Nieuwe overlevingspakken KNRM

Auteur Topic: Nieuwe overlevingspakken KNRM  (gelezen 9499 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 23 maart 2010, 10:07:16
De KNRM laat nieuwe overlevingspakken testen op diverse stations:

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/den_helder/04nieuws/?TheArticle=14486&hm=1




Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2010, 10:14:16
Redvest geintegreerd. Levert in ieder geval tijdwinst bij het aantrekken. Ik vind ze er raar uitzien, dat wel.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2010, 10:51:59
Nee, het oogt niet echt stoer...

Er staat niet bij of het automaten zijn...

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2010, 11:06:11
Nee, het oogt niet echt stoer...

Er staat niet bij of het automaten zijn...

Henk
Ik ga er vanuit van niet..met automaten is natuurlijk niet te werken. Zullen dus wel gewoon halfautomaten zijn!  O0
[img]/img]


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2010, 11:34:27
Een belangrijk item, is dat het pak wat ze aan het testen zijn in de categorie overlevings (droog)pakken vallen.
Zijn er specificaties van het deze pak.. ? en zijn de leveranciers bekend ?

Men heeft gekozen voor een overlevings (droog)pak met geintegreerde laarsen, en een geintegreerd opblaasvest..   Ik ben benieuwd of dit pak, alleen voor persoonlijk gebruik is (PBM maatgevoelig) of dat meer mensen met de zelfde pakken moeten doen.. , De foto's suggereren dat het prototype pak erg ruim valt..

Voor het werken in het water moet je geen automaat hebben. (geen zoutpatroon en geen drukgevoeligheid),  Een automaat is alleen bedoeld voor het onbedoeld te water raken..  

Juist hun vorige combinatie vest met standaard 50N drijfvermogen en nog eens extra handmatige opblaasbaar vest was een uniek en zeer veilig concept, door dat je voor werken in het water net genoeg drijfvermogen had.. En voor overleven op ruim water, je nog eens extra drijfvermogen kon activeren..
de vorige combi was voor KNRM gebruik, voldeed ruimschoots aan beide normen en standaards. (survival at sea en inlandwater rescue use) (behalve het ontbreken van een quick-release voor aangelijnd zwemmen).  De vorige vesten kosten alleen 600 euro per stuk.. (prijsopgave fabrikant)

Ik ben benieuwd of in de pak ook echt offensief gezwommen kan worden.. (in het vorige pak was dat niet mogelijk)..

Als je kijkt "Persoonlijke Beschermingsmiddelen" dan moet je eerst een adequate taak risico-analyse uitvoeren en hoe dat zich verhoud tot diverse normen en standaards op dat gebied..  zoals NFPA, SOLAS, PAS en EN normen.. Ik ben benieuwd of de uiteindelijke configuratie zich verhoud tot dergelijke standards..

De KNRM moet namelijk rekening houden met de TRA "dus per ongeluk te water raken, overleven' en de TRA "werken/redden in het water".. en moet ook nog onderscheid maken kennen namelijk onderscheid naar het type wateromgevingen. Zoals Zee,  Kustwater, Binnen groot water,  Rivieren en stromend water, overstromingsgebieden..
Ik denk dat bestaande combinatie, redelijk voldeed, echter een niet geschikt was voor 'redden in snel stromend water" of andere toepassing waar offensief gezwommen of intensief in water gewerkt moet worden.. Echter voor veel andere toepassingen ruimschoots aan de normen voldeed...

Ik ben benieuwd naar de specs van het nieuwe protoype, want juist door integratie van de componenten denk ik eerdere aan een verslechtering dan aan een verbetering.  Je hebt namelijk meer kans op een "single point of failure" welke direct consequenties heeft voor alle delen van de PBM, behalve hoofdbescherming..

Ik denk dat als je het oude type vest neemt, met een lichtere variant van het droogpak, dat je goedkoper en breder inzetbaar bent..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2010, 12:16:29
De KNRM heeft een hekel aan van boven opgelegde regeltjes. Zo is het al of niet dragen van een redvest een beslissing van de schipper. Door nu het redvest te intergreren in het pak zijn er heel slim geen regeltjes bijgekomen en weet de direktie toch de veiligheid van haar vrijwilligers te vergroten.

Het tweetraps principe kan natuurlijk ook op dit overlevingspak toegepast worden.


Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2010, 12:36:02
De KNRM heeft een hekel aan van boven opgelegde regeltjes. Zo is het al of niet dragen van een redvest een beslissing van de schipper. Door nu het redvest te intergreren in het pak zijn er heel slim geen regeltjes bijgekomen en weet de direktie toch de veiligheid van haar vrijwilligers te vergroten.

Het tweetraps principe kan natuurlijk ook op dit overlevingspak toegepast worden.


Henk

Het dragen van adequate persoonlijke bescherming is geen vrijheid, blijheid... maar een verplichting van uit arbowet en europese regels..  Behalve toevallige passanten zijn redders en organisaties gehouden om zich te houden aan normen op dat gebied..

de vraag is wat adequate PBM dan precies is in welke opstandigheden..  En dat kan je alleen beantwoorden door een Taak/risico analyses te maken..   Zoals kan het duurste PBM in bepaalde omstandigheden, zelfs onveilig zijn en gezondheidrisico's met zich meebrengen juist als het op dat moment gebruikt..

Het is dan ook verstandig om schippers en andere direct leidinggevenden aanvullend op te leiden om afhankelijk van de taak die op dat moment uitgevoerd moet gaan worden en de omstandigheden waarin dat plaats vind te kiezen welke PBM op dat moment noodzakelijk zijn..  Dat  betekend niet dat een schipper de vrijheid heeft om te kiezen om iemand helemaal geen PBM te laten dragen..  Het is voor organisaties dan ook slim, van te voren te bedenken, welke PBM configuraties om onder welke omstandigheden en bij welke taken noodzakelijk zijn..

Een hoge S3 schoen of laars, is onder  vele omstandigheden de meest veilige schoen,  echter in overstromingsgebieden, snel stromend water, maar ook op het standwerk juist onveilig en zorg voor extra gezondheidsrisico voor je medewerkers en vrijwilligers..

Daarom is een test van een overlevingspak zoals de KNRM die gebruik interresant, omdat deze vrijwilligers onder veel verschillende omstandigheden moeten werken.., Van Ijsredding tot hulpverlening op bij 30graden op een kalme plas, tot op bij ruige zee in herfst en misschien straks ook nog in overstromingsgebieden..
En 1 pak voor al die omstandigheden als adequate PBM bestaat domweg niet..


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2010, 17:01:39
Vesten zijn inderdaad half-automaat.
Pakken zijn niet bedoeld om 'offensief' mee te zwemmen maar puur om te overleven bij te waterraking.
Ik weet niet of het een totale verbetering is tov de huidige pakken maar er is een verbetering en dat is de 'spray hood' die op de huidige pakken ontbreekt.
Voor binnenwater misschien niet zo relevant maar bij te water raken tijdens een storm op zee vergroot dit de overlevings kansen vwb verdrinking aanzienlijjk.


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2012, 12:43:45
Binnenkort wordt een aanvang gemaakt met het uitrusten van de KNRMbemanningen
met het nieuwe type overlevingspak. De KNRM heeft een serie eisen/wensen bij diverse leveranciers neergelegd. Van alle leveranciers bleek alleen Survival-One bereid / in
staat om aan alle wensen/eisen tegemoet te komen. Het nieuwe overlevingspak wordt gefaseerd uitgeleverd naar de stations


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2012, 12:59:17
Om nog even terug te komen op de arbo wet, die is maar beperkt van toepassing. Om maar een voorbeeld te noemen, als je iemand uit het water tilt om zijn leven te redden, geldt de beperking niet meer van het aantal kilo's wat je mag tillen. Ook rusttijden in acht nemen daar doen we niet aan.

Ik ben het wel eens met de stelling dat één pak voor alle toepassingen niet strookt met veiligheid. Je kan in de zomer beter een goede jas met redvest aan hebben, als een droogpak die te warm zit en daarom de rits ervan openstaat.