Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010

Auteur Topic: Alle foto's / Films van een dodelijk incident met hv personeel verbieden te publiceren of niet - Veendam 08-03-2010  (gelezen 6152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Misschien gooi ik nu wel de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, maar dat risico neem ik bij dezen:

Amen, ik ben het helemaal met je eens.

Waarom zijn duizenden foto's van rouwende en overleden mensen in haiti heftig om te zien maar journalistiek verantwoord en is een plaatje/filmpje van enkele rouwende brandweermannen (hoe heftig ook) een discussie punt.  Ik ga er van uit dat de mensen hier (als hulpverlener) zelf ook beinvloed raken door zo'n filmpje omdat het ons nogmaals met de neus op de feiten drukt wat voor risico we lopen maar we moeten wel realistisch blijven.....
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Misschien gooi ik nu wel de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, maar dat risico neem ik bij dezen:

Wat is het verschil tussen een dodelijk incident met een hulpverlener als slachtoffer of een zelfde incident met bv een bouwvakker?
Naar mijn idee weinig tot niets, in beide gevallen is er een vader, man, broer, zoon overleden. Er zal een lege plek aan een tafel zijn. Waarom een discussie starten of je een film van een dodelijk incident met hv personeel moet verbieden?
Is dat nieuws wat we liefst verscholen houden voor de buitenwereld? Moet het weggestopt worden?
Naar mijn idee is het zo dat een incident met dodelijke afloop "gewoon" in beeld mag worden gebracht, mits de fatsoensnormen in acht worden genomen.(Ik neem aan dat ik die hier niet hoef te noemen, daar is al een ander topic voor.)

Het zou niet uit mogen maken wie dan het slachtoffer is, een HVer, een bouwvakker of een schoolmeester.

Hier in het forum komt regelmatig beeldmateriaal voorbij van dodelijke incidenten. Dit materiaal wordt veel bekeken, becommentarieërd (positief dan wel negatief) en besproken. De foto van Karst T. heeft zelfs een zilveren camera opgeleverd voor de betreffende fotograaf.
Nu er vandaag helaas een brandweerman is omgekomen tijdens het uitoefenen van zijn vak, komt de discussie op gang of het allemaal wel gepubliceerd mag worden. Natuurlijk komt het nu wel heel dicht bij, nu een collega hulpverlener is omgekomen. Dat dit een drama is, staat buiten kijf. Toch is het niet erger dan wanneer een bouwvakker voor de ogen van zijn collega's om het leven komt tijdens zijn werk. Dan is er niet de discussie of het wel of niet gepubliceerd kan worden.

Voor mij is het zo klaar als een klontje, je brengt dodelijke incidenten in beeld of je doet het niet, en dan zou het niet uit mogen maken wie het slachtoffer is.



Had het niet mooier kunnen verwoorden.
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Gast

  • Gast
Misschien gooi ik nu wel de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok, maar dat risico neem ik bij dezen:.....

Ware woorden, waardoor de knuppel bij het loslaten terstond veranderde in  een verenplumeau . Well said.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
En zijn het niet dezelfde mensen die vroeger naar 112weekend keken, elke avond naar hart van NL kijken, met een pager rondlopen om geen melding te missen...

Ik denk dat de onderzoekers vandaag de dag blij zijn dat er bij een incident zoveel beeldmateriaal beschikbaar is. Een neven effect daarvan is dat misschien soms wel eens beelden op het www komen waarvan je zegt 'moet dat nou' maar over het algemeen denk ik dat de meeste mensen daar wel goed mee omgaan. Ik ben over het verschrikkelijke incident bij Veendam nog geen beelden tegen gekomen die niet kies waren...
Klopt, ik doelde met mijn verhaaltje eigenlijk ook niet op dit specifieke geval als waar het in grote lijnen in dit topic over gaat.


Gast48368

  • Gast
Hier een filmpje met extra beelden, gelukkig zonder woorden........ :-X :-\

&feature=player_embedded#


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Jammer dat er in dit soort discussies vaak verwijten vallen en hele volksstammen gemakshalve over één kam worden geschoren. Alsof voorbijgangers of omstanders immer niets of niemand ontziende ramptoeristen zijn en fotografen/filmen standaard lui zijn die over lijken gaan voor het beste plaatje.

Met dat soort beschuldigingen moet men eens stoppen!!  >:( Mensen zoals P2000man beledigen daarmee een boel forumleden die heel integer te werk gaan en er rekening mee houden wat zij op het net zetten.

Ten aanzien van deze discussie zie ook ik het verschil niet tussen incidenten waarbij 'gewone' burgers omkomen en incidenten waarbij hulpverleners omkomen. Zolang het slachtoffer maar niet herkenbaar in beeld komt en de bloed e.d. niet zoveel als mogelijk in close up worden getoond. Ook (...) een hulpverlener die gewond raakt (of erger) is nieuws en dat nieuws moet je gewoon brengen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Het HV Forum handelt over incidenten, we bespreken incidenten, verzamelen informatie over incidenten. (Video)beelden zijn daar een onderdeel van.

Ik vraag mij sinds de opmerking van P2000man oprecht af wat zijn beweegredenen zijn om op het forum te komen?

Niet om iemand in een hoek te zetten of zo, pure interesse.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
waarom staat er achter de topictitel Veendam 08-03-2010?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens