Nut wervelplank in bedrijven

Auteur Topic: Nut wervelplank in bedrijven  (gelezen 6479 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #20 Gepost op: 1 mei 2004, 21:01:29
Paul als je de eerste zin  >:( weglaat, zijn het woorden uit mijn hart gegrepen :D.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 3 mei 2004, 16:43:04
heren en dames,

er lopen veel begrippen hier door elkaar...
en dat leidt tot veel verwarring..

en die moeten we scheiden..
Een bedrijfshulpverlener is iemand die een functie als bedrijfshulpverlener uitvoert binnen een bedrijf, en kan natuurlijk hoger opgeleid zijn dan de minimale norm die in de wet genoemd worden..

Alle bezwaren over het gebruik van wervelplanken gelden helemaal ook voor de Brancards in bedrijven en daar hoor ik helemaal niemand over...

Als hulpverlener  al een slachtoffer moet transporteren dan moet je eigenlijk goed weten wat je doet... Dat geld voor wervelplank maar zeker ook voor brancards...
Eenwervelplank is een erg mooi middel, wat je voor bijna 100 dingen kan gebruiken..

http://www.rescuetraining.nl/pdf/Spine35-45.pdf

Om even misverstanden weg te nemen. Geenszins is Wervelimmoblisatie een voorbehouden handeling, (Niet volgens de wet BIG en niet volgens de wet WOG)bekwaam maakt bevoegd..

Even bijzondere gevallen buiten beschouwing laten aan wervelimmobilisatie met een wervelplank is niets moeilijk als je de basistechnieken maar goed weet...
Dus daar moet je in opgeleid zijn.
En daar ontbreekt het zelfs in de proffesionele wereld, van Ambulancehulpverleners aan..
In de afgelopen jaren hebben (we) het ze ook wel verkeerd aangeleerd..
Ook de introductie van de SPIN leidt nog steeds dagelijks tot cruciale fouten...
En verder denken nog steeds veel hulpverleners dat je iemand kan fixeren op de buik (zak met water)..

Is het dan moeilijk. nee, we maken het moeilijk... en als je een goede instructeur hebt, kan je iedereen in 8 uur leren basic spinalcare uittevoeren..
Advanced Spinal Care = (dwangstanden etc) past die zelfde principes toe.. maar dan in bijzondere situaties..

Ik geen nu vrij veel les daarin.. En ik denk dat eerste hulpverleners minstens de manuele immobilisatie technieken moeten kennen en de logroll.. correct moeten kunnen uitvoeren..

Wat mijn stelling is.. "In een bedrijf horen geen brancards thuis.." maar in enkele gevallen wel wervelplanken... (Zwembaden..maar ook sommige takken van industrie, outdoor en evenementen organisaties).

Met een wervelplank is zoveel meer mogelijk...
En dat is niet moeilijk aan te leren.. eigenlijk kinderlijk eenvoudig.. wat alles komt neer op simpel mechanica en een heel klein beetje bewegingsleer...

En BHV-ers en Eerste hulpverleners zijn deze technieken zeer makkelijk aan te leren.
Net als elke techniek, moet je deze techniek wel blijven beoefenen.. en moet je die minstens 1 keer per jaar. (liever vaker natuurlijk) herhalen...
En daar schort het vaak aan...