GRIP 1 Zeer grote brand (winkel, brandweerman omgekomen) Kerkstraat - Veendam 08-03-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (winkel, brandweerman omgekomen) Kerkstraat - Veendam 08-03-2010  (gelezen 23364 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
p2kflex
04:10:14 08-03-10GROUP-1svp tel. kontakt MKA
0402060MKA Veiligheidsregio Groningen (HS-GHOR)


Gast48368

  • Gast
Een aantal foto's van de brand zijn hier te vinden.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
De muur zou zich aan de buitenzijde (ik neem aan achterkant?) van het pand bevinden en geheel onverwachts zijn omgevallen.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/8532/brandweerman-overleden-bij-brand-in-veendam.html
hier wat foto's en een filmpje, wat verschikkelijk te zien hoe de brandweermannen elkaar troosten etc.
foto 17 vind ik erg spraakmakend, ik heb het gevoel dat de ambulancedienst ook al wist dat het om een hulpverlener ging, de ambulance is met een half er af liggende bumper terplaatse.

ik vind dit zo erg om te zien hoe de brandweermannen hun eigen collega in de auto leggen.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gast48368

  • Gast
Wat ik een beetje bizar vind aan dat filmpje is dat er met geen woord over de overleden brandweerman gesproken wordt, terwijl je in dit filmpje duidelijk ziet dat brandweermannen mekaar troosten en dat er iemand in de ambu gelegd wordt. (kan zo niet bepalen of dit de overleden brandweerman is). Kreeg er een beetje een onderbuik gevoel bij dat ze "vrolijk" doorzemelen over de brand. :-\ :-X


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
p2kflex
10:17:29 08-03-10GROUP-1Pr 3 graag inmelden inmelden voor opruimen DP
0400505BRW Hoogezand (SB 566)
0400513BRW Hoogezand (Commando Blusploeg 2)
0400523BRW Hoogezand (Blusploeg 3)
0400529BRW Hoogezand (Techniek)


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
NOS teletekst (pagina 108) heeft problemen met de chronologische volgorde van de gebeurtenissen. Die melden dat er voorafgaande aan de brand, met de fatale afloop, er brand was in een voormalig discotheek.

De brand in de voormalig discotheek was echter pas na het ontstaan van de brand bij S&F.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
In Veendam heerst diepe verslagenheid

VEENDAM -  Het brandweerkorps en het bestuur van de gemeente Veendam hebben met verslagenheid gereageerd op het omkomen van een brandweerman in de nacht van zondag op maandag in zijn woonplaats. Dat zei burgemeester Ab Meijerman maandagochtend tijdens een persconferentie.

De man overleed bij een grote brand bij winkelketen Scheer en Foppen toen hij onder een ingestorte buitenmuur terechtkwam. „Dit heeft een enorme impact”, aldus de burgemeester.

Het slachtoffer is de 44-jarige Wiebe de Vries uit Veendam, volgens de site 112Groningen.nl (video). Hij was behalve bij de brandweer, ook werkzaam als ambtenaar bij de gemeente. Een collega van de man, die ook onder de muur terecht was gekomen, raakte lichtgewond en maakt het naar omstandigheden goed.

Omstreeks negen uur in de ochtend was de brand onder controle. De oorzaak is nog niet bekend.

In dezelfde nacht ontstond ook brand bij discotheek Zenyth, 200 meter verderop. Die bleek niet zo groot als gedacht en was snel onder controle. Of beide branden iets met elkaar te maken hebben, is nog niet duidelijk.

bron: www.telegraaf.nl


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Waarschuwing: Het eerste stuk van de reportage is, met alles in het achterhoofd, zeker als hulpverlener, heftig. Hou hier rekening mee als je de link over de brand aanklikt in het filmpje!!!


Bron: RtvNoord

Indrukwekkende plechtigheid na dood brandweerman
Geplaatst: maandag 8 maart 2010 12:41
Gewijzigd: maandag 8 maart 2010 12:41
 
VEENDAM - Op de plek van de fatale brand in Veendam is maandagmorgen een emotionele plechtigheid gehouden. Daarbij waren onder anderen familieleden en collega's van de omgekomen brandweerman aanwezig.

De 44-jarige Wiebe de Vries kwam maandagmorgen om het leven bij een grote brand in het centrum van Veendam. Hij belandde onder een vallende muur. Op deze plek, tussen de rokende puinhoop van de brand, is het slachtoffer herdacht door zijn naasten.

Bijeenkomst van gemeente
De gemeente houdt dinsdagavond een bijeenkomst voor bewoners en ondernemers in het centrum van Veendam. Dit centrum wordt al jaren geteisterd door branden. Juist de afgelopen tijd was het relatief rustig.

Cameratoezicht
Bij meerdere branden in het verleden is brandstichting bewezen. In het centrum van Veendam is cameratoezicht. De politie gaat de beelden uitgebreid bestuderen. Mogelijk is het vuur ontstaan aan de achterkant van elektronicazaak Scheer & Foppen. Daar is geen cameratoezicht. Burgemeester Meijerman van Veendam heeft aangekondigd dat er extra toezicht komt.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
En van het eerste stuk van dat filmpje vraag ik me als hulpverlener af wat de meer waarde is.  >:(

Heeft geen meerwaarde....