Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst

Auteur Topic: Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst  (gelezen 21829 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2010, 00:26:54
Joris plaatst een kritische vraag met als doel een discussie uit te lokken. Laat dat nou precies het idee achter een forum zijn ;)

Dat betekent niet dat je gelijk in de tegenaanval hoeft. Kennelijk ligt het bij sommige personen gevoelig, gezien enkele felle reacties, maar kom liever met een goed onderbouwd verhaal waarom jij vind dat het anders is.
Ga in op de inhoud, niet op de persoon of het proces.

Een argument dat je in dit soort kwesties vaak voorbij ziet komen is 'als je het niet wilt zien, dan kijk je toch niet' (of van soortgelijke strekking).
Maar zo werkt het natuurlijk niet in de maatschappij. Jij doet een bepaalde gedraging die anderen niet prettig vinden, dus moeten die anderen zich maar aanpassen?
Je hebt in de maatschappij, dus ook hier, bepaalde normen en waarden (shit, ik lijk Balkenende wel :P). En kwalitatief goede foto's en filmpjes zou zo'n waarde kunnen zijn. Dat is waar de discussie eigenlijk over zou moeten gaan.

Als het gros van de leden het nou eens is met Joris (dan wordt kwaliteit dus als waarde beschouwd), is dat misschien wel een reden om kritischer naar de kwaliteit te gaan kijken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2010, 01:20:08
Ben ik nou de enige die moe wordt van al die standaard ambulance filmpjes die van een bar slechte kwaliteit zijn (onscherp, te ver ingezoomd, met trillende handjes gefilmd)? :|

Nee hoor, je bent niet de enigste ;).. Maar niet alleen bij filmpjes, ook bij foto's.. Je ''mooiste'' foto topic bijvoorbeeld.. Goed, ik leg de lat voor mijzelf hoger als voor een ander omdat ik een foto-persoon ben, daarom kijk ik ook anders naar foto's en filmpjes als bijv de ''random'' hobbyisten.. Dat een ander blij wordt van een overbelichte onscherpe foto met een scheve horizon, daar kunnen wij helaas niks aan doen, het is nog altijd JOU mooiste foto.. De lat mag wat mij betreft voor die mensen wel wat hoger maar het hoeft ook weer geen DutchPhotoZone te worden..

Van de filmpjes kan ik niet echt meepraten, ik kijk maar van een user of 2/3 naar de filmpjes.. Klik soms wel is een andere aan en 9 van de 10 keer is het meteen weer op pauze of stop omdat 't niks is.. Van de 20 A1 of Prio1 ritjes die per dag voorbij komen kan ik al helemaal niet warm worden, allemaal zo standaard, maak er is wat leuks van O0..

Ga jij maar is proberen met een bijna helemaal ingezoomde camera, om die stil te houden. Lukt je ook niet hoor. En die meeste kwaliteit vind ik meevallen, kijk dan anders niet als je er zo moe van word ;)

Dan gebruik je of een statief of ga je niet je digitale zoom gebruiken.. De telefoonfilmpjes daar nog buiten gelaten :-X

Dames en heren,

waar maken we ons druk over. De kwaliteit van sommige filmpjes zijn soms inderdaad niet van geweldige kwaliteit. So be it. Bekijk ze niet, of zet het af als je toch kijkt. In plaats van dat men hier nu elkaar gaat lopen (mijn excuses voor de woordkeuze) afzeiken, heeft geen enkele zin. Hier komt alleen maar onenigheid van en ergernis aan beide kanten van het verhaal. In plaats van dat men nou zegt; "Wat maak je kut filmpjes", kan men bijvoorbeeld ook zeggen; "He joh, luister eens. Ik vind de kwaliteit van je filmpjes niet echt denderend. Wellicht zou het een optie voor je zijn om een statief te kopen? Ik weet zeker dat je filmpjes er dan veel mooier uit komen te zien!"

Kritiek is fout, opbouwende kritiek is goed. Helaas kom ik te veel kritiek tegen hier op het forum. Niet alleen hier trouwens, ook in het dagelijkse leven. Men heeft tegenwoordig een veel te kort lontje vind ik.

Guys, keep up the good work en blijf die filmpjes maken. Probeer ze in elk geval leuk en aantrekkelijk te maken, dat zal vast wel lukken!

Er wordt niemand afgezeken, en voel je je aangesproken, dan weet je zelf in ieder geval ook dat je iets aan je filmpjes moet doen.. Er wordt ook niet gezegd dat iemand ''kútfilmpjes'' maakt en er is al vaak genoeg gezegd in topics dat als men een 'goedkope' camera gebruikt ze een statief moeten aanschaffen willen ze het stil houden.. Overigens denk ik dat mensen die kritiek krijgen sneller uit de slof schieten dan degene die kritiek geeft.. Dus bij wie nou dat korte lontje zit? ::)..

Mede door dit alles plaats ik (bijna) geen foto's meer, dat doe ik wel ergenst anders (Fok! DeviantArt en Hyves)..


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2010, 18:19:58
Ik zeg alleen maar dat het gaat om hoe men een boodschap verpakt. Een kort lontje zul je bij mij niet vinden overigens.
Ik ben zelf slechts een amateur videograaf, maar gebruik bijna altijd een statief. En het gegeven is nou eenmaal dat je met een (welke ik dan heb) Sony handyca(p)(m), heel snel begint te trillen. Vandaar dat statief. Geld voor een super deluxe camera met bijpassend statief heb ik eenvoudig niet. Als ik dat wel had, had ik die wel gehad  ;)
Terugkomend op het niveau.
Ik vind ook dat de kwaliteit van de filmpjes niet van hoog niveau is. De vraag is, wat kunnen wij (als bekijkers van de filmpjes) er aan kunnen doen, wat we er aan willen doen, en als we dit willen, hoe brengen we dat goed over. Dit is slechts mijn mening overigens, of men het er mee eens is, das weer een ander verhaal.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #13 Gepost op: 20 februari 2010, 19:03:09
Tja, het is een kwestie van 'hoe hoog leg je de lat voor jezelf'. Ik kan mij soms ook best ergeren over de kwaliteit van bepaalde foto's of video's, maar dat is dan puur omdat ik zelf probeer strikte regels te houden qua fotografie en videomontage. Waar ik mij persoonlijk aan stoor zijn de ellelange introtunes met de meest sensationele muziek, waarna je vervolgens een filmpje van een ambulance ziet met prio 1 van 5 seconde. Daarna nog de mededeling 'Bedankt voor het kijken...', wie dat heeft uitgevonden mag van mij part ook de bra... goed. :-) Ik probeer er mee te zeggen dat alles tegenwoordig ingepakt wordt met vette tunes, mooie logo's... terwijl het uiteindelijke product, dat gene waar je het meest trots op moet of kunt zijn, wat weggemoffeld is. Jammer, want daarmee irriteer je een hoop mensen :) verder zie ik bij sommige copyrights op de meest vreemde plaatsen in foto's (- noemt geen namen, maar ik herinner mij een aantal mensen die namen dwars door voertuigen gaan zetten...)... als je bang bent dat je foto's gestolen worden, kun je ze beter niet op internet plaatsen. Zinloos, alles is tegenwoordig digitaal te knippen, plakken, fotosoepen etc. Plaats dan een keurige titel onderin, dat staat netter. Als laatste punt, en dat zal vast niet altijd haalbaar zijn voor iedereen, is het gewoon investeren in je apparatuur. Wil je serieus ergens mee bezig, dan ontkom je daar niet aan. Dat hoeft overigens niet zo heel duur te zijn. Een redelijk statief van 1,75m hoogte kun je bij de MediaMarkt al voor 19 euro halen. Een licht gewicht statief, maar het is al een stuk beter dan niks. :)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


HardstyleFanatic

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2010, 19:07:46
Helemaal mee eens Stefanuzz! Op mijn werk hebben we het copyright links onderin staan. Simpelweg omdat je de foto`s wat je net zelf al aangeeft, kunt fotoshoppen. Voor ons is het dus min of meer reclame materiaal. Die intro`s kan ik me inderdaad wat bij voorstellen, dat vind ik persoonlijk ook teveel van het goede.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #15 Gepost op: 20 februari 2010, 19:43:57
Ik vind het ook erg vervelend dat er heel veel filmpjes worden gemaakt van slechte kwalitiet. Vaak wordt er gefilmd met een fotocamera en zoemen de mensen niet in. Dan staan ze uren te wachten totdat hun doel eigenlijk voorbij komt en dan volgen ze hem vervolgens nog eens totdat ze het voertuig helemaal uit het oog verdewenen is. Dit knippen ze dan niet van het filmpje af. Er wordt dan een filmpje van een anderhalve minuut geplaatst waar je maximaal tien seconde het echt doel goed zichtbaar ziet. Ik kan me ook vreselijk ergeren aan filmpjes waar je geen blauwe verlichting ziet of een sirene hoort. Dan kun je net zo goed het filmpje niet plaatsen. Ik vind ook dat hetzelfde voertuig niet altijd op dezelfde plek gefilmd moet worden. Ik erger me ook vaak aan die lange introotjes. Iedereen moet dit gewoon voor zichzelf weten, maar veel mensen vinden dit erg vervelend. Aan het eind van een filmpje vind ik het niet zo erg want dan kun je gewoon op stop klikken.

Over foto's gesproken; Ik vind het altijd erg leuk om foto's te zien van voertuigen maar ze moeten wel een bepaalde grote hebben en duidelijk zichtbaar zijn. Een naam erdoorheen vind ik ook niet zo erg maar niet al te groot. Hier heb ik in het begin ook wat opbouwend feedback op gekregen. De laatste tijd worden er ook erg kleine foto's geplaatst en vaak ook met een telefoon gemaakt. Dan is de kwaliteit zo slecht dat het niet leuk meer is om naar te kijken.

Dit was mijn mening  ;)
Brandweer Papendrecht


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Reactie #16 Gepost op: 20 februari 2010, 20:06:10

Youtube: 112nickelas

Als je zo'n intro ziet zoals in het bovenstaande filmpje dan klik je hem toch meteen weg?
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #17 Gepost op: 20 februari 2010, 20:17:25
:-X :-X :-X :-X

Leuk joh, mensen die half dood liggen te gaan in ambulances.. en dan zo'n schitterende tune. Wat een keuze.

Overigens, over het filmen met fotocamera's. Ik zelf maak mij daar wel schuldig aan met mijn EOS 500D. En daarmee is het qua zoomen wat minder praktisch, omdat je dat zelf moet doen en / of je daarbij geluid hoort van het verschuiven van je lens. Op zich vind ik het niet storend dat het enkel vast brandpunt is, het is er alleen iets statischer door. Prio 1 Voertuigen filmen met zoom is voor video's waarbij je een reportage probeert te maken van het incident ondergeschikt t.o.v. de beelden van het incident zelf.

---

Edit: Overigens, ik heb nog even de moeite genomen om verder te kijken dan de intro van bovenstaand filmpje. Wat is de toegevoegde waarde? We zien twee voertuigen in belabberde lichtomstandigheden waarbij de persoon in kwestie last heeft van trilhandjes... daarna wordt er gebruik gemaakt van digitale zoom waardoor het beeld zeer pixelig wordt en vervolgens zien wij twee voertuigen weg rijden. Nogmaals, wat is de toegevoegde waarde? Het heeft in ieder geval verre van nieuwswaarde. En inderdaad, het is misschien wat afkraken dit... maar daaruit kun je ook lessen leren.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #18 Gepost op: 20 februari 2010, 20:31:48
In vergelijking met vroeger vindt ik de kwaliteit van de voertuigfoto's enorm verbeterd. Je ziet steeds meer fotografen die rekening houden met factoren die de kwaliteit van de foto negatief kunnen beinvloeden (halve voertuigen, tegenlicht, halve personen, plaats van het onderwerp op de foto) en dat is wel eens anders geweest.

Vwb. de inhoudelijke kwaliteit van de foto's hoef ik niet bovenop het nieuws te zitten om een indruk van een situatie te krijgen. Ik ben dan ook meer een voertuigfreak en zie die liever op de voorgrond dan slachtoffers.

Filmpjes kijk ik wel eens. Zitten aardig wat goede tussen, maar ook best wel wat rommel. Daarvoor zou ik tegen de makers willen zeggen: bekijk 'm 10 keer en omschrijf voor jezelf of duidelijk en scherp ziet wat je eigenlijk zou moeten zien. Is dat niet het geval moet je 'm deleten.  :)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2010, 21:05:28
Ben ik nou de enige die moe wordt van al die standaard irritante arrogante reactie's? Sjonge jonge hee, dan bekijk je ze lekker niet, stuur die gene desnoods een pm, maar ga niet hier je opmerking rondbrullen. Ik bekijk ze namelijk wel met plezier.

Waar is het niveau van het forum?...
Waar is het niveau van het forum?...  ;)