GRIP 2 HV Botsing metro's, Metrostation Wibautstraat - Amsterdam 20-02-2010

Auteur Topic: GRIP 2 HV Botsing metro's, Metrostation Wibautstraat - Amsterdam 20-02-2010  (gelezen 22440 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Stond nog niet bepaald op pagina 2 of heb ik wat gemist.. ::) :-X

Nee, je hebt niets gemist. Foutje van mijn kant ;)
Bij deze weer hersteld.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Veel speculaties over oorzaak metrobotsing

knip

31 mensen raakten gewond bij de botsing. Brenda Boers zat in de achterste wagon van de stilstaande metro.

knip

Bron en filmpje: http://www.at5.nl/artikelen/34242/vette-rails-mogelijk-oorzaak-metrobotsing

Die stilstaande metro was toch leeg?


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Verzoek aan de Mod.....

Graag de woordenwisseling over het fotografie van martijn voor laten zetten op http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,12916.0.html

Het gaat over de metro botsing, maar daar is de laatse paar pagina's niets meer van te merken....


Inderdaad. Gelijk ook een nieuwtje over de botsing:


Glad spoor was oorzaak metrobotsing

Een glad spoor was zaterdag de oorzaak van de botsing van twee metrostellen. Dat is de voorlopige conclusie van het eerste onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW).


Foto: Olim Bajmat

Door het gladde spoor gleed een metro voorbij een stopsein, aldus de IVW. Dat gebeurde nadat de bestuurder van die metro al op de rem had getrapt. Het glijden is waarschijnlijk het gevolg van een niet goed functionerende smeerinstallatie. De betreffende metro botste tegen een stilstaande metro bij station Wibautstraat. Hierdoor raakten 31 mensen gewond. Negen van hen, onder wie de bestuurder, moesten met nekklachten naar het ziekenhuis. De overige passagiers raakten lichtgewond.

Bron: http://www.at5.nl/artikelen/34329/glad-spoor-was-oorzaak-metrobotsing


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Bezorgdheid over veiligheid metro's

De SP, VVD en CDA willen zo snel mogelijk opheldering van verantwoordelijk wethouder Hans Gerson over het functioneren van de veiligheidssystemen van de Amsterdamse metro.

De partijen reageren daarmee op de metrobotsing van afgelopen zaterdag bij station Wibautstraat. Daarbij raakte 31 mensen gewond. Tien van hen werden naar een ziekenhuis gebracht. De partijen hebben schriftelijke vragen aan Gerson gesteld over het ongeluk. Ze willen onder andere weten of het zogenoemde veiligheidsconcept Safe-Haven wel wordt  toegepast. Daarbij moeten metro's bij calamiteiten als dat mogelijk is doorrijden naar het eerstvolgende station en anders blijven wachten. Het is onduidelijk waarom zaterdag metro 54 naar station Wibautstraat reed, terwijl daar al een voertuig stilstond. Volgens de voorlopige conclusie van het eerste onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) kwam de aanrijding omdat de metro door het gladde spoor voorbij een stopsein gleed.

Wethouder Gerson heeft laten weten dat hij niet wil reageren voordat het onderzoek volledig is afgerond.

Bron & filmpje: http://www.at5.nl/artikelen/34332/metro-3



Kan de discussie over foto etc. niet afgesplitst worden, vanaf pagina 3 gaat het bijna alleen maar daarover en steeds verder off topic ?


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Bezorgdheid over veiligheid metro's

De SP, VVD en CDA willen zo snel mogelijk opheldering van verantwoordelijk wethouder Hans Gerson over het functioneren van de veiligheidssystemen van de Amsterdamse metro.

De partijen reageren daarmee op de metrobotsing van afgelopen zaterdag bij station Wibautstraat. Daarbij raakte 31 mensen gewond. Tien van hen werden naar een ziekenhuis gebracht. De partijen hebben schriftelijke vragen aan Gerson gesteld over het ongeluk. Ze willen onder andere weten of het zogenoemde veiligheidsconcept Safe-Haven wel wordt  toegepast. Daarbij moeten metro's bij calamiteiten als dat mogelijk is doorrijden naar het eerstvolgende station en anders blijven wachten. Het is onduidelijk waarom zaterdag metro 54 naar station Wibautstraat reed, terwijl daar al een voertuig stilstond. Volgens de voorlopige conclusie van het eerste onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) kwam de aanrijding omdat de metro door het gladde spoor voorbij een stopsein gleed.

Wethouder Gerson heeft laten weten dat hij niet wil reageren voordat het onderzoek volledig is afgerond.

Bron & filmpje: http://www.at5.nl/artikelen/34332/metro-3

Typisch politiek; Er gebeurt iets en we moeten gelijk weer bezorgd zijn. Ik heb weinig met A'dam, kom er zo min mogelijk  ^-^ O0 Zoveel grote incidenten zijn er niet met een metro. Niet in A'dam en niet in R'dam. De systemen lijken redelijk goed te werken.

Als ik kijk dat bijv. in Vlaardingen in korte tijd een tram uit de rails loopt, in Haaglanden dat ook regelmatig gebeurt. Oke die gaan iets trager en staan niet in een tunnel..Daar zou ik me dan nog eerder bezorgd om maken....

Ik denk met een reactie van deze partijen...het worden zeker snel verkiezingen en iedereen moet zich zogenaamd bezorgd tonen. Als er wat gebeuren moet is er geen geld, maar scoren over de rug van de burger; dan staan ze weer vooraan. Zal wel weer erger worden naar de landelijke verkiezingen toe. (Het grote voorliegen is weer begonnen :( )
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Typisch politiek; Er gebeurt iets en we moeten gelijk weer bezorgd zijn. Ik heb weinig met A'dam, kom er zo min mogelijk  ^-^ O0 Zoveel grote incidenten zijn er niet met een metro. Niet in A'dam en niet in R'dam. De systemen lijken redelijk goed te werken.

Als ik kijk dat bijv. in Vlaardingen in korte tijd een tram uit de rails loopt, in Haaglanden dat ook regelmatig gebeurt. Oke die gaan iets trager en staan niet in een tunnel..Daar zou ik me dan nog eerder bezorgd om maken....

Ik denk met een reactie van deze partijen...het worden zeker snel verkiezingen en iedereen moet zich zogenaamd bezorgd tonen. Als er wat gebeuren moet is er geen geld, maar scoren over de rug van de burger; dan staan ze weer vooraan. Zal wel weer erger worden naar de landelijke verkiezingen toe. (Het grote voorliegen is weer begonnen :( )

Het is wel een terechte vraag of het savehaven principe wel altijd werkt... Een metro moet bij dit principe altijd vrij naar het volgende station kunnen rijden. Het station voor de metro moet dan, voor dat de metro vertrekt, vrij zijn. Anders moet hij voor een rood sein, in de tunnel, stoppen. In de meeste metro tunnels zijn de ontvluchtings mogelijkheden minimaal. Als je bij brand in de tunnel tot stilstand komt omdat je het volgende station niet kan bereiken dan gaan er meer slachtoffers vallen dan bij schiphol en volendam samen....  :-X :-X Een terechte vraag dus van de gemeenteraad en dit geeft blijk van kennis.  O0 Ik ben wel anders gewend van gemeenteraadsleden... ;)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Het is wel een terechte vraag of het savehaven principe wel altijd werkt... Een metro moet bij dit principe altijd vrij naar het volgende station kunnen rijden. Het station voor de metro moet dan, voor dat de metro vertrekt, vrij zijn. Anders moet hij voor een rood sein, in de tunnel, stoppen. In de meeste metro tunnels zijn de ontvluchtings mogelijkheden minimaal. Als je bij brand in de tunnel tot stilstand komt omdat je het volgende station niet kan bereiken dan gaan er meer slachtoffers vallen dan bij schiphol en volendam samen....  :-X :-X Een terechte vraag dus van de gemeenteraad en dit geeft blijk van kennis.  O0 Ik ben wel anders gewend van gemeenteraadsleden... ;)
Mee eens. Wat mij echter altijd stoort in dit soort zaken is dat de Politiek het hoogste woord heeft na dat ene kalf. Daarvoor hoor je ze niet, en als de storm en de winst geluwd is, hoor je ze ook niet meer. Het principe is bedacht en wordt op veel plaatsen toegepast. Of het nu de Metro, de HSL, etc is. Dit soort zaken worden op diverse niveau's doorgesproken en ik denk dat iedereen ziet waar de problemen zitten. Spreek je op dat moment uit.

De reden dat de smering niet klopte en er al een voertuig op het vak stond; Dat is reden voor onderzoek. Ik blijf er echter bij dat we geen rampen en ongevallen kunnen voorkomen. Je kan ze heel ver uitsluiten tegen een hoge prijs. Die prijs willen we als gemeenschap er niet voor uitgeven; Sterker nog de overheden beknibbelen hier op. Kijk maar naar "het meer blauw op straat" icm bezuinigen.

De uiteindelijke vragen zijn;
- Wat willen wij voor veiligheidsniveau bereiken
- Wat willen wij ervoor uitgeven
- Wat kunnen we uitgeven
- Accepteren we dat we hierdoor een lager veiligheids niveau krijgen

Te vaak is het nu heel hard brullen dat het beter moet (Scoren). Daarna in stilte budgetten verlagen en plannen afknallen. Bewust de kosten kiezen boven de veiligheid. Dan gebeurt er een incident en gaan we terug naar het begin van de paragraaf.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
Metrobestuurders maken zich zorgen

Metro's kunnen in het geval van een calamiteit vast komen te staan in de tunnelbuis. In een noodsituatie kan het voertuig dan niet doorrijden naar een station om de reizigers veilig uit laten stappen. Dat verklaren GVB-medewerkers anoniem tegen AT5.

Zaterdag raakten 31 mensen gewond na een botsing van twee metro's op station Wibautstraat. Volgens het GVB gleed de metro, waarschijnlijk door een vetlaag, op de rails door een rood sein. De vraag is waarom het voertuig überhaupt de tunnel inreed terwijl het volgende station niet vrij was. Verschillende metrobestuurders van het GVB verklaren dat het veiligheidssysteem niet waterdicht is.


Bron en filmpje waar een en ander word uitgelegd: http://www.at5.nl/artikelen/34395/zorgen-gvb-medewerkers-over-metro


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/metrobotsing-amsterdam/

Sector Railverkeer

Metrobotsing, Wibautstraat Amsterdam

Startdatum onderzoek 9 maart 2010
Einddatum onderzoek  

Type onderzoek Volledig

Status onderzoek Lopend

Op zaterdag 20 februari 2010 vond om 16.22 uur op het ondergrondse metrostation Wibautstraat in Amsterdam een kop-staartbotsing plaats tussen twee metrotreinen van het GVB. Bij deze botsing raakten 31 mensen gewond en ontstond aanzienlijke materiële schade aan beide metrotreinen.

De Onderzoeksraad is een onderzoek gestart naar de directe en achterliggende oorzaken van de metrobotsing.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ik kwam tijdens het surfen op internet toevallig de resultaten van het onderzoek tegen:

Het rapport zelf staat hier: http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/metrobotsing-amsterdam/
Nog enkele andere bijlages te vinden via: http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/metrobotsing-amsterdam/
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.