Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010

Auteur Topic: Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010  (gelezen 6188 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Wat ik een beetje bizar vind aan dat filmpje is dat er met geen woord over de overleden brandweerman gesproken wordt, terwijl je in dit filmpje duidelijk ziet dat brandweermannen mekaar troosten en dat er iemand in de ambu gelegd wordt. (kan zo niet bepalen of dit de overleden brandweerman is). Kreeg er een beetje een onderbuik gevoel bij dat ze "vrolijk" doorzemelen over de brand. :-\ :-X

viel mij ook op, maar ja ik weet niet hoe de informatiestroom was op dat moment bij hun, misschien wisten ze van niets, en je denk niet overal bij na als je staat te filmen of te fotograferen, toch is het vreemd dat je er niets over hoort ja


Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
ja maar het gaat tegenwoordig toch alleen maar over de sensatie??
er is niets zo mooi dan de ellende van een ander!!!!!
mensen hebben geen gevoel meer in hun mieter, en staan gewoon te filmen hoor :-X


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
ja maar het gaat tegenwoordig toch alleen maar over de sensatie??
er is niets zo mooi dan de ellende van een ander!!!!!
mensen hebben geen gevoel meer in hun mieter, en staan gewoon te filmen hoor :-X

Dat ligt dan vooral aan particulieren die berichten/filmpjes plaatsen. De "normale" pers past de berichtgeving aan als de omstandigheden dit noodzakelijk amken.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
ja maar het gaat tegenwoordig toch alleen maar over de sensatie??
er is niets zo mooi dan de ellende van een ander!!!!!
mensen hebben geen gevoel meer in hun mieter, en staan gewoon te filmen hoor :-X

tja, je kunt moeilijk wachten totdat je zeker weet dat er geen persoonlijke ongelukken gebeuren/gebeurt zijn en dat pas gaan filmen
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Gast48368

  • Gast
tja, je kunt moeilijk wachten totdat je zeker weet dat er geen persoonlijke ongelukken gebeuren/gebeurt zijn en dat pas gaan filmen

In dit geval was dit wel zeker, er wordt toch echt iemand in de ambu gelegd.....dit maakt wel duidelijk dat er meer aan de hand is. Ik denk zelf dat het een doormekaar heen gemonteerd filmpje is en daardoor verkeerd valt.

Ik zal de webmaster van 112groningen wel eens even vragen hoe e.e.a. zit.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
tja, je kunt moeilijk wachten totdat je zeker weet dat er geen persoonlijke ongelukken gebeuren/gebeurt zijn en dat pas gaan filmen

Er is een groot verschil tussen filmen en publiceren.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Wat ik een beetje bizar vind aan dat filmpje is dat er met geen woord over de overleden brandweerman gesproken wordt, terwijl je in dit filmpje duidelijk ziet dat brandweermannen mekaar troosten en dat er iemand in de ambu gelegd wordt.

Mogelijk dat het overlijden op dat moment nog niet bekend was of
dat voorlichting gevraagd heeft met dit nieuws nog even te wachten.
In dat laatste geval zou ik de troostende brandweerlieden overigens
buiten beeld hebben gehouden.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Mogelijk dat het overlijden op dat moment nog niet bekend was of
dat voorlichting gevraagd heeft met dit nieuws nog even te wachten.
In dat laatste geval zou ik de troostende brandweerlieden overigens
buiten beeld hebben gehouden
.

Dat was inderdaad 'handiger' geweest in dat geval, ook al is het voor een leek niet zichtbaar wat er exact plaats vindt. Niettemin heb ik zo mijn vraagtekens bij deze situatie, vooral op het gebied van de berichtgeving.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
ja maar het gaat tegenwoordig toch alleen maar over de sensatie??
er is niets zo mooi dan de ellende van een ander!!!!!
mensen hebben geen gevoel meer in hun mieter, en staan gewoon te filmen hoor :-X

Juist in dit soort gevallen zijn lezers/kijkers op zoek naar beelden.
Niet zo zeer vanwege het leed maar om te begrijpen wat er
gebeurd is. Daarnaast is men in dit soort gevallen vaak bereid
om de beelden beschikbaar te stellen aan de brandweer i.v.m.
onderzoek. Maar dat moeten we dan maar niet meer doen? ? ?


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Juist in dit soort gevallen zijn lezers/kijkers op zoek naar beelden.
Niet zo zeer vanwege het leed maar om te begrijpen wat er
gebeurd is. Daarnaast is men in dit soort gevallen vaak bereid
om de beelden beschikbaar te stellen aan de brandweer i.v.m.
onderzoek. Maar dat moeten we dan maar niet meer doen? ? ?

Het beschikbaar stellen van beelden aan de brandweer staat compleet los van publicatie van beelden op internet.
De brandweer heeft "recht" op de ruwe beelden. Dit bv voor trainings doeleinden.

Bij publicatie op het internet dient de maker bv rekening te houden met bv familie/vrienden die op het moment van publiceren nog niet op de hoogte zijn van het overlijden.

Dat is dan ook de reden dat, bv, Defensie, de berichtgeving op slot gooit tot de nabestaanden ingelicht zijn.

Helaas houden de meeste makers van filmpjes voor 112 sites hier 0,0 rekening mee.