Vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2017

Auteur Topic: Vervanging alarmeringsnetwerk P2000 in 2017  (gelezen 102759 keer)

0 leden (en 2 gasten bekijken dit topic.

112fotograaf

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 410
Reactie #640 Gepost op: 8 januari 2018, 21:00:10
Daar in tegen heeft de VR Rotterdam-Rijnmond het voor de pers goed opgelost. Die kunnen mee lezen bij brandweermeldingen met een gefilterde kladblok uit GMS en huisnummers zien.

Huisnummers worden niet meer via P2000 verstuurd.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 5,909
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #641 Gepost op: 8 januari 2018, 22:21:25
Huisnummers worden niet meer via P2000 verstuurd.
Klopt, maar de pers kan ze wel nog zien in de persmonitor.


Roare

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 618
Reactie #642 Gepost op: 9 januari 2018, 22:05:29
Klopt, maar de pers kan ze wel nog zien in de persmonitor.

Is dat juridisch gezien ook schending van de privacy dan? Pers is niet noodzakelijk voor de hulpverlening en zonder huisnummer kom je er ook wel achter waar het is als je lid van de perst bent.

Bij grote obecten kun je ook de naam van het object aangeven, wat je nu ook al ziet. Brand bij Albert Heijn is geen privacyschending.

Ik hoop ieder geval dat P2000, al is het zonder huisnummer, gewoon blijft mee te lezen voor de burger, zodat je nog wel enig idee hebt wat er gebeurt in de omgeving. Wordt dat bij de afwegingen van encryptie wel of niet in te zetten ook meegenomen (informele rol van informeren van de burger)?




arjenhva

  • Volledig lid
  • ***
  • Berichten: 197
    • HV-Almere
Reactie #643 Gepost op: 9 januari 2018, 22:50:52
Wordt dat bij de afwegingen van encryptie wel of niet in te zetten ook meegenomen (informele rol van informeren van de burger)?

Reken maar van niet. P2000 is niet voor burgers bedoeld.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 2,147
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #644 Gepost op: 11 januari 2018, 08:56:58
Om de burgers te informeren zijn er andere kanalen. Zoals woordvoerders, persberichten, socialmedia, NL-alert en WAS indien het informeren heel belangrijk is  0098


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 3,928
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #645 Gepost op: 11 januari 2018, 09:50:19
Waarom is een huisnummer belangrijk voor 112-journalistiek? De journalist gaat toch ter plaatse?
Wat al gezegd wordt: er zijn straten die ontzettend lang zijn en dan is het prettig om te weten welke kant je op moet. Voorbeeldje hier in ons 'dorp'. De Zuiderzeestraatweg in Wezep loopt van huisnummer 404 tot 603. Dan denk je: dat valt wel mee. Maar het verschil tussen 404 en 603 is 5,4km. Nu zul je het uiteindelijk wel vinden, maar ook voor de pers kan dit gewoon aardig wat tijd schelen en zeker bij 'fotogenieke' inzetten zoals branden is dat het verschil tussen op tijd of te laat komen voor je plaatjes.



Daarnaast zie je in Twente dat de huisnummers al weg zijn gehaald uit de meldingen. Op zich zou ik er nog prima mee kunnen leven als fotograaf zijnde (ook al wordt het lastiger), maar ook de hectometerpalen zijn uit de meldingen gehaald voor meldingen op de snelwegen, zelfs voor de pers. Zoiets vind ik dan weer overdreven. Het is immers geen privacygevoelig stukje informatie maar gewoon een statische locatie aangegeven langs de openbare snelweg. En zeker buiten de Randstad zijn sommige stukken snelweg dermate lang dat het het verschil kan maken* tussen 2 kilometer rijden vanaf de afrit of eerst 20km 'lussen' bij een oprit om er achter te komen dat het toch ergens anders is. (*= voor de pers uiteraard, de hulpdiensten zien de exacte locatie ongetwijfeld in de MDT)



Gelukkig is de informatie vanuit de overheid wat betreft snelwegincidenten steeds veelzijdiger. De NDW (www.ndw.nu) publiceert realtime alle informatie die beschikbaar is voor incidenten op en rond snelwegen en ook de IM meldingen voor bergers worden met een minimale vertraging gepubliceerd op de Ongevallenradar. (En uiteraard de IM bot op Telegram die ik voor mijn eigen gemak ook maar heb gemaakt, omdat het nog geregeld voorkomt dat ongevallen met letsel op de snelweg niet gepiept worden voor de perscode maar er uiteraard wel bergers op pad worden gestuurd.



Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oplossing in Rotterdam Rijnmond, is er iemand die (eventueel via PB / Telegram) een of meerdere screenshots kan delen, uiteraard met alle privacygevoelige informatie geblurd? Dat moet denk ik geen probleem zijn.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #646 Gepost op: 11 januari 2018, 12:32:53
Wat al gezegd wordt: er zijn straten die ontzettend lang zijn en dan is het prettig om te weten welke kant je op moet. Voorbeeldje hier in ons 'dorp'. De Zuiderzeestraatweg in Wezep loopt van huisnummer 404 tot 603. Dan denk je: dat valt wel mee. Maar het verschil tussen 404 en 603 is 5,4km. Nu zul je het uiteindelijk wel vinden, maar ook voor de pers kan dit gewoon aardig wat tijd schelen en zeker bij 'fotogenieke' inzetten zoals branden is dat het verschil tussen op tijd of te laat komen voor je plaatjes.


Dat is volgens mij een instelling in GMS. Huisnummers en HM palen zitten in hetzelfde vak in GMS. En die wordt automatisch weg gelaten in P2000. Dit is dus technisch niet te regelen op dit moment.


Roare

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 618
Reactie #647 Gepost op: 11 januari 2018, 13:42:13
Dat is volgens mij een instelling in GMS. Huisnummers en HM palen zitten in hetzelfde vak in GMS. En die wordt automatisch weg gelaten in P2000. Dit is dus technisch niet te regelen op dit moment.

In de regio's Rotterdam-Rijnmond en Kennemerland bijvoorbeeld zie je geen huisnummers en HM palen juist wel terug in de meldingen. Ook zie je objectomschrijvingen bij Kennemerland.


Fletwed

  • Senior lid
  • ****
  • Berichten: 839
Reactie #648 Gepost op: 15 januari 2018, 22:41:41
Wat al gezegd wordt: er zijn straten die ontzettend lang zijn en dan is het prettig om te weten welke kant je op moet. Voorbeeldje hier in ons 'dorp'. De Zuiderzeestraatweg in Wezep loopt van huisnummer 404 tot 603. Dan denk je: dat valt wel mee. Maar het verschil tussen 404 en 603 is 5,4km. Nu zul je het uiteindelijk wel vinden, maar ook voor de pers kan dit gewoon aardig wat tijd schelen en zeker bij 'fotogenieke' inzetten zoals branden is dat het verschil tussen op tijd of te laat komen voor je plaatjes.



Daarnaast zie je in Twente dat de huisnummers al weg zijn gehaald uit de meldingen. Op zich zou ik er nog prima mee kunnen leven als fotograaf zijnde (ook al wordt het lastiger), maar ook de hectometerpalen zijn uit de meldingen gehaald voor meldingen op de snelwegen, zelfs voor de pers. Zoiets vind ik dan weer overdreven. Het is immers geen privacygevoelig stukje informatie maar gewoon een statische locatie aangegeven langs de openbare snelweg. En zeker buiten de Randstad zijn sommige stukken snelweg dermate lang dat het het verschil kan maken* tussen 2 kilometer rijden vanaf de afrit of eerst 20km 'lussen' bij een oprit om er achter te komen dat het toch ergens anders is. (*= voor de pers uiteraard, de hulpdiensten zien de exacte locatie ongetwijfeld in de MDT)



Gelukkig is de informatie vanuit de overheid wat betreft snelwegincidenten steeds veelzijdiger. De NDW (www.ndw.nu) publiceert realtime alle informatie die beschikbaar is voor incidenten op en rond snelwegen en ook de IM meldingen voor bergers worden met een minimale vertraging gepubliceerd op de Ongevallenradar. (En uiteraard de IM bot op Telegram die ik voor mijn eigen gemak ook maar heb gemaakt, omdat het nog geregeld voorkomt dat ongevallen met letsel op de snelweg niet gepiept worden voor de perscode maar er uiteraard wel bergers op pad worden gestuurd.



Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oplossing in Rotterdam Rijnmond, is er iemand die (eventueel via PB / Telegram) een of meerdere screenshots kan delen, uiteraard met alle privacygevoelige informatie geblurd? Dat moet denk ik geen probleem zijn.

Je kan ook Google Maps en dan laag 'verkeer' aanzetten bij ongevallen, dan weet je waar het druk is, en waar dan file staat... waar dus het incident mogelijk kan zijn


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 3,928
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #649 Gepost op: 16 januari 2018, 18:03:12
Precies: mogelijk. En dus blijft het gokwerk. Handig ook als een hele stad al vast staat of als het zo rustig is op de weg dat er geen verkeersinformatie wordt weergegeven (met name 's nachts).
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon