GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010  (gelezen 27609 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Mijn vraag is: "wat heeft hier gebrand?"

Want als dit alleen een trappenhuis is er iets goed misgegaan.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Mijn vraag is: "wat heeft hier gebrand?"

Want als dit alleen een trappenhuis is er iets goed misgegaan.

"uit de foto's'  haal ik dat alleen de bergingen gebrand hebben.  :)


sneaky pete

  • Brandmeester
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
ik ben benieuwd waar die beplating uit bestond O0
ANNA


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
ik ben benieuwd waaruit die beplating bestaat

de brand was in brunssum niet in Rotterdam
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Brand Brunssum: 13 flats onbewoonbaar

bijgewerkt op: 09/03/2010  19:11

In het flatgebouw Achter de Locht aan de Europalaan in Brunssum-Noord is dinsdagmiddag om 13.40 uur een grote brand uitgebroken. Daarbij raakte een brandweerman licht gewond. De brand-, blus- en rookschade is erg groot. De stabiliteit van alle hoekwoningen over een hoogte van dertien etages moet worden onderzocht. Ze zijn vooralsnog onbewoonbaar verklaard. Zeer 25 mensen zijn daardoor gedwongen om voorlopig elders ondergebracht te worden.

Het onderzoek naar het ontstaan van de brand is inmiddels begonnen. Vooralsnog tasten de brandweer en politie in het duister.
Om 17.30 maakten de hulpverleners een start met het gefaseerd laten terugkeren van enkele honderden bewoners die vanaf 14.00 uur waren ondergebracht in gemeenschapshuis Klaver Vier.

De brand heeft meer dan twee uur gewoed in het trappenhuis en de belendende bergingen aan het uiteinde van de dertien verdiepingen tellende flat. Wat in eerste instantie is aangeduid als binnenbrand, groeide uit tot compagniebrand. Twee volledige brandweerpelotons rukten uit.

Iedere laatste flatwoning van iedere verdieping aan de zijde waar de brand heeft gewoed is voorlopig onbewoonbaar, zo heeft burgemeester Clemens Brocken dinsdagmiddag gezegd. Mogelijk wordt het aantal onbewoonbaar verklaarde flatwoningen nog uitgebreid. Maar dat zal technisch onderzoek moeten uitwijzen.

Voor in ieder geval die flatbewoners wier woning onbewoonbaar is verklaard is dinsdagmiddag vervangende huisvesting gezocht. Een groot deel vindt onderdak bij familie, anderen kunnen in ieder geval terecht in het golfhotel van de golfbaan op de Brunssummerheide. Een medewerker van de afdeling Opvang van de gemeente Brunssum meldde de geëvacueerden in het gemeenschapshuis Klaver 4 om vijf uur dinsdagmiddag dat er eten was besteld. Dat duidde er op dat het nog enige tijd kon duren eer de bewoners weer terug mochten. Voor een deel van de bewoners bleek dat ook het geval.

Door de felle uitslaande brand zijn 166 woningen ontruimd, de bewoners worden opgevangen in Gemeenschapshuis Klaver 4 op zichtafstand van het complex.
Een bewoner, woonachtig in de laatste flat op de vierde verdieping, rook rond kwart voor twee een sterke brandlucht, stak zijn hoofd over het balkon en keek naar beneden. 'Ik keek zo in een vuurzee', zei hij. Daarop belde hij meteen het alarmnummer.
Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving rukten uit om de fel in de hoogte woekerende brand onder controle te krijgen. In de tussentijd evacueerden de hulpdiensten de bewoners van de 166 flatwoningen.

De man die de brand meldde mag voorlopig niet terug in de woning. Datzelfde geldt voor een bovenbuurvrouw van de zevende etage: "Ik weet hoe laat het is", zei ze dinsdagmiddag. "Ik heb zojuist gezien hoe zwartgeblakerd de zonwering in mijn keukenraam erbij hangt. Mijn woning is verloren. Ik weet me geen raad. Ik ben niet verzekerd en ik weet niet waar ik naartoe moet.''

Dinsdagmiddag rond vier uur was het in het gemeenschapshuis Klaver 4 een grote drukte. De gemeente Brunssum heeft er een crisiscentrum ingericht. Ook medewerkers van Weller zijn inmiddels geëvacueerd. Iedere geëvacueerde bewoner diende zich te melden en in te schrijven.
Bewoners die medicijnen nodig hebben mochten onder begeleiding van hulpverleners even terug in hun appartement om de medicatie op te halen.
Burgemeester Brocken begaf zich 's middags onder de gedupeerde bewoners en probeerde een luisterend oor te hebben voor enkele getroffen bewoners. Geëvacueerde bewoners hadden hun huisdieren bij zich.

Film, foto-album en bron: www.limburger.nl
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
Video van FVT (Youtube: Brandweerzuidlimburg)

09-03-2010 - brunssum, Zeer grote brand, compagniebrand
Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
mooi filmpje leuk om te zien hoe ze zichzelf toegang verschaffen voor de autoladder, ondanks dat hij zijn examen op deze manier niet zou halen :P
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


brwfan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 203
Super filmpje  O0
(eventueel via pm maar hoezo zou hij zijn examen niet halen dan)
Ik leer steeds meer op dit forum


Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
Idd, snap dat examen ook niet. Ik snap dat er regels zijn, maar dit is toch prima opgelost zo?

Kan me niet voorstellen dat er een snellere manier is, en kan het me ook niet voorstellen dat er zo gewonden kunnen vallen.  O0

Maar goed ben benieuwd hoe het dan had gemoeten


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Zo te zien heeft hij geen beschermende kleding (zaagbroek of hoe dat ding heet) aan...

In dat opzicht zal je misschien je examen niet halen, maar het is een beetje zeurderig. Overigens heeft hij al wel valbeveiliging om, daar zijn ze dan snel mee geweest :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding