Autobrand Westerscheldetunnel (met foto's)

Auteur Topic: Autobrand Westerscheldetunnel (met foto's)  (gelezen 13154 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #30 Gepost op: 6 mei 2004, 12:09:39
Het inloggen op de meldkamer is alleen mogelijk indien de desbetreffende meldkamer werkt volgens het GMS.(Geďntegreerd Meldkamer Systeem)

De korpsen die daar op zijn aangesloten hebben een gebruikersnaam en een wachtwoord, waarmee zij kunnen inloggen op het systeem
Zij loggen daartoe in op het SIMBA.(Statistisch Informatiesysteem Meldkamer Brandweer Ambulance)
De bedoeling is dat de aangesloten korpsen de ingevoerde gegevens bekijken en aanvullen t.b.v. de rapportage aan het CBS.(Centraal Bureau Statistiek)
In dit systeem is een grote hoeveelheid informatie opvraagbaar, en kan per incident bekeken worden, hier in is bijvoorbeeld per incident een ‘’kladblok’’ welk een kort verslag geeft van de opbouw, voorgang en afbouw van een incident.

Dit is helaas alleen beschikbaar voor mensen die over gebruikersnaam en wachtwoord beschikken en dan nog kunnen zij alleen die gegevens bekijken die betrekking hebben op een incident waar zij voor zijn ingezet.

In het geval van dit tunnel incident hadden de betrokken burgemeesters (als hoofd van de brandweer), mits hun korpsen zijn aangesloten op een GMS, alle alarmerings en aanrijtijden kunnen nakijken alvorens daar een uitspraak over te doen.
Wanneer zij niet zijn aangesloten op een GMS, kunnen zij deze informatie altijd nog bij de meldkamer navragen, daar is dit in rapportage en op band altijd nog beschikbaar.
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 6 mei 2004, 12:33:13
Degene die nog iets kwijt wil over c-2000 o.i.d. kan dit doen bij de "vragen aan centralisten" of zo, hier raken we wel erg offtopic..... :-\


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #32 Gepost op: 6 mei 2004, 13:20:26
accoord maar de vraag werd hier gesteld en had betrekking op het tunnel incident, hoe voortaan te verwijzen naar vragen aan centralisten ???
Nemo me impune lacessit


firemanr

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 6 mei 2004, 14:46:51
Het was meer op de reacties in het voorgaande...niet op jouw reactie.... ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #34 Gepost op: 6 mei 2004, 15:51:20
dank, ik begrijp het, als de vraag daar was gesteld, had ik hem ook daar wel beantwoord. ;)
Nemo me impune lacessit


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #35 Gepost op: 6 mei 2004, 16:31:20
En om gelijk maar weer de discussie op de Westerscheldetunnel terug te laten komen: Inmiddels heeft men eind vorige week aangekondigd de alarmeringsvolgorde aan te gaan passen voor wat betreft alarmering bij calamiteiten in de Westerscheldetunnel. Het kan dus schijnbaar wel.

Verder heb ik het idee (uit betrouwbare bron) dat de incidentbestrijding bij de autobrand goed is verlopen. Dat klopt toch Ronald?

Gr
Erik


firemanr

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 7 mei 2004, 12:20:12
Dat kan ik alleen maar beamen, Erik. Nu schijnt het zo gaan worden: De SIV en CAFS van Terneuzen wordt 1.30 minuut NA Borsele gewaarschuwd.
Dus we hebben nu nog 1.30 minuut om voor je pieper in de kazerne te zijn.....om er zeker van te zijn dat je mee kunt. ;D ;D


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #37 Gepost op: 7 mei 2004, 13:40:05
Ronald,

Ik mag hopen dat jou verhaal alleen geldt voor een incident in de westbuis, maar dat als er iets is in de oostbuis jullie toch echter eerder worden gealarmeerd dan Borssele . . . . . .

Mocht dit niet zo zijn dan klopt er iets niet  . . . . . . . :-\


firemanr

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 7 mei 2004, 17:55:52
Ronald,

Ik mag hopen dat jou verhaal alleen geldt voor een incident in de westbuis, maar dat als er iets is in de oostbuis jullie toch echter eerder worden gealarmeerd dan Borssele . . . . . .

Mocht dit niet zo zijn dan klopt er iets niet  . . . . . . . :-\
Hoe was het de laatste keer..... :-\ en al die keren ervoor ??? ??? :-X


Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #39 Gepost op: 8 mei 2004, 13:45:17
Maar waarom kan het nu wel in eens, terwijl het de vorige keren allemaal niet kon? Omdat de media er nu ineens opsprong?

Maar nu wordt de Westerschelde procedure wel aangepast maar de overige niet? Lijkt mij dan ook gelijk een goed idee om nadat die is herzien ook nog maar eens de rest na te zien. Want daar schort ook nog wel het een en ander aan.

Blijkbaar mag de aanpassing niet meer dan 2x per jaar gebeuren wegens de kosten, nou waar praten we nu over als er een persoon bij betrokken is.

Maar goed we wachten op de volgende alarmering voor de tunnel (al hoop ik dat dat nog lang duurt).