Brandweer Hollands-Midden

Auteur Topic: Brandweer Hollands-Midden  (gelezen 56831 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #40 Gepost op: 7 mei 2010, 19:10:56
En voor de opschaling die af en toe nodig is, is geen vrijwilliger meer te vinden.  :-X

Dat is inderdaad de keerzijde van de bezuinigingen zoals die nu ook in Rotterdam-Rijnmond worden gepland.
Het mag allemaal niks kosten, maar graag wel binnen 8 min (soms zelfs 6) op de stoep staan en de kwaliteit moet ook nog eens omhoog.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #41 Gepost op: 7 mei 2010, 19:52:40
Ik zou zeggen Voorschoten, Leiderdorp, Oegstgeest en eventueel Warmond opheffen en 3 beroepsposten in die kernen én Leiden. Eventueel is Rijpwetering dan ook nog op te heffen.

Ik denk dat een idee met centrale beroepsposten zeker toekomst heeft.
Zo zou je aan de oostkant van Gouda, tegen Haastrecht aan een beroepspost kunnen bouwen, en 1 bij de Coenecoop.
Dan nog 1 tussen Boskoop en Waddinxveen en je kan Boskoop, Waddinxveen, Gouda, Haastrecht en eventueel Moordrecht opheffen.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Net zo lang discuseren en filosiferen tot er alleen nog een aantal beroepsposten over zijn in HM.
En wat zal dat wel gaan kosten? (ongeacht het organisatorische probleem met de opschaling)
Dan ook maar Benthuizen bij Zoetermeer, Aarlanderveen en Zwammerdam dicht door een beroepskazerne in Alphen-Oost en in -West een kazerne voor Koudekerk, Hazerswoude en Woubrugge. Leimuiden dicht, want die hadden laatst ook al een bezettingsprobleem, evenals Lageweg. Wat doen we met Kaag? Naar Lisserbroek? Ect., ect., ect....


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #42 Gepost op: 7 mei 2010, 20:56:21
En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Net zo lang discuseren en filosiferen tot er alleen nog een aantal beroepsposten over zijn in HM.
En wat zal dat wel gaan kosten? (ongeacht het organisatorische probleem met de opschaling)
Dan ook maar Benthuizen bij Zoetermeer, Aarlanderveen en Zwammerdam dicht door een beroepskazerne in Alphen-Oost en in -West een kazerne voor Koudekerk, Hazerswoude en Woubrugge. Leimuiden dicht, want die hadden laatst ook al een bezettingsprobleem, evenals Lageweg. Wat doen we met Kaag? Naar Lisserbroek? Ect., ect., ect....

Ik ben blij dat wij van jullie mogen blijven leven  ;D Doe Kaag trouwens maar gewoon onze kant op, altijd al 'n snelle boot willen varen  ;)


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #43 Gepost op: 7 mei 2010, 21:04:00
Ik ben blij dat wij van jullie mogen blijven leven

De Bollenstreek doen we morgen opdoeken  ;D

Prima om kritisch te kijken naar de toegevoegde- en meerwaarde van enkele posten, zeker als daar opkomstproblemen zijn.
Maar gewoon goede korpsen en posten hier weg te schrijven om het speculeren, vind ik een beetje jammer.


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #44 Gepost op: 7 mei 2010, 21:27:42
De Bollenstreek doen we morgen opdoeken  ;D

Prima om kritisch te kijken naar de toegevoegde- en meerwaarde van enkele posten, zeker als daar opkomstproblemen zijn.
Maar gewoon goede korpsen en posten hier weg te schrijven om het speculeren, vind ik een beetje jammer.
Dat is inderdaad een eindeloze discussie waar wij echt niet gaan uitkomen. Zelfs intern bij ons korps speculeren we wel eens over de toekomstige regionalisering, en komen uiteraard steeds weer tot de conclusie dat we niet veel anders kunnen dan afwachten, en ondertussen onze uiterste best blijven doen in en met ons werk als brandweer.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #45 Gepost op: 8 mei 2010, 11:25:10
En voor de opschaling die af en toe nodig is, is geen vrijwilliger meer te vinden.  :-X
Je kan op die beroepsposten ben vrijwilligers houden. Bv een post in Leiden richting Leiderdorp en dan kunnen vrijwilligers uit Leiderdorp die dat willen aanblijven en mensen uit Leiden zelf zich aanmelden. Ongeveer 16 man nodig om een vrijwillige TS te bemannen.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #46 Gepost op: 8 mei 2010, 11:31:50
En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Net zo lang discuseren en filosiferen tot er alleen nog een aantal beroepsposten over zijn in HM.
En wat zal dat wel gaan kosten? (ongeacht het organisatorische probleem met de opschaling)
Dan ook maar Benthuizen bij Zoetermeer, Aarlanderveen en Zwammerdam dicht door een beroepskazerne in Alphen-Oost en in -West een kazerne voor Koudekerk, Hazerswoude en Woubrugge. Leimuiden dicht, want die hadden laatst ook al een bezettingsprobleem, evenals Lageweg. Wat doen we met Kaag? Naar Lisserbroek? Ect., ect., ect....


En nu vind ik dus de discussie uit de bocht vliegen. Mijn streven is niet om vrijwillige posten op te heffen en/of alleen maar beroepsposten te hebben. Mijn doel is goede brandweerzorg zo goed en goedkoop mogelijk. Ik kijk hierbij namelijk naar aantallen bewoners en uitrukken. De gemeente Leiden vind nu al 2 beroepsposten met 117.000 inwoners al duur zat. En dat is ook logisch als het omslagpunt voor een beroepspost ongeveer bij 60.000 tot 65.000 inwoners zit. Echter als je dit gaan combineren met de omliggende gemeenten kom je financieel beter uit en heb je wel dekking en die is er nu niet altijd als je de problemen in Oegstgeest en Leiderdorp ziet.

Leiden 117.000 inwoners
Leiderdorp 26.000 inwoners
Oegstgeest 22.000 inwoners
Voorschoten 23.000 inwoners
Totaal 188.000 inwoners

Dat zijn 62.667 inwoners per beroepspost. En laat dat nu juist ongeveer het omslagpunt zijn waar een beroepspost rendabel is!

Benthuizen kan inderdaad makkelijk bij Zoetermeer, geen probleem. Niet leuk voor de vrijwilligers maar wel rendabel. Echter als de post goed functioneert is er eigenlijk geen reden om op te heffen.

Alphen heeft maar 72.000 inwoners en is één beroepspost net genoeg. Dus een 2e post voor die paar uitrukjes in Zwammerdam en Aarlanderveen is onzin. Ook voor Koudekerk, Hazerswoude en Woubrugge geldt dat. Zolang die posten goede opkomst hebben is er niets aan de hand. Pas als dat er niet meer is moet je actie ondernemen. Maar dan is nog steeds een beroepspost geen optie gezien de financiën! Meer dan 1 beroepspost in Alphen is geen optie zolang je geen ± 120.000 inwoners hebt om die 2 posten hebt om te betalen.

Alphen aan den Rijn 72.000 inwoners
Koudekerk aan den Rijn 4.200 inwoners
Hazerswoude Dorp 5.700 inwoners
Hazerswoude Rijndijk 5.300 inwoners
Woubrugge 5.000 inwoners
Totaal 92.200 inwoners

Dat is 46.100 inwoners en dat is lang niet rendabel. Zeker gezien de weinige uitrukken die 92.200 hebben. In Leiden en omgeving zijn dat er veel meer!

Lageweg? Tja die situatie ken ik niet goed maar het lijkt er op dat deze post nodig is om 2 andere posten in stand te kunnen houden kwa opkomst manschappen. Kaag? Die wordt grotendeels betaal door Scheepsbouwer Van Lent en worden de opkomsttijden wel heel erg lang. Tja wie zal het zeggen.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #47 Gepost op: 8 mei 2010, 12:33:13
En nu vind ik dus de discussie uit de bocht vliegen. Mijn streven is niet om vrijwillige posten op te heffen en/of alleen maar beroepsposten te hebben.

OK, heer Meerdam. Dan heb ik je eerdere posting te negatief gelezen.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #48 Gepost op: 8 mei 2010, 12:58:49
Ok, leuk dat we zo kunnen discuseren.

Ik ben zelf vrijwilliger en zou mij een raad weten als mijn post opgeheven zou worden. Wij kunnen nog steeds 6 man op de been brengen en zo lang dat blijft, en dat geldt ook voor andere posten, is er weinig te vrezen. Een vrijwillige post is namelijk vele malen goedkoper als een beroepspost!

OK, heer Meerdam. Dan heb ik je eerdere posting te negatief gelezen.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


whyllum

  • BM, OW, BOT
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 211
Reactie #49 Gepost op: 8 mei 2010, 20:02:08
Mijn streven is niet om vrijwillige posten op te heffen en/of alleen maar beroepsposten te hebben. Mijn doel is goede brandweerzorg zo goed en goedkoop mogelijk. Ik kijk hierbij namelijk naar aantallen bewoners en uitrukken.
No offence, maar in hoeverre heb jij een vinger in de pap bij de regio?