Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010

Auteur Topic: Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010  (gelezen 6213 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Kijk... waarom gaan jullie naar zo'n brand toe om te kijken?? niet omdat jullie het erg vinden voor meneer scheer en foppen, maar omdat jullie het mooi vinden om te zien. Nou is iedereen zo, dat zit gewoon in de mens, maar als je er logisch overnadenkt is het eigenlijk te gek voor woorden.
Net als bij een ongeval of wattan ook bij iemand thuis, moet je eens kijken wat voor volk er op af komt.
Of het nou gaat om een Reanimatie of wattan ook, de hele buurt loopt uit voor de sensatie.
Om deze dingen dan ook nog te gaan filmen gaat mij echt te ver!
Lees nou eens serieus wat je zelf typt...

1) Waarom gaan wij naar een brand toe?
2) Wij vinden het niet erg voor meneer Scheer en foppen
3) Wij vinden het mooi om te zien
4) Het zit gewoon in een mens
5) Wat voor volk er op af komt
6) Reanimatie, hele buurt loopt er voor uit
7) Reanimatie filmen gaat je te ver.

1) Wij gaan naar een brand toe om journalistiek gezien verslag te doen van dat gene wat er gebeurd. Dat de ene fotograaf dat doet bij sport, een andere fotograaf bij evenementen etc... zegt dat iets over de persoon? De fotografen die je hier vind zijn over het algemeen mensen die het werk van hulpverleners in beeld brengen.
2) Wie zegt dat wij het niet erg vinden voor meneer Scheer en Foppen? Ik denk dat je er nu geen vergelijking mee kunt maken, omdat wij daar nooit zijn geweest en de mensen ook niet kennen. Maar stel dat hier iets in het dorp gebeurd en op een of andere manier ken je de mensen dan vind je het zelf ook erg. Tuurlijk is niet zo dat je dagen lang zult gaan rondlopen met een enorm rot gevoel, want als je alle ellende van deze wereld op je zou nemen dan zou je zwaar depressief raken. In de loop van de tijd wordt je ook wel enigszins imuun voor bepaalde dingen, zeker op locatie waar alles vrij snel gaat. Pas achteraf, ook als je eventueel nog in contact komt met de betrokkenen, dan raakt het je wel. Zo maar roepen dat wij geen gevoelens hebben is oppervlakkig.
3) Tja, wat is er mis mee? Een brand bestaat uit vuur en vuur is een element van de aarde, van moeder natuur. In mijn geval hou ik van de elementen... een flinke onweersbui in de zomer of flinke sneeuwval in de winter... dat zijn ook elementen, net als vuur. Je krijgt er ontzag voor en daarom is het mooi om te zien. Tuurlijk zit er ook een ellendige kant aan, maar dat kun je niet voorkomen.
4) Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Is dat erg? Zolang je er niemand pijn mee doet, is het toch niet erg om te volgen wat er gebeurd in je dorp / stad?
5) In een drukke winkelstraat of woonwijk zullen er altijd mensen omheen staan, omdat een deel er sowieso al was en een ander deel komt kijken wat er aan de hand is. Zie 4).
6) Komen er hele volksstammen op reanimaties af? Hier nog nooit gezien...
7) Hier leg je woorden in de mond die totaal niet waar zijn. Wie een beetje fatsoen heeft doet dat niet, maar dat suggereer je wel.

Citaat
Ik snap niet waar de kik vandaan komt, om mensen te gaan filmen die bekneld zitten in hun voertuig, of die staan te huilen omdat ze een collega zijn verloren. Dan kan dat wel in eerste instantie onbekend zijn, maar er is idd een verschil tussen filmen, en daadwerkelijk publiceren.
Sowieso film je niet iemand die bekneld zit in een voertuig, maar meestal de hulpverlening die daarom heen plaats vind. Emotionele mensen filmen van een afstand... tja. Ik kan er eigenlijk niet wakker van liggen (lees: of het erg is ja of nee.) Kijk naar een willekeurig NOS Journaal of RTL Nieuws doordeweeks, met de zoveelste autobom in Irak... en daar zie je ook alleen maar huilende mensen en daar hoor je ook nooit iemand over.

Citaat
Zoals ik al zei in mijn eerdere post, mensen kicken gewoon op de ellende van een ander, anders ga je niet kijken bij een ongeval, en bij een reanimatie.
Het gaat om respect wat je moet hebben voor je medemens!
Dus jij meent dat ik geen respect voor mijn medemens heb? Of... dat wij dat niet hebben? Vreemd hoor.
Citaat
Als je zelf gewond bent bij een ongeval, vind je het ook niet leuk om met je snuffert op beeld te komen.
Over het algemeen kom je toch niet herkenbaar in beeld. En als ik zelf ooit nog eens verongeluk, dan zou ik het graag hebben dat het vastgelegd wordt zodat ik later kan terugzien wat er gebeurd is of dat mijn nabestaanden kunnen zien wat er gebeurd is. Foto's en video's zeggen meer dan 1000 woorden en kunnen in geval van een dodelijk ongeval veel dingen duidelijk maken voor familie en bekenden van het slachtoffer. Bovendien is het fotograferen van ongevallen ook nog eens nuttig, mocht er bewijs nodig zijn voor de verzekering of voor het technisch onderzoek van de politie.
Citaat
en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het met mij eens zijn, alleen die het hier niet durven te zeggen.
Dan nodig ik die mensen bij deze uit om zich te laten horen.
Citaat
Dat je het mooi vind om voertuigen te filmen die met prio 1 rijden, kan ik nog wel begrijpen, maar om alles verders maar te filmen en publiceren zonder te denken aan de nabestaanden vind ik niet kunnen
Makkelijk praten als je niet weet wat er tijdens de montage afgesproken is etc. Bovendien is het maar een mening.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Is het misschien mogelijk om dit topic inhoudelijk over dit zeer vervelende incident te laten gaan.
Het wells-nietes van de fotograven kan denk ik ook in een ander topic worden uitgesproken.
Alvast bedankt...  O0
TWITTER foto's suck....


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geďnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Ben het geheel met Mark_b eens.

Waar maken jullie je op dit moment druk over? Dit is een zeer tragisch ongeval, het einde van een mensenleven, iemands vriend, vader, zoon, vriend.
Er wordt gesproken over respect in een aantal reacties, reageer dan ook respectvol naar elkaar toe. En heb vooral respect voor dit topic omtrent een zwarte dag.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Er zijn naar mijn idee té veel mensen die in de "wij" vorm spreken. Asof iederéén zo is. Iets waar ik het absoluut niet mee eens ben. Er zijn ook mensen die NIET op de ellende van anderen zitten te wachten maar toch aardig beeldmateriaal maken. Het is maar net waar je zelfvoor kiest.....   :-X


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Wie heeft de topic titel bedacht? 'Verbieden' slaat compleet nergens op. Afgezien van of het volgens fatsoensregels kan ja of nee... 'verbieden' kan wettelijk gezien niet.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Er zijn naar mijn idee té veel mensen die in de "wij" vorm spreken. Asof iederéén zo is. Iets waar ik het absoluut niet mee eens ben. Er zijn ook mensen die NIET op de ellende van anderen zitten te wachten maar toch aardig beeldmateriaal maken. Het is maar net waar je zelfvoor kiest.....   :-X

En zijn het niet dezelfde mensen die vroeger naar 112weekend keken, elke avond naar hart van NL kijken, met een pager rondlopen om geen melding te missen...

Ik denk dat de onderzoekers vandaag de dag blij zijn dat er bij een incident zoveel beeldmateriaal beschikbaar is. Een neven effect daarvan is dat misschien soms wel eens beelden op het www komen waarvan je zegt 'moet dat nou' maar over het algemeen denk ik dat de meeste mensen daar wel goed mee omgaan. Ik ben over het verschrikkelijke incident bij Veendam nog geen beelden tegen gekomen die niet kies waren...


Gast48368

  • Gast
Ik heb een antwoord terug gehad, en het blijkt toch een "ongelukkige montage" te zijn wat ik al vermoedde...........

Er is beeldmateriaal aanelkaar gezet, daaroverheen een intervieuw geplakt en whalla........krijg je zo'n onlogisch filmpje.

Het beeldmateriaal vind ik geen probleem. Maar het intervieuw eroverheen is gewoon geen match. Daar krijg ik het kippevel van. "er is toch veel verloren gegaan in de winkel, al die wasmachine's". Terwijl er iemand dood is gegaan, ookal is het een hulpverlener, dat maakt niet uit.

Dát is wat mij stoort. Verder zijn het beelden die genoeg zeggen......spraak is in dit geval overbodig.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Wie heeft de topic titel bedacht? 'Verbieden' slaat compleet nergens op. Afgezien van of het volgens fatsoensregels kan ja of nee... 'verbieden' kan wettelijk gezien niet.

Soms moet je het een beetje scherp stellen. Als mensen zeggen dat sommige beelden niet 'kunnen' bedoelen ze daar achterliggend mee dat ze verboden moeten worden.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Misschien gooi ik nu wel de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, maar dat risico neem ik bij dezen:

Wat is het verschil tussen een dodelijk incident met een hulpverlener als slachtoffer of een zelfde incident met bv een bouwvakker?
Naar mijn idee weinig tot niets, in beide gevallen is er een vader, man, broer, zoon overleden. Er zal een lege plek aan een tafel zijn. Waarom een discussie starten of je een film van een dodelijk incident met hv personeel moet verbieden?
Is dat nieuws wat we liefst verscholen houden voor de buitenwereld? Moet het weggestopt worden?
Naar mijn idee is het zo dat een incident met dodelijke afloop "gewoon" in beeld mag worden gebracht, mits de fatsoensnormen in acht worden genomen.(Ik neem aan dat ik die hier niet hoef te noemen, daar is al een ander topic voor.)

Het zou niet uit mogen maken wie dan het slachtoffer is, een HVer, een bouwvakker of een schoolmeester.

Hier in het forum komt regelmatig beeldmateriaal voorbij van dodelijke incidenten. Dit materiaal wordt veel bekeken, becommentarieërd (positief dan wel negatief) en besproken. De foto van Karst T. heeft zelfs een zilveren camera opgeleverd voor de betreffende fotograaf.
Nu er vandaag helaas een brandweerman is omgekomen tijdens het uitoefenen van zijn vak, komt de discussie op gang of het allemaal wel gepubliceerd mag worden. Natuurlijk komt het nu wel heel dicht bij, nu een collega hulpverlener is omgekomen. Dat dit een drama is, staat buiten kijf. Toch is het niet erger dan wanneer een bouwvakker voor de ogen van zijn collega's om het leven komt tijdens zijn werk. Dan is er niet de discussie of het wel of niet gepubliceerd kan worden.

Voor mij is het zo klaar als een klontje, je brengt dodelijke incidenten in beeld of je doet het niet, en dan zou het niet uit mogen maken wie het slachtoffer is.