Safety first?

Auteur Topic: Safety first?  (gelezen 2254 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Gepost op: 12 december 2011, 17:58:35
Vanochtend was ik op schiphol om een paar familieleden op het vliegtuig te zetten. Aan het einde van vertrekhal 3, bij balie 30 in de buurt, stond een groep van 5-7 marechaussees. Toen ik een aantal metaalachtige tikken hoorde keek ik naar hen om en zag dat dit geluid van het wapen (MP5?) van 1 van hen afkomstig was. Ik ben er vrij zeker (95%) van dat deze man de veiligheidspal van zijn wapen aan het verzetten was, van safe naar enkelschots en vice versa. Ik heb genoeg ervaring met vuurwapens om dit geluid te herkennen en het geluid werd niet gemaakt met de hendel om het magazijn los te maken of door met een ring oid tegen het wapen aan te tikken.
Bij deze de vraag aan jullie wat ik hiermee aan zou moeten vangen. Aan de ene kant vind ik het niet iets om een klacht of iets dergelijks over in te dienen maar aan de andere kant lijkt het me geen wenselijke gebeurtenis. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Melding hiervan maken of toch niet....




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2011, 18:26:47
Waarom zou je een melding maken? Als er een pal is overgehaald dan heeft dat een reden. Nu weet ik niet wat het geluid
precies was (en ik twijfel ook niet aan jou kennis met betrekking tot wapens) maar het lijkt met niet dat die heren zomaar
met hun wapens spelen (heb er genoeg gezien, aangezien ik veel met de Kmar op schiphol werk).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2011, 18:30:12
Waarom zou je een melding maken? Als er een pal is overgehaald dan heeft dat een reden. Nu weet ik niet wat het geluid
precies was (en ik twijfel ook niet aan jou kennis met betrekking tot wapens) maar het lijkt met niet dat die heren zomaar
met hun wapens spelen (heb er genoeg gezien, aangezien ik veel met de Kmar op schiphol werk).
Dank voor de snelle reactie.
Voor mij als buitenstaander leek er geen reden voor te zijn omdat de heren gewoon aan het observeren/overleggen waren. Dus niet dat ze aanstalten maakten om iets/iemand te benaderen. De reden waarom ik twijfel om melding te maken of niet (waarbij niet melden mijn voorkeur heeft) is omdat ik vind dat een vuurwapen niet iets is om losjes mee om te gaan. Alhoewel ik het me prima kan voorstellen dat je ermee vertrouwd bent aangezien je er dagelijks mee loopt.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2011, 18:49:15
Ik zou dan gewoon even bellen: http://www.defensie.nl/marechaussee/contact/

Is een 0800 nummer dus neem aan dat je redelijk anoniem kan blijven.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Andreej

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 85
Reactie #4 Gepost op: 13 december 2011, 13:22:11
Ik denk dat je deze heren moet (kunnen) vertrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid omtrent oa hun wapens. Neem aan dat het jezelf ook weleens is overkomen dat je iets een keer al dan niet geheel bewust doet, denk maar eens aan het in- en uitklappen van een autosleutel terwijl je met iemand staat te keuvelen. Lijkt mij geen reden om wat dan ook voor actie te ondernemen, laat staan een klacht in te dienen...


Hommer

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 44
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2011, 14:46:54
Ik denk dat je deze heren moet (kunnen) vertrouwen op hun eigen verantwoordelijkheid omtrent oa hun wapens. Neem aan dat het jezelf ook weleens is overkomen dat je iets een keer al dan niet geheel bewust doet, denk maar eens aan het in- en uitklappen van een autosleutel terwijl je met iemand staat te keuvelen. Lijkt mij geen reden om wat dan ook voor actie te ondernemen, laat staan een klacht in te dienen...
Een nachtje slapen doet wonderen en je opmerking over autosleutels ook. Een klacht wilde ik toch al niet indienen, hoogstens melding maken maar dat lijkt me nu niet meer nodig.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2011, 16:43:46
Het kan ook nog zijn dat het wapen ongeladen of halfgeladen is, en dat de beste man probeert om van repeteer naar safe te gaan (wat dan niet lukt) en dan weer naar repeteer. Geeft niet de echte klik die je hoort als je helemaal naar safe (dan wel andersom) gaat, maar wel een metaalachtig geluid waarbij het vermeende klikken wordt veroorzaakt door het niet op safe kunnen zetten van het wapen. Vaak een onbewuste bezigheid van een militair/marechaussee als je "volgens het boekje" met je hand om de pistoolgreep staat te kintikken... het staat in publieke ruimten desondanks een beetje slordig.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill