SIV Snel Interventie Voertuig (brandweer)

Auteur Topic: SIV Snel Interventie Voertuig (brandweer)  (gelezen 130053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #190 Gepost op: 24 juni 2015, 21:46:31
Het zal allemaal iets genuanceerder liggen dan dat er hier verteld wordt.
Een van de feiten die ook meespeelt is dat men in Tiel wil testen met vrijwilligers, en Tiel overdag een kazernebezetting kent.
De exacte redenen verder ken ik ook niet.

Citaat van: Karst_grsbk link=msg=1357780 date=1435146219
Inmiddels in dienst. Echter wel 's avonds en in de weekenden. Dit omdat Tiel een vrijwilligerspost is en ze overdag niet genoeg personeel hebben. Nijmegen heeft eenzelfde SIV met roepnummer 08-8901. Deze is wel 24/7 inzetbaar. Beide SIV's komen uit een pilot voor een jaar. Na de evaluatie zal verder worden gekeken naar het gebruik van de SIV.

Onjuist. De Tielse SIV is een slag kleiner dan de Nijmeegse.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #191 Gepost op: 24 juni 2015, 22:35:20
Citaat van: Tomyboy link=msg=1357914 date=1435175191
Het zal allemaal iets genuanceerder liggen dan dat er hier verteld wordt.
Een van de feiten die ook meespeelt is dat men in Tiel wil testen met vrijwilligers, en Tiel overdag een kazernebezetting kent.

Er wordt nu pas gesproken over het feit dat er overdag een kazernebezetting is. En het is nu pas de eerste maal dat de vraag goed wordt beantwoord.


EWFS

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #192 Gepost op: 30 augustus 2015, 13:16:36
Een mooi filmpje hoe de SIV goed wordt ingezet. Let niet op de muziek en het commentaar!



CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #193 Gepost op: 30 augustus 2015, 14:27:14
Een mooi filmpje hoe de SIV goed wordt ingezet. Let niet op de muziek en het commentaar!


Als die TAS er is, gaat er dan een dikke slang naar de SIV om te blijven spuiten?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #194 Gepost op: 30 augustus 2015, 14:50:08
Citaat van: CopVR3 link=msg=1369617 date=1440937634
Als die TAS er is, gaat er dan een dikke slang naar de SIV om te blijven spuiten?

Inderdaad. De grote TS is dan eigenlijk de tankwagen voor de kleine TS welke maar ongeveer 500 liter water mee heeft.

Deze voertuigen zijn overigens geen echte SIV's. Ze zijn niet aangeschaft omdat ze snel en wendbaar zijn. Maar omdat het brandweerkorps waar ze vandaan komen erg weinig uitrukken heeft en een groot voertuig te duur is. In Duitsland en Oostenrijk zijn degelijke kleine brandweerkazernes heel normaal.

De bepakking bestaat meestal uit een watertank van 500 of 600 liter. Er is een bluspomp voor zo'n 800 liter per minuut. En verder veel spullen voor een lage druk aanval. In sommige gevallen heeft met een HD (Of soort gelijk) aan boord.

Het voertuig is inderdaad goed te vergelijken met een SIV, hoewel het misschien beter past onder de oude (Bijna uitgestorven) benaming AS.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #195 Gepost op: 30 augustus 2015, 14:51:39
Citaat van: EWFS link=msg=1369608 date=1440933396
Een mooi filmpje hoe de SIV goed wordt ingezet. Let niet op de muziek en het commentaar!



Eerder vergelijkbaar met de vroegere SNAP's in Belgie. Heeft wel debiet van 800l per minuut...


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #196 Gepost op: 30 augustus 2015, 14:52:52
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1369620 date=1440939008
Inderdaad. De grote TS is dan eigenlijk de tankwagen voor de kleine TS welke maar ongeveer 500 liter water mee heeft.

Deze voertuigen zijn overigens geen echte SIV's. Ze zijn niet aangeschaft omdat ze snel en wendbaar zijn. Maar omdat het brandweerkorps waar ze vandaan komen erg weinig uitrukken heeft en een groot voertuig te duur is. In Duitsland en Oostenrijk zijn degelijke kleine brandweerkazernes heel normaal.

De bepakking bestaat meestal uit een watertank van 500 of 600 liter. Er is een bluspomp voor zo'n 800 liter per minuut. En verder veel spullen voor een lage druk aanval. In sommige gevallen heeft met een HD (Of soort gelijk) aan boord.

Het voertuig is inderdaad goed te vergelijken met een SIV, hoewel het misschien beter past onder de oude (Bijna uitgestorven) benaming AS.

Even opgezocht, Weinheim heeft 45 voertuigen. Maar dergelijke voertuigen kom je idd vaak tegen in kleine stadjes/dorpjes.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #197 Gepost op: 30 augustus 2015, 14:56:26
Citaat van: Crepusculum link=msg=1369622 date=1440939172
Even opgezocht, Weinheim heeft 45 voertuigen. Maar dergelijke voertuigen kom je idd vaak tegen in kleine stadjes/dorpjes.


Maar is deze Autospuit van de brandweer Weinheim zelf? Of staat deze misschien op een nevenpost ergens anders binnen de gemeente Weinheim?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #198 Gepost op: 30 augustus 2015, 17:46:47
Citaat van: CopVR3 link=msg=1369617 date=1440937634
Als die TAS er is, gaat er dan een dikke slang naar de SIV om te blijven spuiten?

Zo te zien wel.

Ik zie ook in dit filmpje geen meerwaarde voor de SIV: Op het moment dat de SIV de auto neerzet hoor je op de achtergrond al de Martin van de TS. Er is in geknipt waardoor je niet ziet hoeveel later de TS ter plaatse is. Maar veel meer als een minuut is het volgens mij niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #199 Gepost op: 6 september 2015, 09:42:23
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1369636 date=1440949607
Zo te zien wel.

Ik zie ook in dit filmpje geen meerwaarde voor de SIV: Op het moment dat de SIV de auto neerzet hoor je op de achtergrond al de Martin van de TS. Er is in geknipt waardoor je niet ziet hoeveel later de TS ter plaatse is. Maar veel meer als een minuut is het volgens mij niet.
Dit is geen SIV maar een KLF (Klein blusvoertuig) volgens mij. Moeilijk om te oordelen over uitruk procedures van andere landen. En zeker om deze te vergelijken met deze van andere landen. Wij rukken hier in Belgie bij elke (woning)brand standaard uit met 2 autopompen enkel voor melding via brandmeldcentrale zonder bevestiging van brand gaat er maar één autopomp buiten.
Go home we got it !!!  We finish what others can't