Tekenen Vluchtplan

Auteur Topic: Tekenen Vluchtplan  (gelezen 10153 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Gepost op: 28 april 2004, 01:32:49
L.S.
Misschien een beetje een vreemde vraag maar ik vroeg mij af hoe de plattegrondjes op de vluchtplannen die je overal ziet hangen gemaakt worden. Zijn er bedrijven die zich hiermee bezig houden of worden die gemaakt door een vrijwillig aangewezen medewerker die al die tekeningetjes mag maken?

In hoeverre zijn dergelijke vluchtplannen eigenlijk verplicht? Ik kan me voorstellen dat in bepaalde gebouwen duidelijk moet zijn hoe men buiten komt in geval van nood, maar dient dit in alle gebouwen bekend te zijn? In het ziekenhuis heb ik vluchtplannen op verschillende plaatsen zien hangen, tevens ben ik ze al tegen gekomen op de 4e etage van een groot kantoor maar bij de slager bij mij in het dorp heb ik nog nooit een vluchtplan zien hangen en als ik mij niet vergis bij de V&D ook niet. Hoe is dit geregeld?

Groet,
Mederiacvm


Had een dag maar 48 uur


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2004, 19:36:03
Bij de slager in het dorp heb je vaak te maken met een overzichtelijke ruimte met een duidelijke weg naar buiten. Bij complexere gebouwen waar "buitenstaanders" (kunnen) komen, moet wel plattegronden opgehangen worden.

Dit alles uiteraard als uit de risico inventarisatie en evaluatie blijkt dat het aanbrengen van dergelijke plattegronden noodzakelijk is. Vaak kunnen ze dan beperkt worden tot de publiek toegankelijke ruimtes.


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 mei 2004, 16:20:24
Dit geeft nog geen antwoord op de vraag!
Volgens mij wordt dit gedaan door een medewerker preventie of iets in die buurt. ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 5 mei 2004, 16:27:18
je kan met het tekenen van vluchtplannen 2 kanten op,
of het wordt door iemand in het bedrijf zelf gedaan
of je vraagt een brandbeveiligingsbedrijf of zij voor je willen tekenen.

Meestal wordt een plattegrond van een bedrijf gebruikt,en de huidige situatie erin getekend,dus gangen kamers,toiletten etc.
Daarna worden de blusmiddelen in de plattegrond getekend,uiteraard op de plek waar in werkelijkheid ook de brandblusmiddelen hangen.
Als je een echt uitgebreide versie hebt staan daar zelfs de brandmelders op.

Ik dacht niet dat het verplicht was(zeker ben ik daar niet van)maar zeker als je een groot bedrijf hebt is het wel wenselijk.Zeker als het niet echt overzichtelijk is een afdeling


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 6 mei 2004, 08:17:51
Het vluchtplan is verplicht vanuit de gemeentelijke bouwverordening. Hierop moet de gemeente toezien of deze aanwezig zijn of niet. Indien een ruimte toegankelijk is voor publiek is men verplicht om een vluchtroute aanduiding aan te brengen. Hieronder valt ook het vluchtplan. Het is afhankelijk van het plaatselijke beleid op welke wijze hieraan uitvoering wordt gegeven. Maar in principe moet het overal hangen. Hierin moet je natuurlijk niet doorslaan maar je laten adviseren door de plaatselijke preventie functionaris van je gemeente. Als deze er niet is kun je altijd nog terugvallen op de arbo regelgeving waarin deze ook vereist wordt, alleen deze regelt de veiligheid voor het personeel dus bij de "kleine"zaken met weinig personeel is er dan weinig geregeld.   ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2004, 20:59:25
Het is niet waar dat alleen naar de veiligheid van de werknemers gekeken hoeft te worden.

Als een inbreker 's nachts in een slagerij in het donker uitglijdt over een stuk vlees dat in het gangpad ligt, dan kan de slager verantwoordelijk gesteld worden voor de schade die de inbreker daardoor leidt. >:(

Artikel 2.17 Maatgevende factoren voor de bedrijfshulpverlening

Bij de organisatie van bedrijfshulpverlening wordt ten minste rekening gehouden met de volgende factoren:
c.   het redelijkerwijs te verwachten aantal aanwezige werknemers en andere personen alsmede de tijdstippen waarop zij aanwezig zijn of plegen te zijn;
d.   het redelijkerwijs te verwachten aantal personen dat zich bij een ongeval of brand niet zelfstandig in veiligheid kan brengen;

Voor kleine zaken geldt meestal ook dat er maar een paar klanten gelijktijdig aanwezig zijn.

Daar bovenop komt dat er in de meeste winkels geen verhoogd risico bestaat. Als een winkelier vuurwerk gaat verkopen liggen de zaken in eens veel anders.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2004, 10:56:09
"...Als een inbreker 's nachts in een slagerij in het donker uitglijdt over een stuk vlees dat in het gangpad ligt, dan kan de slager verantwoordelijk gesteld worden voor de schade die de inbreker daardoor leidt. >:(..."
De stelligheid waarmee je dit beweert betekent dat je er vast een onderbouwing voor hebt (wetsartikeltje of iets dergelijks). Ben er erg benieuwd naar!


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #7 Gepost op: 5 juli 2004, 19:57:18
Voorkomen van gevaar voor derden
Artikel 10
1.  Indien bij of in rechtstreeks verband met de arbeid die de werkgever door zijn werknemers doet verrichten in een bedrijf of een inrichting of in de onmiddellijke omgeving daarvan gevaar kan ontstaan voor de veiligheid of de gezondheid van andere personen dan die werknemers, neemt de werkgever doeltreffende maatregelen ter voorkoming van dat gevaar.

De inbreker kan aanvoeren dat hij op een normale manier door het bedrijf liep en er van uit mocht gaan dat de vloer niet glad door slachtafval zou zijn.

Het is dan ook meer het antwoord op de vraag hoever jouw verantwoordelijkheid gaat voor de veiligheid van mensen die in jouw bedrijf aanwezig zijn.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #8 Gepost op: 6 juli 2004, 11:16:02
Het vluchtplan is bedoeld om de veiligheid van alle aanwezigen te waarborgen. Of het nu over personeel of bezoekers gaat is niet relevant. Het vluchtplan is niet bedoeld voor inbrekers, zij kunnen natuurlijk wel hiermee hun voordeel opdoen. En persoonlijk zie ik graag een inbreker op zijn bek gaan. Maar aan de andere kant kan ook een hulpverlener in de donkere uren onderuit gaan. Dus het opgeruimd houden van alle looppaden is geregeld in de gemeentelijke bouwverordening. Deze verantwoordelijkheid houdt niet op binnen een gebouw maar gaat door tot aan de openbare weg.  ;)
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #9 Gepost op: 7 juli 2004, 18:49:20
Je mag niet lachen als een inbreker op zijn bek gaat, maar van de zenuwen wel  ::)