Wat ik me nou altijd al heb afgevraagt..

Auteur Topic: Wat ik me nou altijd al heb afgevraagt..  (gelezen 7314 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ikke

  • Gast
Gepost op: 20 april 2004, 17:56:19
wat doet de brandweer bij een ongeval met beknelling en een auto te water? Dus dat het slachtoffer dat in de auto zit die te water is gegaan ook nog eens bekneld zit?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2004, 19:02:12
wat doet de brandweer bij een ongeval met beknelling en een auto te water? Dus dat het slachtoffer dat in de auto zit die te water is gegaan ook nog eens bekneld zit?
hangt er van af hoe diep de auto ligt.Als de auto nog vrij aan de kant ligt zou er nog geknipt kunnen worden terwijl de auto nog in het water ligt,als hij kopje onder ligt zal toch de auto eerst op de kant gezet moeten worden ;)


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #2 Gepost op: 20 april 2004, 19:05:09
auto op de kant takelen en daar los knippen.
Veel overlevingskansen zijn er niet voor zo'n persoon.
Maar het is verder erg afhankelijk wat de duikers kunnen doen. Maar duikers hebben meestel een flinke aanrijdtijd (langer dan jij je adem in kan houden) dus wordt het al gauw een berging.


Gast48368

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 20 april 2004, 19:06:26
wat doet de brandweer bij een ongeval met beknelling en een auto te water? Dus dat het slachtoffer dat in de auto zit die te water is gegaan ook nog eens bekneld zit?

In ieder geval trachten te zorgen dat het slachtoffer niet kan verdrinken, en bij zo'n melding wordt er meteen een takelwagen ingeschakeld( en een brandweerduikploeg geallarmeerd), om het voertuig zo snel mogelijk uit het water te kunnen halen.
Dan pas kun je een bekneld persoon bevrijden.


ikke

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 20 april 2004, 20:49:55
nou, dan hoop ik dat zoiets nooit is voorgekomen..


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #5 Gepost op: 20 april 2004, 21:57:13
helaas al wel voorgekomen. :'(
Afhankelijk van waar de takel vandaan moet komen een poging wagen om met kabel aan ts of hv op de kant te trekken. In ieder geval vast lussen klaarmaken om te kunnen takelen.
Bij ons gaat er standaard een ladderwagen of hw mee. Hier kun je "iets" mee. En nood breekt wetten en in ieder geval proberen met redgereedschap door duikers vast met bevrijding te beginnen. Hoogstwaarschijnlijk zal dit voor het SO niet meer baten.
99 van de 100 waterongevallen waar mensen door de duikers van de brandweer eruit gehaald worden deze al zijn overleden. Laat staan dat ze danook nog bekenled zitten.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #6 Gepost op: 20 april 2004, 22:20:48
wisten jullie dat auto te water een typisch nederlands probleem is, de SWOV heeft daar uitgebreid onderzoek naar gedaan, deze resultaten zijn ook op hun site vrij te downloaden.
Nemo me impune lacessit


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 21 april 2004, 21:22:23
ik ben misschien blond maar wat is swov? en welke site hebben zij dan?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #8 Gepost op: 21 april 2004, 22:30:56
Hee, nu maak je je er nog al heel makkelijk van af hoor. Kijk eens op www.swov.nl en je ziet het! ;)
SWOV = Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. 8)

Christian


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 21 april 2004, 22:33:32
SWOV staat voor ''stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid''

zij doen allerlij onderzoek op verzoek van de overheid naar verkeers veiligheid.
vaak in samenwerking met TNO of de Technische universiteiten, sterker nog een aantal mensen die bij de swov werken zijn vaak ook nog hoogleraar of buitengewoon hoogleraar op de universiteit

http://www.swov.nl/

ik kijk regelmatig of daar een rapport verschijnt waar ik iets aan heb voor mijn werk

groeten
Nemo me impune lacessit