ademlucht cilinders

Auteur Topic: ademlucht cilinders  (gelezen 3993 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Gepost op: 27 april 2004, 14:50:46
In het blad 'incident' staat een verhaal over de gevaren van reduceerventielen op zuurstof cilinders, ik vraag mij af hoe dat zit bij ademlucht cilinders.




rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #1 Gepost op: 27 april 2004, 19:54:17
Bij ademlucht zit niet zo'n reduceerventiel(drukregelaar) als bij o2 cilinders en dan bedoel je waarschijnlijk de o2 cilinders voor medicinaal gebruik. Maar misschien kan je je vraag wat specifieker stellen.


Willem58

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 129
Reactie #2 Gepost op: 27 april 2004, 21:59:48
Wat voor gevaar????
bij beide cylinders zeer hoge drukken, 200/300 bar,alleen zuurstof is bij lekkage zeer brandbaar, en kan als het in contact komt met vet/kleding bij t'minste geringste ontploffen.


Ton d Breejen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 133
Reactie #3 Gepost op: 27 april 2004, 22:45:09
Citaat
bij beide cylinders zeer hoge drukken, 200/300 bar,alleen zuurstof is bij lekkage zeer brandbaar, en kan als het in contact komt met vet/kleding bij t'minste geringste ontploffen.

Even wat feiten van het gas Zuurstof:
<<<Risico's:
Oxiderend; Brandbevorderend.
Met zuurstof verzadigde kleding
of ander materiaal is zeer brandgevaarlijk. Bij
kontakt met olie/vet of vervuiling kan onder druk
spontaan een heftige brand ontstaan.

Gevaarlijke verbrandingsprodukten:
Afhankelijk van de aard van het brandende produkt;
het gas zelf is niet brandbaar. >>>
Het is dus een onbrandbaar gas. Het bevorderd echter wel een verbranding door het sterk oxiderende effect.


We hebben het hier dus over (bijna) 100% zuurstof.
Het gas wat in je ademluchtcylinder zit bevat maar 21% zuurstof.
Het is wel zo dat 100% zuurstof (ook al lagere concentraties vanaf +- 45%) op bepaalde materialen coroderend werkt. (Rubbers en bepaalde legeringen)


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 april 2004, 09:12:17
Volgens dat artikel was vooral het probleem dat de koppeling tussen reduceer en cilinder een schroefdraad van aluminium was. Het lijkt erop dat hierdoor is een metaalbrand is ontstaan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 28 april 2004, 17:20:13
ik had onze grote vriend Peter Adema al wel hier verwacht ;D ;D


Rolf

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 29 april 2004, 01:10:45
Het HUIS is van aluminium gemaakt en volgens het een bron die het weten kan staat er in het raport dat er een vuiltje naar voren geschoten is en als je van atomsferische druk naar 200Bar gaat, gaat dat met veel geweld ook al draai je de de cilinder heel voorzichtig open.
Dit vuiltje is in het reduceer huis tegen de wand aan gebots en heeft daar zijn snelheid energie omgezet in warmte waardoor de metaal brand is kunnen ontstaan.
Een roest partikel van de reduceer veer kan de oorzaak zijn geweest.
Air Liqide heeft een nieuwe cilinder met vast reduceer (de foto in de Incident!) welk de druk in 3 stappen terug brengt naar gebruiks druk waardoor de temperatuur opbouw ook beperkt blijft.
In een ademlucht cilinder zoals die van de brandweer zit perslucht van 300bar (PA80 op de rug) en 200bar  voor een PA15 gebruik in de industrie voor de periode van aankoppelen en afkoppelen aan het lucht net te overbruggen blijft natuurlijk oppassen met dergelijke drukken maar een dergelijk voorval bestaat niet bij ademlucht


rdo

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #7 Gepost op: 29 april 2004, 10:46:24
De schroefdraad verbindingen bij ademlucht flessen en drukregelaar zijn niet van aliminium maar van rvs. Tegenwoordig zijn de cilinders vaak van composiet materialen gemaakt en niet meer van staal. Het binnenwerk van de drukregelaar(pa94, pss) verschilt met dat van een gewoon reduceerventiel.