Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst

Auteur Topic: Kritisch kijken naar eigen foto's/video's die men plaatst  (gelezen 21872 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 18 augustus 2010, 22:02:54
Zo'n foto zegt dan namelijk meer over mijn kwaliteiten als fotograaf als over het incident  0098 0098

Dat dan weer terzijde.......voor mezelf zou ik me er niet druk over maken......... 8)  ;)  0098


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #81 Gepost op: 19 augustus 2010, 08:46:37
Inderdaad, al zou ik me, wanneer ik maar 1 slechte foto van een schoorsteenbrandje had, wel afvragen of het plaatsen van een degelijk slechte foto zoveel nieuwswaarde heeft.
Zo'n foto zegt dan namelijk meer over mijn kwaliteiten als fotograaf als over het incident  0098 0098
En toch zullen er mensen zijn die er blij mee zijn. Hoe vaak zitten we niet te roepen om beeldmateriaal van een groter incident in de beginfase. Zat mensen zijn dan blij met een onzuivere foto afkomstig van bijvoorbeeld twitter, zodat we ons een beeld kunnen vormen. Hoe ver gaan we dan? Gaan we de mensen op twitter ook  aanspreken over hun slechte fotokwaliteiten? Nee toch? We nemen het voor lief en zijn blij dat we informatie krijgen.

Ik blijf erbij dat we veel te veel bezig zijn met andere mensen terecht te wijzen op zaken wat ons niets aangaat. En dat gaat ons uiteindelijk leden kosten op dit forum. Als Jantje op Pietje een foto post waar die een hoop kritiek op krijgt zal die zich de volgende keer bedenken. En als je dan op het brandweerforum geen kritiek krijgt weet ik al wat Jantje of Pietje volgende keer zijn foto’s post, met als gevolg dat wij hier door ons eigen toedoen zaken gaan missen. Ik kom hier tenslotte om te leren en informatie op te doen. Als ik die hier niet meer vind zal ik uiteindelijk ergens anders gaan zoeken. Waarschijnlijk zullen de andere dat dan ook doen. Uiteindelijk blijven dan wat mensen over op dit forum die dan de hele dag lekker kritiek op elkaar kunnen blijven geven. Ik draaf dan wel door, en praat ver vooruit, maar het is wel wat je uiteindelijk gaat creëren. Ik hoop dan ook van harte dat de mods dit niet accepteren.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #82 Gepost op: 19 augustus 2010, 09:09:35
Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat je hem nu opdient en de meeste fotografen zijn mensen die goed tegen kritiek kunnen, zelfs graag kritiek horen en daar van leren.

Het is ook een beetje afhankelijk van het topic, wanneer je foto's plaatst in het topic "mooie hulpverleningsfoto's" dan mag je daar wat anders verwachten als bij de meer algemene topics waar een foto meer illustratief is.
Foto's worden in de rubriek "Mooie foto's" daar immers geplaatst omdat ze mooi (zouden) zijn.
Nu kun je natuurlijk zeggen "wat is mooi" maar dan kun je de toevoeging "mooi" net zo goed weglaten, in ieder geval moet er in een dergelijk topic ruimte zijn om te discusieren over de kwaliteit van de geplaatste foto's.

Is het dan zo erg dat sommigen als gevolg van kritiek in dergelijke topics niet meer klakkeloos alles op het forum posten waar een blauw zwaailicht op staat ?
Ik geloof ook niet dat het de enige doelstelling van het forum is om zoveel mogelijk foto's te posten.
Minder foto's maar dan van hogere kwaliteit zal naar mijn idee eerder leiden tot meer bezoekers/leden dan tot minder.

Mijn persoonlijke mening, maar dat is dan ook persoonlijk, is dat ik liever ga voor kwaliteit als kwantiteit, anderen mogen daar dus heel anders over denken en sommigen zullen dat ongetwijfeld ook doen (en dat is hun goed recht)

Om terug te komen op de titel van het topic, ik denk dat het niet slecht is, ongeacht op welke nivo je fotografeert, om kritisch naar je eigen producten te kijken, daar kun je alleen maar van leren en beter van worden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #83 Gepost op: 19 augustus 2010, 09:10:52
Er is een periode geweest dat men hier echt gewoonweg van alles plempte, hóe het er ook uitzag. Als je veelvuldig van dat soort plaatjes tegenkomt sla je dit forum op een gegeven moment ook over.

Iemand die hier met goede bedoelingen zijn eerste plaatjes laat zien en daarbij op normale wijze met de aangegeven tips/kritiek om kan gaan is/blijft hier volgens mij van harte welkom. Maar het komt ook voor dat niet dat er niets met de tips gedaan wordt en men gewoon stug door blijft posten. Dat kost wel bezoekers..

Gewoon goed rondkijken en lekker inlezen en je weet vanzelf wat er van "je" verwacht wordt..  :)


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #84 Gepost op: 19 augustus 2010, 11:39:42
En toch zullen er mensen zijn die er blij mee zijn. Hoe vaak zitten we niet te roepen om beeldmateriaal van een groter incident in de beginfase. Zat mensen zijn dan blij met een onzuivere foto afkomstig van bijvoorbeeld twitter, zodat we ons een beeld kunnen vormen. Hoe ver gaan we dan? Gaan we de mensen op twitter ook  aanspreken over hun slechte fotokwaliteiten? Nee toch? We nemen het voor lief en zijn blij dat we informatie krijgen.

Ik blijf erbij dat we veel te veel bezig zijn met andere mensen terecht te wijzen op zaken wat ons niets aangaat. En dat gaat ons uiteindelijk leden kosten op dit forum. Als Jantje op Pietje een foto post waar die een hoop kritiek op krijgt zal die zich de volgende keer bedenken. En als je dan op het brandweerforum geen kritiek krijgt weet ik al wat Jantje of Pietje volgende keer zijn foto’s post, met als gevolg dat wij hier door ons eigen toedoen zaken gaan missen. Ik kom hier tenslotte om te leren en informatie op te doen. Als ik die hier niet meer vind zal ik uiteindelijk ergens anders gaan zoeken. Waarschijnlijk zullen de andere dat dan ook doen. Uiteindelijk blijven dan wat mensen over op dit forum die dan de hele dag lekker kritiek op elkaar kunnen blijven geven. Ik draaf dan wel door, en praat ver vooruit, maar het is wel wat je uiteindelijk gaat creëren. Ik hoop dan ook van harte dat de mods dit niet accepteren.


Ik denk niet dat het zo'n vaart gaat lopen. Twitterpics worden hier vaak door anderen dan de eigenlijke fotograaf neergezet. Daar kan je verder ook niets aan doen. Waar het mij om gaat is dat men soms even wat kritischer naar zijn/haar eigen gemaakte foto's gaat kijken voordat de foto's gepost worden.
Dat er soms in het begin van een flinke brand geen goede foto's zijn a la, maar naarmate er meer fotografen TP komen met wat betere apparatuur zou je ook wat beter mogen verwachten en dat deze ook even kritischer naar hun foto's kijken.

