Combi HV/HW, 2e poging

Auteur Topic: Combi HV/HW, 2e poging  (gelezen 12367 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

The Chief

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 69
  • Geen mooier weer dan brand-weer
Reactie #10 Gepost op: 23 april 2004, 01:26:37
Gelet op de vorige reacties even van mij een andere insteek:

Waarom zou je als brandweer geen gebruik maken van de hoogwerker van de dienst gemeentewerken?
Ik vind het pas echt idioot als de gemeente 2 hoogwerkers heeft (1 voor gemeentewerken en 1 voor de brandweer) terwijl de hoogwerker van gemeentewerken in 95% van de gevallen ook voldoet voor een brandweer-inzet door brandweer-personeel.
Vaak wordt dit voertuig dan ook bediend door brandweerlui die ook voor hun beroep op dit voertuig rijden (deskundigheid gegarandeerd).

Ik ken verschillende korpsen waar bepaalde taakspecifieke voertuigen (hoogwerkers/tankwagens/haakarmvoertuigen enz) gezamenlijk gebruikt worden, dit tot volle tevredenheid.

Over de inzetmogelijkheden moeten we ons niet te druk maken; hierover is vast wel nagedacht.
Als je bijna altijd voldoende hebt aan een hoogwerker(tje  ;)) met een vlucht van pak hem beet 18 meter inplaats van 22 meter is het geld weggooien als je niet samenwerkt.
Kijk je naar de technische eigenschappen van hoogwerkers dan zul je zien dat hoogwerkers ingezet kunnen worden bij een hardere wind dan autoladders én dat de gemiddelde hoogwerker al gauw 400 kilo in het bakje mag hebben terwijl dit bij een autoladder vaak al ophoudt bij 250 kilo.

Ik zou in mijn korps dolgelukkig zijn als wij een soort oplossing hadden als in Valkenswaard.
(Nu hebben we allebei niets en moeten we wachten tot er een trapauto van de grote Buur Arnhem komt  :'()
Duurt al gauw 15 minuten langer (nu kunnen we tenminste nog eens oefenen met onze positioneer-spullen  ;)).

Greetz,

The Chief

Ps. Ik vind zo'n mooie rooie hoogwerker of ladderwagen in de kazerne ook wel een leuk idee, maar je moet wel een beetje logisch en praktisch na blijven denken als zo'n wagen maar 5 keer per jaar nodig is.
We leiden toch ook geen duikteam op als het enige watertje in de gemeente het binnenzwembad is ::) onder het mom van "je weet maar nooit" ;D


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #11 Gepost op: 23 april 2004, 12:47:21
kan het gedeeltelijk met je eens zijn maar als ik naar dit voertuig kijk en hij misschien wel 18 meter omhoog kan wil niet zeggen dat deze ook een vlucht heeft van 18 meter ;) je komt dan hooguit om 10 meter.

Maar met wat voor inzetten wilje hem dan gebruiken?

Tuurlijk als de situatie zich voordoet om bij bv bomen zagen gebruik te maken van deze hw danis het alleen maar een voordeel! Dit is tenslotte ook nog een stukje service die we aan het buro openbare ruimte bieden. dus meewerking is heel erg welkom.

Tuurlijk zit er verschil in tussen een hw en een ladderwagen. Gelukkig hebben wij op onze post ze alletwee staan ;D en kiezen we afhankelijk van melding en locatie (afstempeling etc etc) welk voertuig er mee gaat ;D maar die luxe heeft bijna niemand.
Je hebt wel gelijk met de wind en gewicht maar het voordeel van een ladder is dat er mensen ook via de ladder naar beneden kunnen en zeker als je hem aanlegt ;)

en zo'n karretje kopen voor te oefenen? lijkt me een beetje een dure oplossing. Wanneer je met de grote buren een afspraak maakt dat deze bij bv. een schoorsteenbrand tegelijk mee gealarmeerd moeten worden zul je zien dat dit tijdsverschil nog maar minimaal is.
Ons korps heeft het laatst ook bij een buurtgemeente gehad en ladderwagen stond al opgesteld naar de schoorsteen voordat lokale korps tp was ??? ;D ;D ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 23 april 2004, 16:28:19
Volgens mij gebruiken we hem meer niet.  :-X
(heb de laatse 2 jaar aardig wat uitrukken gefotograveerd, maar het aantal foto's met de AL is minimaal(de AL is er pas 2 jaar ofzo))

Kan me maar weinig uitrukken bedenken waar de AL is doorgekomen vanuit Leusden, meestal kan hij op de helft alweer terug. Hoevaak hij in Leusden wordt ingezet zou ik niet durven zeggen.

 ;)
Peter,in Leusden gaat de ladderwagen standaart mee met een brandmelding.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 23 april 2004, 19:35:01
kan het gedeeltelijk met je eens zijn maar als ik naar dit voertuig kijk en hij misschien wel 18 meter omhoog kan wil niet zeggen dat deze ook een vlucht heeft van 18 meter ;) je komt dan hooguit om 10 meter.

Maar met wat voor inzetten wilje hem dan gebruiken?

Tuurlijk als de situatie zich voordoet om bij bv bomen zagen gebruik te maken van deze hw danis het alleen maar een voordeel! Dit is tenslotte ook nog een stukje service die we aan het buro openbare ruimte bieden. dus meewerking is heel erg welkom.

Tuurlijk zit er verschil in tussen een hw en een ladderwagen. Gelukkig hebben wij op onze post ze alletwee staan ;D en kiezen we afhankelijk van melding en locatie (afstempeling etc etc) welk voertuig er mee gaat ;D maar die luxe heeft bijna niemand.
Je hebt wel gelijk met de wind en gewicht maar het voordeel van een ladder is dat er mensen ook via de ladder naar beneden kunnen en zeker als je hem aanlegt ;)

en zo'n karretje kopen voor te oefenen? lijkt me een beetje een dure oplossing. Wanneer je met de grote buren een afspraak maakt dat deze bij bv. een schoorsteenbrand tegelijk mee gealarmeerd moeten worden zul je zien dat dit tijdsverschil nog maar minimaal is.
Ons korps heeft het laatst ook bij een buurtgemeente gehad en ladderwagen stond al opgesteld naar de schoorsteen voordat lokale korps tp was ??? ;D ;D ;D
ik ben weleens nieuwschierig hoe ze dat willen doen met een redding van een slachtoffer,volgens mij voelen ze zich rijk met een HW die volgens mij niet veel kan.
En dan zwijg ik nog maar even over die blauwe bak op het dak :-X


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 23 april 2004, 21:17:30
ik heb er ook echt mijn twijfels over of je er wel iets mee kunt.
Als ik de beperkingen/mogelijkheden van onze hw bekijk kun je hier redelijk mee uit de voeten maar met dit karretje weet ik het echt niet.
Het is voor een hv een leuk extra-tje voor niet spoedeisende meldingen.

Kan me er wel iets bij voorstellen dat deze voor bijvoorbeeld bij een ongeval met vrachtwagen gebruikt wordt maar ook dan lijkt mij een steigertje makkelijker. Dit is voor mij de enige repressieve inzet waar hij echt meerwaarde kan hebben.

Is er toevallig niemand die contact heeft met onze zuiderlijke collega's die ons hier meer over kunnen vertellen?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 23 april 2004, 21:26:30
het enige wat ik via de site van de VVB wijzer ben geworden,is dat deze hoogwerker zelfs een roepnummer heeft de 767 ::) ???


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #16 Gepost op: 23 april 2004, 21:42:47
staat hij daar als hoogwerker of als hv vermeld?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 23 april 2004, 21:44:30
hij staat daar als hoogwerker vermeld,met als bijschrift gemeentewerken :-\


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 23 april 2004, 21:49:55
en ter info
www.brandweer.org
en dan bij de korpsindex ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #19 Gepost op: 23 april 2004, 21:50:20
heel erg vreemd.
zo als ik het kan zien hebben ze geen eigen website. Is er iemand die er iemand van dat of een koprs in de buurt kent?