SIV Snel Interventie Voertuig (brandweer)

Auteur Topic: SIV Snel Interventie Voertuig (brandweer)  (gelezen 130404 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #210 Gepost op: 4 april 2016, 16:47:24
Als we nu gewoon eens rustig blijven ademhalen, en de zaken laten zoals ze bedoeld zijn. En dus ook de COBRA als aanvullend blusmiddel blijven beschouwen, en gewoon HD en LD in stand blijven houden,d an zijn we veel wijzer bezig. Maar het is als al veel vaker is gebeurd, zoals met 1-7. We hebben een nieuw speeltje, en het werkt wel aardig en dan is meteen het eind zoek. dan worden we dol enthousiast  en wil iedereen dat ding. En raken we volledig de weg kwijt waarvoor dat ding bedoeld is.
En wil je de COBRA meteen in gaan zetten voor een woningbrand? Jagen we meteen maar dat ding naar binnen, hoeven we bij een woningbrand niet eerst te lokaliseren waar de vuurhaard zit? Gaan we dan maar blind aan het werk, terwijl de brand boven zit en met 1 HD binnen een paar tellen geblust is? Ik mag toch hopen dat we realistisch blijven, en we nog vakmanschap ten toon durven te spreiden. En ik mag toch hopen dat we nog een binnenaanval durven uit te voeren.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #211 Gepost op: 6 april 2016, 13:32:23
Peter, je hebt helemaal gelijk. Alleen komt er een discussie naar boven met wel of niet naar binnen gaan met 2 man personeel, in het geval van een SIV, vandaar mijn COBRA reactie, LD/HD voldoet prima en moeten we niet willen vervangen door de wondermiddelen welke als fantastisch aangeprezen worden door de verkopers. En ik denk dat we echt wel redelijk op een lijn zitten, ondanks dat ik geen expert ben maar een geïnteresseerde lezer.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #212 Gepost op: 6 april 2016, 17:02:57
Citaat van: Djseb link=msg=1417731 date=1459942343
Peter, je hebt helemaal gelijk. Alleen komt er een discussie naar boven met wel of niet naar binnen gaan met 2 man personeel, in het geval van een SIV, vandaar mijn COBRA reactie, LD/HD voldoet prima en moeten we niet willen vervangen door de wondermiddelen welke als fantastisch aangeprezen worden door de verkopers. En ik denk dat we echt wel redelijk op een lijn zitten, ondanks dat ik geen expert ben maar een geïnteresseerde lezer.
Die discussie is er niet. Als er maar 2 man op een SIV zitten wordt er niet naar binnen gegaan. Dat dit toch gebeurd is een hele andere discussie, een discussie die inmiddels bij de vakbonden en veiligheidsberaad ligt. De arbeidsinspectie is er in ieder geval erg duidelijk over, net zoals het veiligheidsberaad en schrijft dat voor een maatgevend incident (waar een woningbrand onder valt). Een TS6 bemanning op dient te rijden, en geen TS2. ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #213 Gepost op: 6 april 2016, 20:58:22
Waar staat dat?

Citaat van: Peter71 link=msg=1417754 date=1459954977
Die discussie is er niet. Als er maar 2 man op een SIV zitten wordt er niet naar binnen gegaan. Dat dit toch gebeurd is een hele andere discussie, een discussie die inmiddels bij de vakbonden en veiligheidsberaad ligt. De arbeidsinspectie is er in ieder geval erg duidelijk over, net zoals het veiligheidsberaad en schrijft dat voor een maatgevend incident (waar een woningbrand onder valt). Een TS6 bemanning op dient te rijden, en geen TS2. ;)


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #214 Gepost op: 7 april 2016, 15:37:18
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1417804 date=1459969102
Waar staat dat?

Daar ben ik ook benieuwd naar, staat dat echt zwart op wit?

En dan nog het feit, ongeacht wat er door de leiding gezegd wordt: Veel brandweermannen/vrouwen zullen toch naar binnen gaan in het geval er wat te redden valt, mede door druk van omstanders en hun eigen persoonlijke gevoel. Je moet professioneel zijn in die situaties, maar als jij een zolderbrand hebt met een persoon nog binnen zullen de mensen van de SIV denk ik niet buiten blijven staan.

De oplossing is inderdaad gewoon een TS6 laten rijden, maar als een SIV toevallig in de buurt is die ook een kijkje komt nemen (omdat het om de hoek is) dan zit je weer met hetzelfde verhaal... :)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #215 Gepost op: 7 april 2016, 16:09:50
Citaat van: Djseb link=msg=1417885 date=1460036238
Daar ben ik ook benieuwd naar, staat dat echt zwart op wit?

En dan nog het feit, ongeacht wat er door de leiding gezegd wordt: Veel brandweermannen/vrouwen zullen toch naar binnen gaan in het geval er wat te redden valt, mede door druk van omstanders en hun eigen persoonlijke gevoel. Je moet professioneel zijn in die situaties, maar als jij een zolderbrand hebt met een persoon nog binnen zullen de mensen van de SIV denk ik niet buiten blijven staan.

De oplossing is inderdaad gewoon een TS6 laten rijden, maar als een SIV toevallig in de buurt is die ook een kijkje komt nemen (omdat het om de hoek is) dan zit je weer met hetzelfde verhaal... :)
En alleen al om het laatst genoemde  de SIV2 op arbeidsomstandigheden totaal verbieden.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #216 Gepost op: 7 april 2016, 16:24:08
Inderdaad, de arbeidsinspectie is er heel duidelijk in geweest. En ook het veiligheidsberaad vindt een woningbrand een maatgevend incident, waarbij een TS6 ingezet dient te worden. Alleen zijn ze daar erg onduidelijk over en laten ze dus ruimte om probeersels neer te zetten zoals met een TS2+TS4.
Het risico is dat een TS2 als eerste ter plaatse is, en dus naar binnen gaat. Het eerste voorbeeld dat de back-up TS pas na 20 min komt omdat er een ongeval met de back-up TS heeft plaats gevonden is ook al bekend. En er opnieuw een andere TS moest worden geallarmeerd. Waardoor de TS2 bemanning er dus 20 min alleen voor stonden.
Maar meneer Brandpreventje weet erg goed waar het een en ander beschreven staat, alleen houdt hij zich graag van de domme en laat hij graag een ander het werk doen. En daar pas ik voor.

En laten we wel wezen, we hoeven niet de vraag te stellen of er een keer een ongeval plaats gaat vinden met een SIV-bemanning. We kunnen beter de vraag stellen wanneer dat gaat gebeuren. En dan schreeuwen we allemaal weer moord en brand, en gaan we in het ergste geval weer staan treuren om de nieuwe namen op het brandweermonument.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #217 Gepost op: 21 april 2016, 16:05:47
Het probleem van een SIV in Nederland is dat het helemaal geen SIV is.
Er wordt zoveel bijgeplust en toegevoegd aan de bepakking, dat het nog steeds gewoon een groot lomp voertuig is en blijft.

Een SIV is niks meer, of minder, dan het opnieuw introduceren van de Vorausrüstwagen uit Duitsland en Oostenrijk.
Dit waren relatief kleine, wendbare voertuigen met minimale bepakking aan boord, voor snelle, technische hulpverlening. Bijvoorbeeld kleine ongevallen, met beknelling.
De auto's waren typisch formaat Range Rover/ Mercedes G-Klasse en een 2 man bezetting.

In Nederland proberen we eigenlijk de hele functionaliteit van een tankautospuit te proppen in een Sprinter, Daily of vergelijkbaar. Meestal eindig je dan toch al in de zwaardere klasse van deze bussen. De tijdwinst die je hier haalt ten opzichte van een tankautospuit is nihil. De PK/Gewichtsverhouding mag dan positiever zijn, maar je zal met een flink beladen sprinter echt niet harder door een bocht, rotonde of drempel komen dan een volwaardige tankautospuit.

Het is mooi verzonnen achter het bureau, maar in de praktijk heb je er, naar mijn mening, functioneel weinig aan. Tenzij je uitruk met minder personeel, maar duur management speeltje, gebruikt als "bezuinigingsmaatregel".

Deze "speeltjes" zijn leuk om te zien voor spotters, maar in de praktijk weinig meerwaarde. Wat mij betreft 2 opties. 1. Zorg voor een echt SIV concept, met MINIMALE bepakking, voor technische hulpverlening. Of hou het fijn bij een normale 6 persoons tankautospuit. Kijk in je uitruk karakteristiek naar inzetgebied voor een voertuig. Rij eventueel met een TS-4, bij non prio 1 meldingen (nablussen, omzagen bomen/ stormschade, reinigen wegdek etc), maar stop met die rare tussenvorm voertuigen.


Nickvm

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 678
Reactie #218 Gepost op: 11 mei 2016, 14:47:20
De SIV 08-8902 welke in Tiel stond wordt niet meer gealarmeerd en staat ook niet meer in de kazerne, terwijl de proef tot eind Mei zou duren met de SIV.


KarstLovers

  • Fotograaf Leerdam/Groesbeek
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 335
Reactie #219 Gepost op: 12 mei 2016, 19:43:06
Citaat van: Nickvm link=msg=1423474 date=1462970840
De SIV 08-8902 welke in Tiel stond wordt niet meer gealarmeerd en staat ook niet meer in de kazerne, terwijl de proef tot eind Mei zou duren met de SIV.

Dan weet jij meer dan ik. Volgens mijn info zou de proef tot april duren. Nijmegen wordt daarentegen nog wel gealarmeerd. Volgens mij is de proef daar geslaagd.