Zoals Jacques al aangaf worden o.a. in het 'Mooie foto's' of 'Mooie inzetfoto's' vaak gewoon slechte foto's neergezet. Daar zou je het niveau zeker wel wat hoger verwachten dan in het 'Actuele'-board. Het tegendeel is echter waar. Vaak worden in de 'Mooie' topics de meest slechte foto's neergezet. Ik heb een tijd gehad dat ik daar gewoon niet meer keek en laatst zag ik dat er gewoon haast niets veranderd was.
Een mooie foto in de 'Mooie inzetfoto's' en 'Mooie foto's moeten dan ook gewoon goed zijn en geen totaal technisch imperfecte foto (onscherp, bewogen, scheef, onder- of overbelicht enz.) en ze moeten wat vertellen aan de kijker.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #85 Gepost op: 19 augustus 2010, 11:52:40
Ik denk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat je hem nu opdient en de meeste fotografen zijn mensen die goed tegen kritiek kunnen, zelfs graag kritiek horen en daar van leren.
Het is ook een beetje afhankelijk van het topic, wanneer je foto's plaatst in het topic "mooie hulpverleningsfoto's" dan mag je daar wat anders verwachten als bij de meer algemene topics waar een foto meer illustratief is.
Foto's worden in de rubriek "Mooie foto's" daar immers geplaatst omdat ze mooi (zouden) zijn.
Nu kun je natuurlijk zeggen "wat is mooi" maar dan kun je de toevoeging "mooi" net zo goed weglaten, in ieder geval moet er in een dergelijk topic ruimte zijn om te discusieren over de kwaliteit van de geplaatste foto's.
Beste Jacques
Dat verschilt zeer zeker per topic . Echter er is een wezenlijk verschil tussen fotografen en plaatjesschieters. In de topic ‘’mooie foto’s’’ moet je alleen foto’s plaatsen als jezelf een spiegel durft voor te houden en tegen kritiek kunt. Zolang er dan opbouwende kritiek wordt gegeven is het prima.
Is het dan zo erg dat sommigen als gevolg van kritiek in dergelijke topics niet meer klakkeloos alles op het forum posten waar een blauw zwaailicht op staat ?
Ik geloof ook niet dat het de enige doelstelling van het forum is om zoveel mogelijk foto's te posten.
Minder foto's maar dan van hogere kwaliteit zal naar mijn idee eerder leiden tot meer bezoekers/leden dan tot minder.
Ik vind het erg als iemand wordt afgebrand terwijl hij er niet om vraagt. Op een enkeling na heb ik ook niet de indruk dat er iemand zomaar foto’s wil posten om het even. Ik blijf erbij dat je de mensen in hun waarde moet laten. Alleen dan hou je een actief forum in plaats een forum waar mensen alleen durven mee te lezen. Nogmaals om mensen hun foto’s te beoordelen moet je op een fotografieforum zijn en niet op een hulpverleningsforum.
Mijn persoonlijke mening, maar dat is dan ook persoonlijk, is dat ik liever ga voor kwaliteit als kwantiteit, anderen mogen daar dus heel anders over denken en sommigen zullen dat ongetwijfeld ook doen (en dat is hun goed recht)

Om terug te komen op de titel van de topic, ik denk dat het niet slecht is, ongeacht op welke nivo je fotografeert, om kritisch naar je eigen producten te kijken, daar kun je alleen maar van leren en beter van worden.

Helemaal mee eens, maar dat moet natuurlijk een ieder voor zichzelf invullen. En in alle andere gevallen denk ik dan weer aan dat kruisje rechts boven in beeld. De opmerking dat het goed is om kritisch naar je eigen foto’s te kijken vind ik volledig terecht. Dat is iets wat men moet doen. Maar dan krijg je weer de vraag, wie zijn wij om te zeggen dat een foto niet goed is terwijl de eigenaar er reuze trots op is. Maar uiteraard is het een ieder vrij om er anders over te denken. Daarom zitten we tenslotte op een forum. Ik vraag me trouwens af wat de mening van de mods is?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Gast48368

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:07:43
Daarom zitten we tenslotte op een forum. Ik vraag me trouwens af wat de mening van de mods is?


Als je goed leest, dan lees je die hierboven wel ergens tussen de bedrijven door.  ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #87 Gepost op: 19 augustus 2010, 12:57:31
Als je goed leest, dan lees je die hierboven wel ergens tussen de bedrijven door.  ;)

Kijk, daar zit zeker ook een wezenlijk verschil tussen.......dit  is een HV forum waarvan de leden snel iets nieuws willen zien en lezen m.b.t. een calamiteit. Een foto met een mobieltje is dan al snel gemaakt en wordt via twitter verspreid. Ik vind dat het posten van dit soort foto's laagdrempelig moet houden.

Waar het op het forum om draait, is het nieuws. De niet professionele fotografen zijn helemaal niet met de technische kant van een foto bezig. Mocht je je daar wel voor interesseren dan kun je altijd nog lid worden van fotografiefora's welke er zat te vinden zijn op het internet.

Je hebt gelijk... gelezen  :)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #88 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:00:34
Ja duidelijk hoor (voor mij - ;))

Daarom mag je in een topic ook een link en een foto toevoegen welke iets TOEVOEGD aan het incident. Bovenstaande foto voegt niets toe. Een onscherpe foto met een rokende schoorsteen met daarbij een brandweerwagen en/of brandweerlieden weer wel.  ;)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #89 Gepost op: 19 augustus 2010, 13:12:46
Ja duidelijk hoor (voor mij - ;))


Kijk!
Ondanks dat het op zicht een leuke plaats is voegt dit in principe niets toe aan betreffende topic. In een fotoserie van betreffende incident komt hij dan wel weer op zijn plaats. Dat zegt dan weer niets over de kwaliteiten van betreffende fotograaf.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.