn mening beter geschikt als DLS.