Nieuwe overlevingspakken KNRM

Auteur Topic: Nieuwe overlevingspakken KNRM  (gelezen 9433 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:02:53
En hoe gaat dat nou tijdens een hittegolf in de zomer?? Iedereen gezellig in z'n persoonlijke sauna aan boord, lijkt me niet echt bevorderlijk voor de veiligheid/gezondheid van de bemanningsleden. ???

Doe mij maar gewoon een wetsuit of een tshirt inclusief blaasvest...


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2012, 13:08:43
Wij hebben in geconditioneerde omstandigheden het verhaal van de open rits getest (zwembad, duiker erbij).

We hebben het oude, oranje RN-droogpak (zonder onderkleding) en het nieuwere RN-droogpak (met binnenvoering) met persoon erin laten vollopen. Nu blijkt dat je niet als een baksteen naar beneden zinkt. Dit verhaal deed namelijk de ronde. Er zit zelfs behoorlijk wat drijfvermogen in het nieuwe pak. Met een 150N-reddingvest is het drijfvermogen zelfs heel goed te noemen.

In geen van de gevallen was zwemmen onmogelijk. Wel is het lastig om met een vol pak uit het water te komen.

Natuurlijk zullen echte omstandigheden andere resultaten geven (wind, stroming, watertemperatuur), maar het belangrijkste resultaat was wel dat je niet reddeloos verloren bent als je met open rits te water raakt.

Groeten,
Mark


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2012, 14:44:15
Wij hebben in geconditioneerde omstandigheden het verhaal van de open rits getest (zwembad, duiker erbij).

We hebben het oude, oranje RN-droogpak (zonder onderkleding) en het nieuwere RN-droogpak (met binnenvoering) met persoon erin laten vollopen. Nu blijkt dat je niet als een baksteen naar beneden zinkt. Dit verhaal deed namelijk de ronde. Er zit zelfs behoorlijk wat drijfvermogen in het nieuwe pak. Met een 150N-reddingvest is het drijfvermogen zelfs heel goed te noemen.

In geen van de gevallen was zwemmen onmogelijk. Wel is het lastig om met een vol pak uit het water te komen.

Natuurlijk zullen echte omstandigheden andere resultaten geven (wind, stroming, watertemperatuur), maar het belangrijkste resultaat was wel dat je niet reddeloos verloren bent als je met open rits te water raakt.

Groeten,
Mark

Maar het nut van een volgelopen openstaand droogpak ontgaat mij volkomen. Wij hebben eens een lid van de Almeerse Reddingsbrigade uit het water proberen te halen met een openstaand droogpak, nou met zijn tweeën is echt te weinig. Zodra het pak openstaat, verliest het zijn nut.

Kort geleden:



En die pakken staan dus open omdat ze warm zitten, en verliezen zo hun nut...


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2012, 16:06:03
Een openstaand droogpak bied nog steeds bescherming tijdens het varen, met natte kleding aan varen kan ook onderkoeling veroorzaken zelf op een zomerdag. Ook in het water geeft het bescherming tegen onderkoeling, niet zoals bij een dicht pak maar toch bescherming. Een open pak is moeilijk aan boord te halen daar ben ik het mee eens, maar pak een mes en snij het pak maar stuk bij de enkels. Bij een hittegolf is het risico om over boord te slaan (of om te slaan) kleiner laat staan dat er lang durige zoekactie nodig zijn om je collega terug te vinden.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #14 Gepost op: 23 oktober 2012, 17:48:22
Maar het nut van een volgelopen openstaand droogpak ontgaat mij volkomen. Wij hebben eens een lid van de Almeerse Reddingsbrigade uit het water proberen te halen met een openstaand droogpak, nou met zijn tweeën is echt te weinig. Zodra het pak openstaat, verliest het zijn nut.
[...]
En die pakken staan dus open omdat ze warm zitten, en verliezen zo hun nut...

Ik heb niet beweerd dat een openstaand en volgelopen pak nut zou hebben. Wij hebben alleen gecontateerd dat het volgelopen pak minder problemen oplevert dan wat ons altijd verteld is. Uiteraard wordt zo'n pak loodzwaar. Dat hebben we zelf al geconstateerd bij het uit het bad klimmen. Staand is dit bijna onmogelijk en liggend wil het net, omdat het water dan weg kan lopen langs de geopende rits.

Wat 9910001 voorstelt, vind ik niet eens zo'n slecht idee. Het water moet er inderdaad makkelijk uit kunnen lopen.

Groeten,
Mark


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #15 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:08:25
Ik heb niet beweerd dat een openstaand en volgelopen pak nut zou hebben. Wij hebben alleen gecontateerd dat het volgelopen pak minder problemen oplevert dan wat ons altijd verteld is. Uiteraard wordt zo'n pak loodzwaar. Dat hebben we zelf al geconstateerd bij het uit het bad klimmen. Staand is dit bijna onmogelijk en liggend wil het net, omdat het water dan weg kan lopen langs de geopende rits.

Wat 9910001 voorstelt, vind ik niet eens zo'n slecht idee. Het water moet er inderdaad makkelijk uit kunnen lopen.

Groeten,
Mark



En ik heb ook niet beweerd dat jij dat beweerd zou hebben.

Wij dragen gewoon goede jassen in de zomer, met mooi weer (van die gele met uitritsbare voering ademend) blijf je ook droog in als er eens een golfje over komt.

Als je er voor kiest om een open pak te dragen, kun je beter zo'n rode overlevingsoveral dragen. Die beschermt in het water beter tegen kou dat een open droogpak en daar kun je goed in zwemmen. Volgens mij is zo'n pak niet ontworpen en bedacht om open te dragen. (Niet dat iemand dat beweert, maar ik zie bijna alleen maar altijd open droogpakken..)

En stuksnijden is bij ons geen optie, we hebben geen geld om nieuwe te kopen. Het droogpak is bij ons gewoon dicht.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #16 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:03:39
Ik zeg niet dat je gelijk je mes moet pakken en alle pakken aan stukken snijden, maar als je iemand niet binnen boord kan krijgen en je een keuze moet maken tussen niet aan boord of met een stuk pak is het wat anders.
9910001


water-spotter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Reactie #17 Gepost op: 25 oktober 2012, 12:49:35
Wanneer worden de nieuwe pakken uitgerolt? heb in de media al divers actie's cq sponsoringen voorbij zien komen maar nog geen resultaat gezien?
hulpdiensten-spotter


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2012, 20:08:41
Het nieuwe overlevingspak wordt gefaseerd uitgeleverd naar de stations. Eerst wordt er een
kleine serie testpakken geleverd. Zodra die akkoord zijn bevonden, wordt de productie van de
definitieve versie opgestart. Daarna wordt begonnen met het uitleveren naar de reddingstations.
Dit uitleveren gebeurt per reddingstation. Men begind in IJmuiden en werkt dan steeds een station verder naar de noord en de zuid. Naar verwachting zal het uitleveren van de pakken geruime tijd in beslag nemen, verdeeld over 2012 en 2013. De kosten zijn ook begroot
over twee kalenderjaren


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 12 december 2012, 23:17:43
Op de site van de KNRM zijn inmiddels aardige afbeeldingen van de nieuwe pakken te vinden, behorend bij het volgende artikel: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/scheveningen/nieuws/?contentID=6AACB4B4

Foto 1
Foto 2
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s