Bezetting bij evenementen

Auteur Topic: Bezetting bij evenementen  (gelezen 10736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2004, 13:18:32
Tja , sorry.
Je moet eenmaal wat stefan zegt prio,s stellen. Je kan niet ALLES. Dan toch liever de wat leukere dingen. Is dat zo een rare beweging ?   :-[ :-X :-\

Groetjes Joost.

iedereen heeft wel eens een periode dat hij/zij minder tijd kan besteden aan de hobby,maar het moet niet structureel gaan gebeuren.En dat zie ik bij ons vaak gebeuren,met kleine zaken er niet zijn maar zodra er iets groots is wel vooraan staan.Zeker in de hulpverlening waar wij allemaal onderdeel van uitmaken,moet je op elkaar kunnen rekenen.

Het is niet om jou in de hoek te drukken Joost,en het is zeker niet persoonlijk bedoeld.Ik bedoel dit in algemene zin,ik denk dat alle diciplines dit bekend voorkomen


joost

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2004, 13:26:51
Ik begrijp wat je bedoeld.  :)


harold

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2004, 21:48:04
Het kan een tijd duren, maar ik denk dat de vorm van medische hulpverlening die we nu kennen van voorbijgaande aard is.
Ik denk dat organisatoren van evenementen in de toekomst voor medische hulpverlening aangewezen zijn op getrainde vrijwilligers binnen de eigen organisatie of ingehuurde beroepskrachten.

Het is natuurlijk mijn persoonlijke voorstelling van de toekomst, maar ik denk dat ook de eerste hulpverlening zal moeten mee ontwikkelen met de veranderende behoeftes van de maatschappij en dat er wellicht ook in deze (vrijwilligers)sector protoprofessionalisering zal optreden.
Ik denk dan niet alleen aan beroepskrachten die de steeds groter wordende leegte moeten opvullen van de vrijwilligers, maar ook aan de opleiding van eerste hulpverleners bij evenementen.
Ik denk dat het diploma eerste hulp met aantekening reanimatie en verbandleer in de toekomst niet meer voldoet, maar dat er veel meer verwacht kan/zal worden.


joost

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 20 juni 2004, 10:36:17
Die vraag is inderdaad al honderde malen gesteld op het forum wat we aan de huidige EHBOers naast de AED nog bij willen leren. Wat vaak blijkt is dat je dan in het vaarwater van de ambu diensten zit. Ik had het gisteren nog met iemand over. Alles wat niet het lichaam in gaat mogen wij. Denk aan tensie saturatie. Maar wat is het doel ervan dat soort spullen te gaan gebruiken ? Tensie veranderd met de minuut dus het is zinloos aan de ambupleeg te raporteren als die aanwezig is want die zal het toch nog even nameten, om een voorbeeld te noemen.

Groeten Joost


harold1

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 20 juni 2004, 15:39:03
Maar we denken meestal in termen van het bijscholen van EHBO-ers. Er is meer dan de AED. Denk dan aan psychosociale opvang, strandhulpverlening, sporthulpverlening, hulpverlening bij drugsgebruik.

Mensen kunnen dan wel zeggen dat je dingen gaat doen die tot het takenpakket van ambulancehulpverleners horen, en de gemiddelde EHBO-er zal niks met die extra kennis kunnen, maar de groep EHBO-ers die (grote) evenementen draaien komen vaak genoeg als eerste in situaties terecht waar die extra kennis handig is.
Je komt toch voor de situatie te staan. Dan is het toch alleen maar goed als je weet wat je doet?

Ik denk aan het opschroeven van het niveau van niet-professionele evenementen-hulpverleners door first responders op te leiden of EMT's. Mensen die in staat zijn om protocolair te handelen en zich raad weet met bijvoorbeeld een ambuballon of een tensiemeter.
Waarom geen protocollen voor eerste hulpverleners?
Het grootste deel van deze "Amerikaanse" opleidingen betreft nog geeneens handelingen, maar kennis van zaken en de vaardigheid om situaties adequaat te kunnen inschatten.

Om een goede hulpverlener te zijn bij evenementen heb je veel meer kennis nodig vind ik dan alleen wat er in het Oranje Kruis boekje, 24ste druk staat!

En Joost, tensiewaarden doorgeven aan de ambulancepleeg is niet nutteloos. Hij zal idd altijd zelf gaan meten, maar jouw waarden zijn goed voor de zgn. "trending". Als jouw waardes stukken hoger zijn dan de zijne bijvoorbeeld dan gaat er bij de pleeg een lampje branden dat hij de tensie extra in de gaten moet houden.

Ik wil als laatste zeggen dat ik jaaaren geleden op grote evenementen werd gezet met alleen het EHBO-diploma op zak en dat ik zo vaak voor situaties stond dat ik helemaal niks had aan het Oranje Kruis boekje en mijn verbandtas.
Tegenwoordig functioneer ik nog steeds als EHBO-er, maar ben ik getraind als EMT-B, en ook al mag ik geen extra dingen doen, kan ik wel met veel meer zelfvertrouwen de straat op, omdat ik in staat ben om veel meer te herkennen, verbanden te leggen (figuurlijk), en te anticiperen.
Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met ambulancepersoneel omdat ik in hun vaarwater trad. In tegendeel hoe meer je op elkaars werk bent afgestemd, hoe beter de samenwerking...bijvoorbeeld bij informatie-overdracht.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 20 juni 2004, 16:29:33
...Als jouw waardes stukken hoger zijn dan de zijne bijvoorbeeld dan gaat er bij de pleeg een lampje branden ...
Wellicht omdat de betreffende pleeg zo zijn bedenkingen  krijgt m.b.t.  de kwaliteit van de eerste meting ?
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rolf

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 21 juni 2004, 21:32:27
Citaat
Het kan een tijd duren, maar ik denk dat de vorm van medische hulpverlening die we nu kennen van voorbijgaande aard is.
Ik denk dat organisatoren van evenementen in de toekomst voor medische hulpverlening aangewezen zijn op getrainde vrijwilligers binnen de eigen organisatie of ingehuurde beroepskrachten.
Wij zijn een nieuwe constructie aan het testen bij de grotere evenementen gaat er een (pre-pay) GSM mee die alleen voor het aannemen van meldingen via de CPA bedoeld is en dus ook altijd vrij is.
Op de kermis van Geleen/Sittard (de 3e op rij van grote in Nederland) hebben we dit voor het eerst getest.
Mensen die 112 bellen met een melding waar de centralist een A2 van maakt word de GSM van de RK-post gebeld en deze gaan ter plaatse en geven zo snel mogelijk status door aan de CPA bij een melding waar de centralist een A1 van maakt gaat de ambu met A1 de weg op en word deze melding ook gemaakt richting RK-post. deze mensen zijn vaar minuten eerder TP dan de ambu en kunnen als extra handen fungeren.
Zo word voorkomen da ambu's in veel gevallen "leeg-rijden" omdat de EH-er veel meldingen zelf afhandelen zo blijft de capaciteid van de ambu's zoveel mogelijk gehandhaafd.
En bij risico evenementen vul je de vrijwilligers van de EHBO-ver. NRK etc.etc. aan met 1 á 2 BIG-en.


peter_730

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2004, 08:20:06
Ik vind het niet gek dat er steeds meer vrijwilligers afhaken bij EHBO of Rode kruis verenigingen. Ik heb jarenlang op posten gestaan bij heel veel verschillende soorten evenementen. En hoe vaak zaten we in een soort partytent achtig iets met een uitgedroogd broodje kaas en moesten we bedelen voor een glaasje cola!

Ik denk dat ze veel meer eisen moeten stellen aan de post en verzorging van medewerkers. Ik zie dit bij andere profesionele organisaties die er voor zorgen dat er een ruime EHBO-ruimte is met goede catering en een vergoeding voor alle medewerkers.
Dit staat allemaal in een contract, is er iets niet in orde heel simpel dan geen hulpverlening!
Dit is een hele simpele manier om er voor te zorgen dat iedereen zijn best doet.

Op deze wijze is het aantrekkelijker voor (nieuwe) vrijwilligers om ergens bij te komen. Ik ken organisaties die ook gastenkaarten voor een evenement weggeeft aan medewerkers/vrienden/familie. Dit moet natuurlijk niet de reden zijn om ergens bij te komen maar het is wel leuk!

Naar mijn mening doen EHBO en rode kruis verenigingen te weinig om de randvoorwaarden goed te krijgen en zijn ze over het algemeen te snel tevreden met de aangeboden accomodatie.
Een bouwkeet op wielen met een wankel trapje is natuurlijk verre van ideaal!

De kosten van dit alles worden vanzelfsprekend doorberekend aan de organisatie, bedenk wel dat zij (bijna) altijd commercieel bezig zijn en zolang de vereniging niet klaagt (eist) zij zich niet druk gaan maken.


joost

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 13 juli 2004, 09:26:46
Nou stefan bij mij zien ze weinig aan mn kapstok , want die jas hangt boven in de kast. ;D ::)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #29 Gepost op: 13 juli 2004, 10:48:44
Naar mijn mening doen EHBO en rode kruis verenigingen te weinig om de randvoorwaarden goed te krijgen en zijn ze over het algemeen te snel tevreden met de aangeboden accomodatie.
Een bouwkeet op wielen met een wankel trapje is natuurlijk verre van ideaal!

Op de thema dag Aansprakelijkheid van het Oranje Kruis is ook gezegd dat als je werkt zonder overeenkomst op te stellen, je niet verstandig bezig bent. Wij werken al jaren met een contract en dat bevalt prima. Als er iets niet klopt, kan je dat gelijk aangeven, want de overeenkomst moet ondertekend worden. Zo voorkom je een lauw glaasje cola en een verdroogd broodje en een gammel bouwval waar je in mag zitten.
Als mensen de 'eisen' die wij stellen niet aanstaan, dan gaan ze maar bij een andere vereniging aankloppen. Gelukkig maken we dat niet vaak mee, omdat de eisen redelijk zijn.

Christian