GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010  (gelezen 27331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
p2kflex
15:14:44 09-03-10-ALPHA-6441VW 723 A1 BRUNSSUM 10116
1023027Ambu 24-127 (Heerlen)


 :o


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Wat kan er (verspreid over 13 verdiepingen) branden in een trappenhuis?

Dat is afhankelijk van de flat. MEestal is het een stenen trap met witte tegels. Maar er zijn ook trappenhuisen met volledige bekleding van de wanden met kunst, vloerbedekking, noem maar op.

Uit mijn oude woning kan ik mij nog een vuilstortkoker herinneren die wel eens van boven tot onder vol zat door een verstopping.

Overigens werd in een ander artikel gerept over "een berging op de tweede" (??) Wat het ook was, het verspreidde zich snel (als ik het zo FF van een afstand via internet bekijk) Ben er inderdaad wel benieuwd naar.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
De Limburger

Brand in flatgebouw Brunssum

In een flatgebouw aan de Europalaan in Brunssum-Noord is dinsdagmiddag even voor twee uur een grote brand uitgebroken. Volgens onze verslaggever ter plekke staat een van de flatgebouwen in lichterlaaie vanaf de derde verdieping tot aan de dertiende verdieping.
Brunssum
Van onze verslaggever

Het is niet bekend of er nog bewoners in het gebouw aanwezig zijn. Om kwart over twee waren hulpdiensten bezig met het evacueren van verschillende bewoners. De brandweer heeft groot alarm geslagen.

Bluswater uit beek, geen gewonden bij brand

De brand in Brunssum is nog niet onder controle. Naar de eerste berichten van brandweer en politie zijn er geen mensen gewond geraakt bij de felle uitslaande brand in de flat aan de Europalaan in Brunssum. Wel zijn 175 woningen ontruimd, de bewoners worden opgevangen in Gemeenschapshuis Klaver 4 op enige afstand van het complex. Er is een tekort aan bluswater.

De brandweer stelt alles in het werk om voldoende bluswater ter plekke te krijgen via een naburige beek. Eerder al was sprake van een tekort aan bluswater. Of dat de oorzaak is dat de brand, die rond kwart voor twee werd gemeld als binnenbrand, zo snel om zich heen kon grijpen, is niet bekend. De rechterkant van de flat is vanaf de vierde verdieping richting de dertiende verdieping verwoest.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Als je het zo bekijkt op de filmpjes bij de limburger, lijken de brandwerende maatregelen te werken tussen de woningen en het trappenhuis. Volgens mij is er groot opgeschaald, maar is dit geen TU scenario (Alhoewel de spouw en het dak misschien nog op een rare manier kunnen bijdragen aan eventuele uitbreiding).

Er gaan wel nog steeds alarmeringen uit voor voertuigen, dus wellicht te vroege conclusie

Volgens de theorie moet het binnen 60 minuten leeg gebrand zijn...  ;) als er geen doorslag is naar de woningen / dak. Elke woning is weer een brandcompartimentje. Het hoeft dus geen TU te worden als er geen HDC in het trappenhuis zit die het begeeft.


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Wat kan er (verspreid over 13 verdiepingen) branden in een trappenhuis?

Vanaf 13e etage laat je brandbaar goedje naar beneden vallen... als daar een vuurtje bij komt...


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Vanaf 13e etage laat je brandbaar goedje naar beneden vallen... als daar een vuurtje bij komt...

En hoelang denk je dat vloeistof uit een jerrycan brand als je dat verspreid over +100 m2....  ::) Deze brand wordt duidelijk gevoed door materialen in het trappenhuis. Misschien houten aftimmering of houten kozijnen?



Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Volgens de theorie moet het binnen 60 minuten leeg gebrand zijn...  ;) als er geen doorslag is naar de woningen / dak. Elke woning is weer een brandcompartimentje. Het hoeft dus geen TU te worden als er geen HDC in het trappenhuis zit die het begeeft.

Maar je hebt per verdieping aan voor- of achterzijde toch aan gang vanaf trappenhuis naar de woningen om deze te bereiken?



peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Volgens de theorie moet het binnen 60 minuten leeg gebrand zijn...  ;) als er geen doorslag is naar de woningen / dak. Elke woning is weer een brandcompartimentje. Het hoeft dus geen TU te worden als er geen HDC in het trappenhuis zit die het begeeft.

Zucht de BRW en bouwers ook met hun afko's. FF gezocht op het net. Ik gok dat deze IT'er (wij gebruiken nooit Afko's ;) ) HDC moet lezen als Hoofddraag constructie :)

Toch vervelend als je niet op de betekenis van een afkorting kan komen :D :D :D
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Als ik zo op de foto's kijk lijken de vlammen wat minder en ik heb zo'n gevoel dat hij niet meer over gaat slaan. Kan er iemand meer over zeggen die er meer over weet.  :|
Ik leer steeds meer op dit forum


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl