Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010

Auteur Topic: Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010  (gelezen 6187 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
ja maar het gaat tegenwoordig toch alleen maar over de sensatie?? er is niets zo mooi dan de ellende van een ander!!!!! mensen hebben geen gevoel meer in hun mieter, en staan gewoon te filmen hoor :-X
Wat een onzin... dat iets gepast of ongepast is, is uiteraard een kwestie van fatsoen. De beelden zijn misschien niet echt super voor publicatie, maar hoe weet jij wat er op dat moment afspeelde en hoe toen de informatievoorziening was? En waarom gaan we nu allemaal weer vingertjes wijzen naar 'de hobbyisten', om het maar niet eens te hebben over het over 1 kam scheren van. Hoe vaak zien wij op televisie beelden van huilende mensen die verdrietig zijn om dierbaren die zijn overleden? Nu het opeens brandweermannen zijn en het filmpje afkomstig is van een 'hobby'site, is het opeens schandalig? Wees dan consequent, want als de NOS of het RTL met beelden komt van emotionele mensen dan is het opeens heel normaal. Verder is er een verschil tussen het filmen / fotograferen van dingen die niet gepast zijn en het publiceren daarvan. Nogmaals, dat kan ook bewust een keuze zijn geweest, of misschien is het allemaal wel een fout door slechte informatievoorziening.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


J005T

  • Gast
ja maar het gaat tegenwoordig toch alleen maar over de sensatie??
er is niets zo mooi dan de ellende van een ander!!!!!
mensen hebben geen gevoel meer in hun mieter, en staan gewoon te filmen hoor :-X

Misschien moet ik me er niet mee bemoeien, maar ik krijg altijd kriebels van dit soort uitspraken. Vooral de termen "tegenwoordig" en "(geen gevoel) meer"
Volgens mij is er nog nooit een tijd in de geschiedenis geweest waar zo verstandig met gevoelens van nabestaanden werd omgegaan, als nu.
Denk even terug aan de Romeinse tijd en wat daar in arena's gebeurde, waarom er zoveel straten in Nederland naar een waag of galg zijn vernoemd, of - aan de andere kant - hoe kindermisbruik stil werd gehouden.
Dat we nu makkelijker dan ooit tevoren informatie kunnen zien over net gebeurde vreselijkheden en dat er veel mensen naar kijken, zegt niets over een toegenomen sensatiezucht. Die is van alle tijden. In de 21e eeuw hebben we een behoorlijk goed evenwicht gevonden tussen de privacy van slachtoffers én hun behoefte om gekend te worden in hun leed. Dat dit soort afschuwelijke ongelukken pijn doen, ligt niet aan de interesse van anderen, maar aan het ongeluk zelf.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Voor dit "uit de klauwen" loopt lijkt het mij verstandig dat de discussie over het wel of niet filmen/publiceren van beelden zich voort zet in een passender topic.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Misschien moet ik me er niet mee bemoeien, maar ik krijg altijd kriebels van dit soort uitspraken. Vooral de termen "tegenwoordig" en "(geen gevoel) meer" [..knip..] ongeluk zelf.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.  O0
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


P2000man

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
  • At work
Hier sluit ik mij volledig bij aan.  O0
Kijk... waarom gaan jullie naar zo'n brand toe om te kijken?? niet omdat jullie het erg vinden voor meneer scheer en foppen, maar omdat jullie het mooi vinden om te zien.
Nou is iedereen zo, dat zit gewoon in de mens, maar als je er logisch overnadenkt is het eigenlijk te gek voor woorden.
Net als bij een ongeval of wattan ook bij iemand thuis, moet je eens kijken wat voor volk er op af komt.
Of het nou gaat om een Reanimatie of wattan ook, de hele buurt loopt uit voor de sensatie.
Om deze dingen dan ook nog te gaan filmen gaat mij echt te ver!
Ik snap niet waar de kik vandaan komt, om mensen te gaan filmen die bekneld zitten in hun voertuig, of die staan te huilen omdat ze een collega zijn verloren.
Dan kan dat wel in eerste instantie onbekend zijn, maar er is idd een verschil tussen filmen, en daadwerkelijk publiceren.
Zoals ik al zei in mijn eerdere post, mensen kicken gewoon op de ellende van een ander, anders ga je niet kijken bij een ongeval, en bij een reanimatie.
Het gaat om respect wat je moet hebben voor je medemens!
Als je zelf gewond bent bij een ongeval, vind je het ook niet leuk om met je snuffert op beeld te komen.
en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het met mij eens zijn, alleen die het hier niet durven te zeggen.
Dat je het mooi vind om voertuigen te filmen die met prio 1 rijden, kan ik nog wel begrijpen, maar om alles verders maar te filmen en publiceren zonder te denken aan de nabestaanden vind ik niet kunnen


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
En van het eerste stuk van dat filmpje vraag ik me als hulpverlener af wat de meer waarde is.  >:(

gr. Xangadib (die meeleeft met de brw. Veendam en de collega's tp.)
Digitaal onderzoek


