reanimatie en shock

Auteur Topic: reanimatie en shock  (gelezen 11383 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 16 april 2004, 09:02:22
Had je een dag nodig om dit te bedenken? ;D

Rader


Michel

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 16 april 2004, 13:15:08
(...)
Wat heb je nou aan een gestelpte bloeding en een geblokkeerde trachea?? :P

Rader

Wat heb je aan een vrije ademweg wanneer er geen of onvoldoende bloed meer is om de zuurstof die je erin blaast bij een reanimatie te vervoeren?

Feit blijft dat je er je handen vol aan hebt, en je alleen maar kunt hopen dat je hulp op tijd komt.

Groeten van Michel


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 17 april 2004, 19:25:34
Had je een dag nodig om dit te bedenken? ;D

Rader

Op deze vraag kom ik morgen terug, want dat moet ik even na kijken


Johan

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 17 april 2004, 20:51:24
Wat heb je aan een vrije ademweg wanneer er geen of onvoldoende bloed meer is om de zuurstof die je erin blaast bij een reanimatie te vervoeren?

Feit blijft dat je er je handen vol aan hebt, en je alleen maar kunt hopen dat je hulp op tijd komt.

Groeten van Michel

Dat is nou precies één van de reden waarom posttraumatische reanimaties gedoemd zijn te mislukken. Maar doe je niets dan gaat het so zeker dood, en begin je dan is er toch nog een kleine, zeer kleine kans dat het so het wel haalt.
Groetjes, Johan


wicher

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 20 april 2004, 09:46:39
De prognose voor zo'n patiënt is erg slecht. Iets proberen voor de patiënt is nog beter dan helemaal niets doen! Op de opmerking van "wat heb je aan een vrije ademweg waneer er geen of onvoldoende bloed meer is om het zuurstof te transporteren"het volgende.
ALs er geen bloed meer is dan is de patiënt dood en kan er niets meer gedaan worden. Maar waneer er geen voldoende bloed is reageerd het lichaam door te compenseren. Dit betekend dat het bloed naar die organen worden getransporteed die het meest nodig hebben. Dit zijn je hart en je hersenen!  Het lichaam zal eerst de bloedtoevoer naar de huid(bleke huid zie je dan) en naar de nieren afsluiten. De patiënt is dan al in shock! Als de bloeding verder gaat dan worden er steerds minder organen van bloed voorzien. Net zolang tot het niet meer met het leven verenigbaar is, en je dus overlijd. Ook al voel je geen pulsaties is de hals dan kan er nog wel zuurstof rijk bloed naar de hersenen gaan. Als de ambulance komt zal deze de patiënt proberen op te lijnen. Dit houd in dat er doormiddel van infuus weer bloeddruk opgebouwd wordt. Echter de Ademhaling en de (B) ademweg is ook belangrijk. Deze patiënt zal dan ook geintubeerd worden en beademd worden met zuurstof.
Nogmaals deze patiënten hebben het heel moelijk en de vraag is maar of ze het redden. Als EHBO'er kan je alleen maar de uitwendige bloeding stelpen en met reanimeren beginnen.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #25 Gepost op: 21 april 2004, 22:14:13
en dat was ook de redenatie van de amerikaanse orthopeed die enkele jaren geleden het "ABC"bedacht heeft.

meer als je best , kan je niet doen!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #26 Gepost op: 23 april 2004, 00:56:30
Het ging er niet om hoelang je moet reanimeren, maar of je bij een slachtoffer met een ernstige uitwendige bloeding deze direct moet stelpen om te voorkomen dat hij nog verder leegloopt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #27 Gepost op: 23 april 2004, 11:31:19
Het ging er niet om hoelang je moet reanimeren, maar of je bij een slachtoffer met een ernstige uitwendige bloeding deze direct moet stelpen om te voorkomen dat hij nog verder leegloopt.  

Die vraag lijkt me al voldoende beantwoord, JA dus, ernstige arteriele bloeding direct laten stelpen door een omstander en zelf a.u.b. snel d ereanimatie beginnen  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #28 Gepost op: 23 april 2004, 19:15:21
ik was even van het padje.... :-[


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 28 april 2004, 14:12:08
ik was even van het padje.... :-[

Geeft niet, gebeurd mij ook wel eens :-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod