kelderprocedure

Auteur Topic: kelderprocedure  (gelezen 12723 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 21 april 2004, 20:44:06
Net waarnemer geweest bij een oefening, waarbij een kelderbrand moest worden bestreden. Tevens bevond zich een slachtoffer in de kelder. De kelder had maar 1 ingang; een laddertje naar beneden (ca 2 meter).
Na afloop van de oefening ontstond er een discussie over de kelderprocedure. De bevelvoerder was van mening dat dan 3 man de kelder ingaan. Ikzelf was van mening dat er 1 man boven blijft staan voor het doorvoeren van de slang en 2 man naar beneden gaan voor verkenning. Jullie raden de vraag natuurlijk nu al: Wat is de 'goede' of meest gebruikte procedure? Ben benieuwd naar jullie mening.

groet Siebert




fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #1 Gepost op: 21 april 2004, 21:20:27
wat volgens mij de procedure is is het volgende:

je moet met minimaal 3 personen zijn om een kelder in te gaan.
er moet ten aller tijde een straal mee.
Bovenaan de trap voldoende lengte neerleggen dat je zeker de trap af kunt.
2 personen gaan met straal "snel" naar beneden. Je moet hier door het meest hete punt. de derde persoon die bovenaan de trap staat heeft als functie de straal zo snel als mogelijk mee in te voeren zodat het "warme" stuk zo snel mogelijk gepasseerd kan worden.

Wanneer er meerdere stralen in de kelder nodig zijn dan steeds deze methode toepassen. Denk er wel aan dat door stoomvorming de hitte nog heter word en dus nog sneller af gedaald dient te worden.

Als je zeker weet dat er nog een so in de kelder ligt probeer dan geen water te gebruiken.... dit geldin alle situatie's natuurlijk. Wel je eigenveiligeheid in acht nemen dus wanneer het niet anders kan dan moet het maar.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2004, 01:34:16
Hier moet weinig meer aan toe gevoegd worden..... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2004, 17:11:39
neuu,das klare en duidelijke uitleg ;D


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #4 Gepost op: 22 april 2004, 21:16:26
ik geloof dat dit ongeveer de eerste keer is dat mensen het met me eens zijn....... :o ;D ;D 8) ;)

Maar fireman R wat kan er dan nog wel aan toegevoegd worden bener wel benieuwd na?


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 23 april 2004, 01:49:15
ik geloof dat dit ongeveer de eerste keer is dat mensen het met me eens zijn....... :o ;D ;D 8) ;)

Maar fireman R wat kan er dan nog wel aan toegevoegd worden bener wel benieuwd na?

Niks dus...... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 23 april 2004, 16:29:20
ik geloof dat dit ongeveer de eerste keer is dat mensen het met me eens zijn....... :o ;D ;D 8) ;)

ik dacht zo dat wij het wel vaak met elkaar eens zijn...........toch ??? :-\ ;D ;D ;D


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #7 Gepost op: 23 april 2004, 21:24:36
ja wel vaker met elkaar eens maar meestal niet de eerste keer :-[ moet vaak met meerdere argumenten komen. En dat hoort ook zo anders is er ook niets aan en je wilt tenslotte toch van elkaar leren :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 23 april 2004, 21:29:43
ja wel vaker met elkaar eens maar meestal niet de eerste keer :-[ moet vaak met meerdere argumenten komen. En dat hoort ook zo anders is er ook niets aan en je wilt tenslotte toch van elkaar leren :)
ach een goede discussie is altijd goed voor de verstandhouding,en als je maar goed naar elkaars argumenten luisterd/leest kunnen het leuke discussies worden ;D ;D,zonder elkaar af te kappen enz.Zoals op een aantal prikborden gebeurt :-X :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #9 Gepost op: 23 april 2004, 21:42:10
ben ik het ook mee eens. kijk niet zoveel op andere prikborden op deze site kun je van alles wat vinden en de mensen geven een eigen mening en durven ook toe te geven als een ander er een "betere"of andere kijk op heeft.