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Kijk... waarom gaan jullie naar zo'n brand toe om te kijken?? niet omdat jullie het erg vinden voor meneer scheer en foppen, maar omdat jullie het mooi vinden om te zien.
Nou is iedereen zo, dat zit gewoon in de mens, maar als je er logisch overnadenkt is het eigenlijk te gek voor woorden.
Net als bij een ongeval of wattan ook bij iemand thuis, moet je eens kijken wat voor volk er op af komt.
Of het nou gaat om een Reanimatie of wattan ook, de hele buurt loopt uit voor de sensatie.
Om deze dingen dan ook nog te gaan filmen gaat mij echt te ver!
Ik snap niet waar de kik vandaan komt, om mensen te gaan filmen die bekneld zitten in hun voertuig, of die staan te huilen omdat ze een collega zijn verloren.
Dan kan dat wel in eerste instantie onbekend zijn, maar er is idd een verschil tussen filmen, en daadwerkelijk publiceren.
Zoals ik al zei in mijn eerdere post, mensen kicken gewoon op de ellende van een ander, anders ga je niet kijken bij een ongeval, en bij een reanimatie.
Het gaat om respect wat je moet hebben voor je medemens!
Als je zelf gewond bent bij een ongeval, vind je het ook niet leuk om met je snuffert op beeld te komen.
en ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die het met mij eens zijn, alleen die het hier niet durven te zeggen.
Dat je het mooi vind om voertuigen te filmen die met prio 1 rijden, kan ik nog wel begrijpen, maar om alles verders maar te filmen en publiceren zonder te denken aan de nabestaanden vind ik niet kunnen

En 's avonds kijk je weer naar verkeersongevallen op TV, op het journaal naar slachtoffers bij een aardbeving in Haïti, naar rellen in Tibet, enz. Het is allemaal leed van mensen wat je tegenwoordig op TV ziet.

Het is jouw mening dat dit niet kan. Dit hoeft niet de waarheid te zijn. Zoals ik zie zal er vast en zeker weel veel meer beeldmateriaal zijn van de brandweermannen nadat ze hun uit de instorting gehaald hebben waarbij ze pogingen doen om hem te verzorgen. Die beelden zie je dus niet. Ik vind het dus vrij ingetogen wat ze laten zien. Je ziet hier collega's van de brandweermannen die hun uiterste best doen om hun te redden van onder de instorting.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Het beschikbaar stellen van beelden aan de brandweer staat compleet los van publicatie van beelden op internet.
Klopt, maar ik reageerde op P2000man die liep te roepen dat men
maar gewoon door gaat met filmen.


De brandweer heeft "recht" op de ruwe beelden. Dit bv voor trainings doeleinden.
"Recht" inderdaad tussen aanhalingstekens, een formeel recht
bestaat niet. Maar in dit soort ernstige gevallen zal je mij niet
horen klagen. Alleen wel meer voor onderzoeksdoeleinden.
Het achterhalen van de toedracht is iets waar ik graag aan
meewerk. Ik zie dit als een morele "plicht".


Ik zal de webmaster van 112groningen wel eens even vragen hoe e.e.a. zit.
Ik ben benieuwd!


...
Als je zelf gewond bent bij een ongeval, vind je het ook niet leuk om met je snuffert op beeld te komen.
...
Dat is ook iets wat dagelijks voorkomt? Jij hebt onderzocht in
hoeveel 112-video's slachtoffers herkenbaar in beeld staan?
Bovendien, vanwaar de naam P2000man en jouw aanwezigheid
op dit forum?


Het gaat om respect wat je moet hebben voor je medemens!
Het zou getuigen respect als je dit droevige gebeuren niet zou
aangrijpen om jezelf te profileren met ongenuanceerde uitspraken.
Met sommige anderen ben ik het ook niet geheel eens maar deze
laten wel zien dat ze nadenken en relativeren.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
En van het eerste stuk van dat filmpje vraag ik me als hulpverlener af wat de meer waarde is.  >:(

Ik zie net dat RTV-Noord het eerste stukje heeft verwijderd.


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Uit het verhaal van P2000man mag ik de conclusie trekken dat die de foto's uit zijn krant laat knippen, niet naar het journaal kijkt omdat er beelden te zien zijn van nare dingen?.
Tja die mensen heb je...

Uiteraard moet je als journalist/fotograaf goed uitkijken wat en wanneer je wat plaatst. Zeker wanneer de familie/vrienden/bekenden/collega's nog niet op de hoogte zijn. Dan moet je wachten met publiceren is mijn mening. Ook hou ik mezelf als fotograaf altijd voor, dat ik geen foto's publiceer waarop slachtoffers herkenbaar staan afgebeeld in situaties waarin ik zelf ook niet op de foto zou willen staan. Dat heeft met mijn normen en waarden te maken. (slachtoffers/betrokkenen worden door mij overigens meestal onherkenbaar gemaakt).

Het is overigens natuurlijk een vreselijk drama wanneer iemand tijdens het uitoefenen van zijn vak als hulpverlener om het leven komt. Dat hakt er flink in bij de overige hulpverleners, maar ook bij fotografen de andere mensen achter websites die 112/HV items brengen. Veel fotografen kennen de brandweermensen persoonlijk, omdat ze uit dezelfde gemeenschap komen dus daar komt een dergelijk drama dan ook hard aan.

Voor alle betrokkenen, heel veel sterkte de komende tijd.