kelderprocedure

Auteur Topic: kelderprocedure  (gelezen 12770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #20 Gepost op: 6 mei 2004, 08:20:30
Volgens mij moest ik voor obm leren dat een kelderbrand een middelbrand is. Ik heb het dan ook bij mijn examen repressie (in Margraten) gehad. Dit omdat je een derde man bij de ingang van de kelder moest zetten. Deze kon dan kontact houden met de ploeg in de kelder, slang doorvoeren, mogelijk so aanpakken. Deze moest dan ook de hele inzet van de "kelderploeg" bij de ingang blijven. De ander ploeg (2e TAS) moest dan de woning doorzoeken.

gr
Lamper


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #21 Gepost op: 6 mei 2004, 11:27:07
ja kan ik me iets bij voorstellen.
maar je gaat toch eerste de verdieping/begane grond verkennen vor je de kelder ingaat?


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 6 mei 2004, 12:26:10
ja kan ik me iets bij voorstellen.
maar je gaat toch eerste de verdieping/begane grond verkennen vor je de kelder ingaat?
Als het SO in de kelder zit, lijkt het mij sterk dat je dan eerst de begane grond en de 1e verdiep gaat controleren.... :-\


Pieter M

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 6 mei 2004, 13:18:09
Nou, daar ben ík het dan weer niet mee eens. Wel eens gehoord van doorslagen? Ik heb altijd geleerd dat je je verkenning eerst horizontaal, dan verticaal doet.

Áls er een doorslag zou zijn vanuit de kelder naar de bovengelegen verdieping zou je ingesloten kunnen raken in de kelder. Wat dat betreft is het dus wel degelijk van belang toch eerst even een snelle blik te werpen voordat je naar beneden gaat.

De derde man in de kelderprocedure is inderdaad de veiligheidsman. Deze zal te allen tijden aan de ingang van de kelder blijven zitten, juist om eventuele problemen voor de terugtocht op tijd te signaleren. Als het voor hem dus TE warm wordt bovenaan die trap zal dat ook voor de ploeg gelden die nog beneden zit!!!


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #24 Gepost op: 6 mei 2004, 13:26:50
met verdieping bedoelde ik dus de begane grond....

Dit is toch een stukje eigenveiligheid. Ik ben het wel met je eens dat een doorslag van meestal een betonnen vloer niet zo groot is maar je weet het nooit.
Mij hebben ze altijd geleerd en daar hou ik me over het algemeen wel aan! dat je eerst even de verdieping erboven (kelder) of anders de verdieping eronder vlug verkennen


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 6 mei 2004, 14:30:27
Heren, als er een slachtoffer in de kelder is ga je natuurlijk niet eerst de begaande grond verkennen. Daar is dan een tweede ploeg voor.


firemanr

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 6 mei 2004, 14:48:41
Dat bedoel ik....je gaat meestal met 2 ploegen op pad, dus kun je een ploeg op de begane grond inzetten en 1 in de kelder. Veel voertuigen zijn tegenwoordig voorzien van 6 brandwachten achterin dus mensen genoeg voor een kelderprocedure. ;)


KMIZNX

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 6 mei 2004, 17:10:19
RDO schreef dat hij toch meteen de kelder ingaat. Ik ben het daar dus niet mee eens. Eigen veiligheid gaat altijd voor... dus ik wil er zeker van zijn dat ik niet zomaar ingesloten raak. Die tweede ploeg gaat idd later wel goed verder verkennen, maar dat zal een ploeg zijn van de 2e TS. Kelderbrand is m.i. dus al heel snel middelbrandscenario.

Nogmaals, voordat je de kelder induikt even zeker weten dat je terugtocht gewaarborgd is. Je hoeft geen ellenlange verkenning uit te voeren om te zien of je evt. gevaar kan lopen. Tegelijkertijd kan je op de begane grond meteen een indruk opdoen van de mogelijkheden voor repressieve ventilatie, wat de veilgheid van je ploeg en het SO ten goede komt.

In het verleden zijn er al genoeg ongelukken gebeurd met branden die je plotseling insluiten omdat ze onder de vloer of het plafond vandaan achter je oplaaien. Daar zullen we toch wel van geleerd hebben?

Mijn beschreven aanpak wordt je ook zo geleerd op OB repressie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 6 mei 2004, 17:17:12
Heren, als er een slachtoffer in de kelder is ga je natuurlijk niet eerst de begaande grond verkennen. Daar is dan een tweede ploeg voor.
daar ben ik het niet mee eens,als ik een  kelder in moet om een slachtoffer te halen.Wil ik eerst de beg grond verkent hebben,en zeker weten dat daar geen vuurhaard is.Waardoor je eventueel ingesloten kan raken op je terugweg naar boven


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #29 Gepost op: 6 mei 2004, 18:10:05
Ik denk dat het situatie afhankelijk is. Als er op de etage boven de kelder zware rook hangt die niet via de toegang van de kelder naar buiten komt zou ik die ruimte eerst of gelijktijdig verkennen voordat de kelder wordt betreden.

Het gaat tenslotte om je eigen veiligheid.