Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst

Auteur Topic: Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst  (gelezen 21736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #40 Gepost op: 21 februari 2010, 22:50:33
Maar de inrichting filmen he..
Dat moet ook maar kunnen, je kan moeilijk bij een ambulancepost aankloppen: ''Hallo, zou u misschien de kofferbak van die mooie Delfis even open willen doen?''
Je hebt wel gelijk natuurlijk, dat is ook intressanter. O0

Je moet het niet letterlijk doen zoals jij het zegt maar het kan zeer zeker wel.. Niks moeilijks aan ;)


LarsAmbu

  • Aanstormend EHVer
  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 383
Reactie #41 Gepost op: 21 februari 2010, 22:53:57
Je moet het niet letterlijk doen zoals jij het zegt maar het kan zeer zeker wel.. Niks moeilijks aan ;)
Nog tips? ;D
Waar een wil is, is een weg.. Ik wil Ambulanceverpleegkundige worden. --------------------------------------------------------------------------------


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #42 Gepost op: 22 februari 2010, 07:13:30
Wie bepaalt wat slecht is? Dat lijkt mij nogal subjectief.

Elke keer een voertuig met OGS zien rijden boeit mij na het 5e filmpje ook niet meer. Als iemand de inrichting van een voertuig filmt, of aparte uitelijke kenmerken, dan boeit mij dat veel meer. Of een ongewone manoeuvre op de weg. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Precies! En hoeveel van dát soort beeldmateriaal zie je nou hier voorbij komen? Het meeste is gewoon "een berg herrie met licht" en voegt niet echt iets toe aan wat hier al aan overvloed te vinden is. De kunst is om een foto/shot te maken wat de kijker boeit en juist uitnodigt om meer materiaal van iemand te willen zien!   ;)


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Reactie #43 Gepost op: 22 februari 2010, 10:59:40
Precies! En hoeveel van dát soort beeldmateriaal zie je nou hier voorbij komen? Het meeste is gewoon "een berg herrie met licht" en voegt niet echt iets toe aan wat hier al aan overvloed te vinden is. De kunst is om een foto/shot te maken wat de kijker boeit en juist uitnodigt om meer materiaal van iemand te willen zien!   ;)

Dat kan wel zijn maar Het HV voertuigen die prio 1 rijden topic, is voor prio 1 filmpjes... anders heeft dat topic ook geen nut. dat gaat immers over Hv voertuigen die met ''een berg herrie en licht'' voorbij komen.  ???
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #44 Gepost op: 22 februari 2010, 11:51:18
Maar daar heeft hij (denk ik, ik iig wel) het weer over kwaliteit. De meeste filmpjes bij nacht die hier gepost worden zijn alleen maar een paar blauwe lampen en een hoop herrie, en dat heb ik echt wel een keer gezien na 1 of 2 keer...
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #45 Gepost op: 22 februari 2010, 11:54:56
Dat kan wel zijn maar Het HV voertuigen die prio 1 rijden topic, is voor prio 1 filmpjes... anders heeft dat topic ook geen nut. dat gaat immers over Hv voertuigen die met ''een berg herrie en licht'' voorbij komen.  ???

Je weet natuurlijk best wat ik bedoel ;D , maar ik ben de beroerdste niet en zal het met alle plezier (nog) een keer nader toelichten;

Als iemand mooi en goed beeldmateriaal heeft is het alleen maar een aanwinst voor het forum, al komt het desbetreffende "voertuig" hier al twintig keer voor. Hier zul je dan ook niemand kritisch over horen praten want dan is het een plezier om naar te kijken. Ik ben ook ooit een keer begonnen met fotograferen en foto's posten. Maar wel nadat ik eerst een flinke tijd rondgekeken had wat er hier zoal aan materiaal gepost werd. Door het gepostte spul goed te bestuderen heb ik mijzelf een boel geleerd en ben foto's gaan maken en posten die in hetzelfde verwachtingspatroon van het forum lagen.

Ook ik maak natuurlijk echte "baggerpic's", zeker met dit grauwgrijze weer. Gisteren dus wat ME voertuigen op de foto gezet, een fotootje of 60, 70. Trieste resultaat: auto's veel te donker (bijna zwart) terwijl de witte daken naadloos over gingen in de bewolking. Echt te slecht voor woorden. Dus vindt je ze nergens terug. Moet ik ze dan tóch maar plaatsen omdat ik zo graag wil laten zien wat ik gemaakt heb? Nee, want ik weet dat ik dan -zeer terecht- commentaar ga krijgen. Dat heet nou kritsch naar jezelf kijken. En dat mis ik wel bij een aantal leden. Maar ik heb al weer genoeg gezegd eigenlijk, dus...  :-X


Iets duidelijker zo?  ;)

Beetje een "ïk" verhaal geworden maar misschien dat iemand er iets aan heeft....


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
Reactie #46 Gepost op: 22 februari 2010, 12:02:27
Beetje een "ïk" verhaal geworden maar misschien dat iemand er iets aan heeft....

Zo is het hier ook.. Jij + ik = wij dus ;D


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #47 Gepost op: 11 maart 2010, 16:52:42
Ik zal eerlijk zeggen dat ik amper meer naar de foto's en filmpjes kijk omdat er toch aardig wat bagger tussen zit.

Wanneer ik ergens foto's van maak (over het algemeen de hulpdiensten niet), doe ik op locatie al een grove selectie. Alles wat onscherp, bewogen, te weg weg, te dichtbij of gewoon beroerd is qua compositie (waar ik zelfs met bewerken niets meer uit kan halen) gaat bij mij al weg.
Eenmaal thuis gekomen vind er een grote selectie plaats op de eerder genoemde punten en kijk ik ook naar de belichting. Er zit nl. verschil tussen wat je op de camera ziet en uiteindelijk op het beeldscherm te zien krijgt. Alles wat over- of onderbelicht is en niet meer te redden valt gaat weg.

Van 100 foto's die ik maak, kan ik er zo maar een stuk of 15 a 20 van overhouden die mij enigszins kunnen bekoren. Dat aantal gaat nog eens door de (photoshop) mangel en uiteindelijk gooi ik maar een fractie daarvan op de diverse fora om te laten zien. Deze foto's zijn nabewerkt, rechtgezet, goed belicht, scherp en heb ik goed nagedacht over de compositie. Wat men er dan van vind is natuurlijk allemaal subjectief, want zoveel mensen, zoveel verschillende smaken, maar ik heb er wel de nodige aandacht aan besteed en goed nagedacht om wat ik ging plaatsen (geen 13 uit een dozijn foto's, dus enige variatie).

Hier schort het er nog wel eens aan wat men plaatst. Er worden gewoon onscherpe, bewogen, slecht belichte, scheve en foto's met een beroerde compositie geplaatst. Foto's worden voor mijn gevoel niet bewerkt, maar gewoon online gegooid (CF-dump) en het liefst ook nog 13 uit een dozijn. Na 2 foto's ben ik er dan wel klaar mee.
Kijk eens wat kritischer naar je eigen foto's en stel jezelf eens de vraag of de foto kwalitatief goed genoeg is om te laten zien.

En wat de apparatuur betreft: de fotograaf/cameraman maakt de beelden, de foto- of filmcamera is slechts het hulpmiddel om het vast te leggen. Een goede cameraman of vrouw kan ook met een goedkope camera goede foto's/films maken.
Goede apparatuur is daarom niet altijd noodzakelijk, al maakt dat het fotograferen soms wel makkelijker weet ik uit eigen ervaring ;)
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #48 Gepost op: 16 maart 2010, 09:07:50
Om als topicstarter nog maar even te reageren.

Ik snap best dat kwaliteit subjectief is, heel goed zelfs. Niet om iemand aan te vallen, maar puur ter informatie: ik fotografeer al jaren hulpdiensten en lever daarnaast (in opdracht) aan verscheidene media. Ik weet dus best waar ik over praat. Het ging mij niet per definitie om de kwaliteit (al vind ik dit ook beste een leuke discussie) maar vooral over de hoeveelheid van deze  filmpjes, een pagina vol met (inderdaad, vaak van slechte kwaliteit zijnde) ambulances die met O&Gs rijden vind ik gewoon niet interessant. ;)
Blijkbaar zit er dan vanuit je professionalisme een soort filter in je hoofd ingebouwd waardoor je niet de noodzaak ziet alles wat je maakt te publiceren. Dat is mooi, maar je moet ook in de gaten hebben dat dit geen forum is van professionele filmers/fotografen. Het criterium wat mensen hanteren wanneer ze hier plaatsen is niet 'is het kwalitatief goed', maar 'vond ik het leuk en interessant'. Het plaatsen van een post, filmpje of fotootje is meer het resultaat van interesse dan een poging professioneel te worden.

Uit jouw reactie merk ik echter wel dat jij een bepaalde frustratie hiermee hebt, misschien omdat jij het anders zou doen... maar ja, ik weet niet of je verwachtingen dan reëel zijn. Wat maakt het uit dat er crap op dit forum staat? Ik zelf maak ook graag hier en daar een (hoop ik goede) foto, maar ik stoor me niet aan anderen omdat zij een ander beeld hebben bij 'fotografie' dan ik. En net als Tim post ik foto's ook voornamelijk op andere sites. Wel probeer ik wanneer er vragen zijn over fotografie of postprocessing deze te beantwoorden, om anderen ook vooruit te helpen wat dat betreft.

Waarschijnlijk zijn er andere fora of sites voor en door filmers/fotografen/reporters waar alleen maar kwaliteit wordt gepost, dat zouden betere plekken zijn om dit soort discussies te voeren.

Ik zelf stoor
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #49 Gepost op: 16 maart 2010, 10:14:58
Blijkbaar zit er dan vanuit je professionalisme een soort filter in je hoofd ingebouwd waardoor je niet de noodzaak ziet alles wat je maakt te publiceren. Dat is mooi, maar je moet ook in de gaten hebben dat dit geen forum is van professionele filmers/fotografen. Het criterium wat mensen hanteren wanneer ze hier plaatsen is niet 'is het kwalitatief goed', maar 'vond ik het leuk en interessant'. Het plaatsen van een post, filmpje of fotootje is meer het resultaat van interesse dan een poging professioneel te worden.

Uit jouw reactie merk ik echter wel dat jij een bepaalde frustratie hiermee hebt, misschien omdat jij het anders zou doen... maar ja, ik weet niet of je verwachtingen dan reëel zijn. Wat maakt het uit dat er crap op dit forum staat? Ik zelf maak ook graag hier en daar een (hoop ik goede) foto, maar ik stoor me niet aan anderen omdat zij een ander beeld hebben bij 'fotografie' dan ik. En net als Tim post ik foto's ook voornamelijk op andere sites. Wel probeer ik wanneer er vragen zijn over fotografie of postprocessing deze te beantwoorden, om anderen ook vooruit te helpen wat dat betreft.

Waarschijnlijk zijn er andere fora of sites voor en door filmers/fotografen/reporters waar alleen maar kwaliteit wordt gepost, dat zouden betere plekken zijn om dit soort discussies te voeren.

Ik zelf stoor
Beste Engel,

Lees mijn post eens goed. Ik heb het over de kwantiteit. ^-^
343, never forget.