Gebruik Entenox als pijnstilling bij kinderen

Auteur Topic: Gebruik Entenox als pijnstilling bij kinderen  (gelezen 19976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #50 Gepost op: 5 december 2003, 00:53:25
Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat bij gebruik van denilox bij omgevingstemperatuur van onder de 10 graden het mengsel wat instabiel wordt. Bij omgevingstemp. van 0 graden en lager wordt gebruik van denilox zeer ontraden.
zie ook op:
www.hoekloos.nl
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul SEH

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 5 december 2003, 02:07:58
Ik wacht met spanning op de oplossing.  8)


Noel

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 12 december 2003, 20:56:19
uitgebreid overlegt met de anesthesie n.a.v. het maken van een pijnprotocol voor kinderen.
Het argument van de anesthesie was geen fatsoenlijke afzuigmogelijkheid in de ruimte waar het gebruikt zou gaan worden.
Bij langdurige/ frequente blootstelling kan het voor zwangere schadelijk zijn. en als laatste werd als bijwerking beenmergdepressie gegeven.
Het alternatief is dormicum wat met succes wordt gebruikt.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #53 Gepost op: 12 december 2003, 21:04:56
Noel,

Bedoel je met afzuigmogelijkheid dat de omgeving last zou kunnen hebben van de entenox?!
Ik begrijp er een beetje uit als dat wel goed geregeld zou zijn dat het dan wel goed is?!


Noel

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 12 december 2003, 21:16:58
Ja Jos, daar zijn ze inderdaad bang voor, de werkgroepleden kunnen en konden het zich moeilijk voorstellen, ikzelf als AVP al helemaal niet echter de regels in een ziekenhuis en al helemaal op een OK zijn (terecht) veel strenger.
We hebben nog overwogen om een ruimte in te richten met afzuig, maar dat is een (te) dure oplossing gebleken.
Ook al hadden we het doorgedrukt dan nog is de anesthesie in een ziekenhuis de discipline die met een dergelijk anestheticum mag werken.
We hebben ons erbij neergelegd vanwege het goede alternatief.


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #55 Gepost op: 12 december 2003, 22:17:29
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens Noel.
Om dormicum te geven moet je of het kind prikken (wat snel werkt maar wel kindonvriendelijk is) of het een tabletje geven (moet het nog langer wachten.) Daarbij werkt dormicum langer door dan entonox wat met 2 minuten weer is uitgewerkt.

zo vaak wordt entonox nu ook weer niet gebruikt bij reposities.
Op de anesthesie kreeg ik veel meer gas binnen hoor.
eerst een ochtendje de sloeders op schoot mogen houden en 's middags de middenoor beluchtingen. Dan ging ik echt "onder invloed" naar huis en sliep als een blok! ;)
Heb er voor zover ik weet niets aan over gehouden, na een aantal jaren gas snuiven. en mijn kinderen ook niet!  ;D

Ho, terwijl ik dit aan het typen ben zie ik dat er alweer 2 nieuwe reacties zijn. dit antwoord gaat dus over het bericht van Noel dat de anesthesie wil dat er afzuigmogelijkheden zijn.


Noel

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 13 december 2003, 11:12:58
Hoi Ik geef de mening van de anesthesie weer, ze willen het niet om genoemde reden. we hebben ons daar bij neergelegd.
Mee eens met het prikken of pil, pil doen we niet, duurt te lang voor het werkt, niet drinken(ok) evt.  er zijn rectioles te krijgen die prima functioneren.
het blijft altijd lastig en de afweging moet je maken of je het kind in de acute fase, veel pijn, al over de rooie wel of niet moet prikken. feit is dat het goed werkt in de juiste dosering, een prettige amnesie geeft voor het kind, en snel weer weg is.


Paul SEH

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 13 december 2003, 15:49:08
Op onze SEH is er dus wel een narcosegas afzuiging op de afdeling. Dat argument zou dus teniet worden gedaan.
Wat betreft de dormicum, hier kun je bij een iv toediening ook vrijwel direct een ademhalingsstilstand krijgen. Dus wat is wijsheid?  ??? 8)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2003, 09:15:39
Op onze SEH is er dus wel een narcosegas afzuiging op de afdeling. Dat argument zou dus teniet worden gedaan.
Wat betreft de dormicum, hier kun je bij een iv toediening ook vrijwel direct een ademhalingsstilstand krijgen. Dus wat is wijsheid?  ??? 8)

hangt dus wel van de dosis af! ;D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Paul SEH

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 14 december 2003, 18:55:29
Klopt maar de een reageert weer anders dan de ander. Het kan je dus altijd verassen. 8)