Kosten IM (incident management)

Auteur Topic: Kosten IM (incident management)  (gelezen 11348 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2010, 10:11:15
Was er even druk mee, maar hier dan de toelichting, volgens mij heb ik alles er wel in verwerkt  O0

IM ongeval voertuig tot 3500kg: rekening kentekenhouder, indien verzekerd (in NL verplicht) dan rekening naar de alarmcentrale van de achterliggende verzekeraar. *1. LCM geeft bij afmelding aan waar een voertuig is verzekerd en waar de factuur heen kan.
IM pech voertuig tot 3500kg: rekening LCM->wegbeheerder, verplaatsen naar 1e veilige locatie (berger krijgt berging -> berger vergoedt). *2
IM achtergelaten voertuig tot 3500kg: rekening LCM->wegbeheerder indien voertuig binnen 3 werkdagen afgehaald bij berger, daarna volle bergings- en stallingskosten voor kentekenhouder. Bij in gebreke blijven zie *3.
IM loze rit: vaste vergoeding, rekening LCM->wegbeheerder.
IM Politietakel: rekening betrokken politieregio. KLPD-takels kunnen dor de berger worden afgemeld bij de VHD in Deventer, zij treden op als alarmcentrale voor het KLPD bij de facturatie van deze takels.

*1. Onverzekerde, Buitenlandse- en Ongekentekende voertuigen: kentekenhouder betaald de sleep aan de berger, kosten kunnen door deze zelf worden verhaald op tegenpartij of eigen verzekering/reishulp indien mogelijk. Bij in gebreke blijven zie *3.
*2. Formeel heeft de wegbeheerder de mogelijkheid om de kentekenhouder voor de pechsleep-kosten aansprakelijk te stellen. Omdat verhalen in de regel meer kost als dat het oplevert wordt dit niet in praktijk gebracht door de wegbeheerder. Niemand bij auto: automatisch achtergelaten-voertuig-regeling waarbij voertuig mee gaat naar de berger (wordt niet onbeheerd weggezet op een afrit of parkeerplaats).
*3. LAW regeling gaat in wanneer een kentekenhouder zijn schade/achtergelaten voertuig niet meer bij de berger ophaalt. De berger kan het voertuig na de derde stallingsdag aanmelden bij het LAW, welke zal trachten de kentekenhouder in kennis te stellen van de afsleep. Deze krijgt een vaste periode de kans om zijn voertuig (eventueel tegen betaling van openstaande kosten) op te halen bij de berger. Gebeurd dit niet, dan zal het voertuig door het LAW getaxeerd worden op executiewaarde en aan een demontagebedrijf worden overgedragen. De berger factureert (muv 1e berging achtergelaten voertuig) alle kosten aan het LAW welke hiermee de vordering op de kentekenhouder zal overnemen. (De berger loopt dus geen omzet-risico meer met als gevolg dat deze er zelfs voor zou kunnen kiezen deze voertuigen voortaan niet meer af te slepen.). De LAW-regeling geldt niet voor de Provinciale wegen die onder het IM vallen. Daar loopt de berger nog risico en zal deze zelf moeten trachten de kentenhouder te benaderen.

CMV Berging/Pech/Achtergelaten voertuig/Afgevallen Lading: rekening altijd naar de kentekenhouder. Het is mogelijk vaak een betalingsgarantie op een tankpas, creditcard, truckdealerservice of verzekeringsalarmcentrale te verkrijgen. Deze berekenen bemiddelingskosten welke in de regel eveneens aan de klant worden doorbelast. Bij aanvang van de berging krijgt de chauffeur van het voertuig een brief met tekst en uitleg (in elke gewenste taal aanwezig), na afloop van de berging de factuur. Kan deze niet voldaan worden dan zal het voertuig worden meegenomen naar het depot van de berger alwaar het Retentierecht zal worden toegepast; eerst betalen voor het voertuig wordt afgegeven. De kosten die extra ontstaan voor het overbrengen naar de berger alsmede bewaar-/stallingskosten zullen de factuur vrijwel zeker nog hoger laten uitvallen.

Het CMV tarief is opgebouwd uit een basis en modules:

1. Starttarief: aan- en afrijden naar het incident (2 tarieftijden); (dit is tevens de loze rit vergoeding).
2. De bergingstijd met/zonder autolaadkraan (2 tarieftijden); de tijd dat de berger daadwerkelijk bergingshandelingen verricht.
3. Lostarief (2 tarieftijden); tarief voor handelingen bij het lossen van het voertuig.
4. STIMVA-vergoeding; vaste vergoeding tbv de Stichting IM VrachtAuto's (lees dit als hun bemiddelingskosten).
5. Bijkomende kosten, zoals: stalling, extra man, extra materieel, inhuur materieel.

Al deze kosten zijn vooraf aan het STIMVA kenbaar gemaakt en mogelijk door de berger niet overschreden worden. Een kopie factuur zal altijd aan het CMV verzonden worden. Indien de berger direct met de klant afrekent krijgt deze een vergoeding van het CMV voor de bemiddeling in de betaling. Blijft de kentekenhouder in gebreke dan zal het CMV de betaling aan de berger voldoen en de vordering overnemen. De CMV-vergoeding vervalt dan vanzelfsprekend.

Het CMV-tariefsysteem maakt het erg lastig om vooraf te bepalen hoeveel een berging gaat kosten, immers, het moet eerst duidelijk zijn hoeveel tijd ermee gemoeid zal zijn. Daarnaast kan de betaling soms voor de nodige vertraging zorgen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2010, 15:31:21
De meester spreekt, wij luisteren  ;)  O0
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2010, 20:50:00
De meester spreekt, wij luisteren  ;)  O0
^-^ idd met open mond LOL
maar of de burger dit uitgebreide verhaal snapt ?  ;D
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Blusdebrand

  • Iets met doorstroming en veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 486
  • de soep is nooit zo heet als dat ie opgediend word
Reactie #13 Gepost op: 9 maart 2010, 21:54:42
^-^ idd met open mond LOL
maar of de burger dit uitgebreide verhaal snapt ?  ;D

jaja ik zat ook met open mond maar dacht het zelfde als jij martin. O0 O0
alles waar ik op reageer is op persoonlijke titel en niet vanuit werkgever of wie ook,PUNT


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2010, 09:16:01
Ik lees de tekst van de meester en denk dat ik nog veel kan leren.  ;D

mag ik dit samenvatten voor de burger met een PA als:
-Het wegslepen van de snelweg naar een veilige locatie voor uw auto is gedekt door de verzekering. Alles daarna moet u zelf afspreken met de berger.

En voor een VW:
-Uw voertuig gaat weggesleept worden, dat moet u gelijk afrekenen met de berger. Dit kan op verschillende manieren.
Digitaal onderzoek


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2010, 10:04:04
Ik lees de tekst van de meester en denk dat ik nog veel kan leren.  ;D

mag ik dit samenvatten voor de burger met een PA als:
-Het wegslepen van de snelweg naar een veilige locatie voor uw auto is gedekt door de verzekering. Alles daarna moet u zelf afspreken met de berger.

En voor een VW:
-Uw voertuig gaat weggesleept worden, dat moet u gelijk afrekenen met de berger. Dit kan op verschillende manieren.


Ohw...zeg dat dan :) :) :D

[Niet serieuze opmerking]
Trouwens
Citaat
En voor een VW:
-Uw voertuig gaat weggesleept worden, dat moet u gelijk afrekenen met de berger. Dit kan op verschillende manieren.

Ben ik blij dat ik een ford heb :) Dat vertellen ze niet bij de dealer!!
[/Niet serieuze opmerking]

PS
de ruimte hieronder is opzettelijk vrij gelaten voor het plaatsen van WEL zinvolle bijdragen  ;D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2010, 13:19:45
Wellicht snappen jullie nu dat er bergers zijn die het ook allemaal niet meer snappen...   :-\ ::)